خانواده مهمترین رکن آموزش «مهارت‌های شهروندی» است
کد خبر: 3916645
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۲

خانواده مهمترین رکن آموزش «مهارت‌های شهروندی» است

مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل، گفت: خانواده مهمترین رکن آموزش «مهارت‌های شهروندی» و تحقق شعار کلیدی «آینده را باید ساخت» است.

خانواده مهمترین رکن آموزش «مهارت‌های شهروندی» استبه گزارش ایکنا از اردبیل، زعفر احدزاده، مدیر کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان اردبیل، ۲۵ مردادماه همزمان با ۲۵ ذی‌الحجه«روز خانواده» با بیان اینکه خانواده، کودک یا نوجوان و نظام‌های آموزش‌وپرورش سه ضلع مثلث فرآیند تعلیم‌وتربیت هستند، گفت: اگر این سه ضلع هم‌راستا و همپوشانی لازم را داشته باشند اهداف تعیین‌شده به راحتی قابل دستیابی بوده و در صورت ضعف در هر یک از اضلاع، این فرآیند با مشکلات عدیده‌ای در دسترسی به چشم‌انداز‌های لازم توسعه مواجه خواهد بود.
احدزاده ادامه داد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان به عنوان یکی از نهاد‌های مؤثر و برتر فرهنگ پایه و بنیادی جامعه در فرآیند‌های پرورش خود که عمدتاً بافکر و قدرت خلاقه کودک و نوجوان سروکار دارد با همراهی خانواده‌ها نتایج ارزشمندی اخذ می‌کند و در قالب برنامه‌های متفاوت و اثرگذار به دنبال تقویت ارتباط خانواده با مراکز فرهنگی هنری است.
وی در ادامه سخنان خود با اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان آگاه، می‌توانند نسل تربیت‌یافته خوبی برای آینده زندگی اجتماعی خود باشند، بنابراین والدین باید آگاه باشند که چه مقدار در این فرایند نقش‌آفرین هستند، تصریح کرد: والدین باید فرزندشان را با بهترین، سالم‌ترین، سازنده و مفیدترین ابزار ارتباطی آشتی دهند و فراموش نکنند گام برداشتن در راه رشد و تعالی فرزندان و رشد فرهنگی آنان یعنی جامعه‌ای آگاه، سالم و به‌دوراز آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی فردا، در سایه مطالعه و کتاب‌خوانی و عادات توسعه دهنده است.
وی تصریح کرد: به تعبیر سازمان ملل متحد، خانواده یا خانوار به گروهی شکل گرفته از دو یا چند تن می‌گویند که با هم زندگی می‌کنند و برای غذا و دیگر لوازم زندگی درآمد مشترک دارند و به وسیله خون، فرزندخواندگی یا ازدواج با هم نسبت پیدا کرده اند و نخستین واحد زندگی اجتماعی، از اساسی‌ترین نهاد‌های جامعه به شمار می‌رود که وظیفه جامعه پذیری فرزندان را نیز برعهده دارد و مهم‌ترین کانونی محسوب می‌شود که فرد نخستین تاثیر‌های محیطی را از جامعه دریافت می‌کند و پایه‌گذار قسمت اصلی از شخصیت و ویژگی‌های انسان است.
مدیر کل کانون استان ادامه داد: اثرات و نفوذ خانواده در رشد کودک و نوجوان بی‌شمار است. خویشتن پنداری و احساس ارزشمندی کودک و نوجوان از نگرش‌های اعضای خانواده نسبت به او نشات می‌گیرد. هرگاه والدین در هر یک از مراحل رشد به کودک مسئولیتی در خور توانش بدهند، به تدریج درباره خود به عنوان یک فرد قابل اعتماد و شایسته می‌اندیشد، اگر والدین به او صادقانه محبت کنند او دوست داشتن دیگران و مورد علاقه دیگران بودن را یاد می‌گیرد و بالاخره اگر والدین از اعتماد او نسبت به استقلال یافتن جلوگیری به عمل نیاورند، او قادر خواهد بود در خلال دوره نوجوانی به درجه و میزان لازمی از آزادی دست یابد و به تدریج خود را از وابستگی کودکانه رها سازد و نهایتا نباید از یاد ببریم  که هر طور با کودک و نوجوان رفتار کنیم آنگونه با او رفتار خواهند کرد.
احدزاده با اعلام اینکه سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو)، باسوادی را توانایی تغییر اعلام کرده و باسواد به کسی اطلاق می‌شود که بتواند از خوانده‌ها و آموخته‌های خود، تغییری در زندگی خود ایجاد کند و نقش خانواده در تحقق این توانایی بیش از نهاد دیگری است، یادآور شد: مفهوم آموزش‌وپرورش امروز معادل با مفهوم یادگیری است و مفهوم یادگیری از انتقال دانش، وسیع‌تر گردیده و دارای چهار مفهوم؛ یادگیری برای دانستن؛ یادگیری برای عمل کردن و یادگیری برای زندگی کردن است و اگر تا سال‌های اخیر هدف آموزش‌وپرورش دستیابی به مهارت خواندن، نوشتن، حساب کردن و سواد رایانه‌ای بود، اما امروزه افزون بر مهارت‌های یادشده، نیاز‌های جدید در قالب کسب مهارت‌های زیستن، حل مسئله در موقعیت‌های جدید زندگی، چگونگی رویـارویی با چالش‌های هزاره سوم بالأخص در فرایند شهروندسازی، تعریف می‌شود.
مدیرکل کانون استان اردبیل تصریح کرد: محیط و شرایط خانوادگی نیز می‌تواند عامل تشویق کننده و یا بازدارنده در مراحل رشد باشد. در خانه‌ای که افراد و اعضای خانواده با هم کار و تفریح می‌کنند و با اتفاق نظر تصمیمات مهم می‌گیرند، بی تردید کودکان و نوجوانانی دارای اعتماد به نفس می‌پرورند. از سوی دیگر کودکان و نوجوانانی که در خانه‌هایی مملو از سوءظن و عیب جویی و پر تنش بزرگ می‌شوند، در یافتن هویت خویش و ایجاد روابط مطلوب با گروه همسالان دچار مشکل خواهند بود.
وی ادامه داد: نوجوان متعلق به این گونه خانه‌ها اغلب فراری است و احتمالا به خیابان و گروه‌های مختلف از جمله گروه بزهکاران پناه می‌برد و موقعیت کودک در خانواده، تعداد و جنسیت فرزندان و ترتیب آنها، روابط بین آنان و والدین، وجود ارزش‌ها و معیار‌های صحیح اخلاقی و اعتقادی در خانواده، عوامل اقتصادی و فرهنگی همگی شخصیت کودک را شکل می‌دهند. کتاب‌های ساده حاوی دستورالعمل‌های تربیتی، اخلاقی و اعتقادی می‌تواند والدین را در درک و شناخت فرزندان و نیز یادگیری اصول تربیت کودک کمک کند.

انتهای پیام
captcha