امیرحجت مرادی، عضو هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکلهای قرآن و عترت در گفتوگو با خبرنگار ایکنا، با اشاره به توقف انتخابات مجمع عمومی اتحادیه استان یزد گفت: این جلوگیری از برگزاری مجمع، غیر قانونی بود و زیبنده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست و هیچ دستگاهی حق متوقف کردن مجامع استانی را ندارد. اتحادیههای استانی دارای شخصیت حقوقی مستقل هستند و طبق اساسنامه خود میتوانند در موعد مقرر نسبت به تشکیل مجامع اقدام کنند.
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکلهای فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت گیلان ادامه داد: دستگاههای نظارتی نظیر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی و حتی اتحادیه کشوری به عنوان هماهنگکننده اتحادیههای استانی، میتوانند به عنوان ناظر در جلسات حضور پیدا کنند و بر انتخابات نظارت کنند، اما حق دخالت بر روند اجرایی را ندارد.
دلیل تغییر زمان برپایی مجمع عمومی اتحادیه قرآنی یزد اعلام شد
وی گفت: اساسنامههای موجود که از سوی هیئت رسیدگی به امور مؤسسات سابق به ریاست معاونت فعلی قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با حضور سازمان تبلیغات اسلامی و نمایندگان دو اتحادیه سابق تنظیم شده است، کامل است، اگر چه آن هم ممکن است، دارای اشکالاتی باشد، اما باز باید آنها را مجامع اصلاح کنند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و یا هر دستگاه نظارتی دیگری در این خصوص صرفاً میتواند پیشنهاددهنده باشند. این موضوع حتی در اساسنامه اتحادیه کشوری که در مردادماه امسال تأسیس شد، اشاره شده است (که تنها میتوانند پیشنهاددهنده باشند و اتحادیههای استانی میتوانند، آن را بپذیرند و یا نپذیرند.)
وی با اشاره به اینکه اکنون موضوع اصلاح اساسنامه مطرح نیست، ادامه داد: موضوع تشکیل مجامع استانی است که موعد آنها به سر آمده است. در اساسنامه آمده است که هیئت مدیره مؤظف است، یک ماه پیش از پایان خدمت هیئت مدیره و بازرسان نسبت به تشکیل مجمع عمومی اقدام کنند. برای تشکیل مجامع عمومی، قانون به مانند قانون تجارت و ثبتی مشخص شده است و باید طبق آن روال انجام شود و در اساسنامه به این موضوع تصریح شده است که هیئت مدیره یک ماه قبل از موعد مقرر، دعوتنامه را با قید روز، زمان و مکان تشکیل و به آخرین اقامتگاه مؤسسات عضو خود ارسال کند. رسیدگی به صلاحیت کاندیداها، برعهده هیئت مدیره استان است. این فرآیند روشن و شاخص است و نیازمند هیچ شیوهنامه، دستورالعمل و ابلاغیهای نیست.
مرادی اضافه کرد: اتحادیههای استانی که تقریباً بیش از 10 سال از عمرشان میگذرد و تا کنون بیش از پنج و یا شش مجمع برگزار کردهاند، به این بلوغ رسیدهاند که بتوانند بدون نقص و به بهترین وجه این کار را انجام دهند. انتظار از دستگاههای نظارتی هم صرفاً نظارت بر این فرآیند است و نه دخالت. آنچه که در ممانعت از برگزاری مجمع عمومی یزد اتفاق افتاد، دخالت محض بود، زیرا فرآیند انتخابات، دعوتنامههای تشکیل مجمع و روال تأیید کاندیداها، طبق اساسنامه اتفاق افتاده بود و استان یزد نیز یکی از استانهای توانمند در این عرصه بود. بنابر این کاری که وزارت ارشاد و به طور مشخص دبیرخانه هیئت رسیدگی به مراکز امور فرهنگی انجام داد، دخالت آشکار است و تداوم این دخالت، منجر به مراجعه به دستگاههای قانونی میشود.(اگر چنانچه ابلاغیههای غیر قانونی نظیر اساسنامه و شیوهنامه ادامه پیدا کند، خصوصا اینکه مغایر با اساسنامه و شیوهنامههای فعلی باشد.)
مدیرعامل اتحادیه مؤسسات و تشکلهای فرهنگی ـ مردمی قرآن و عترت گیلان بیان کرد: هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی ـ هنری، جای مناسبی برای تصدی نظارت بر اتحادیههای قرآنی نیست. معتقدیم بحث نظارت باید برعهده کمیته مشترکی که ذیل شورای توسعه فرهنگ قرآنی است با حضور نمایندگان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی(به طور مشخص معاونت قرآن و عترت) و سازمان تبلیغات اسلامی، با اصلاح آن کمیته و دعوت از نمایندگان اتحادیه کشوری باشد و به عنوان مرجع نظارت و صدور پروانه فعالیت به اتحادیههای کشوری و استانی باشد. نمیشود که مؤسسات قرآنی و اعضای اتحادیهها تابع دو دستگاه باشند و از دو دستگاه نظارتی امورشان پیگیری شود و اتحادیهها تابع یکی از مراجع نظارتی باشد.
وی ادامه داد: انتظار ما از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که به جای اینکه جلوی تشکیل مجامع قرآنی را بگیرند و از برگزاری آن ممانعت کنند، تکلیف خود را در حوزه مؤسسات معین با حسابهای میلیاردی روشن کنند، برای مؤسسات و اتحادیهها توضیح دهند که چرا این مبالغ آنجا ذخیره شده و برای چه مصارفی صرف میشود. یکی از جاهایی که معتقدیم باید نظارت و مطالبه کنند، اتحادیهها هستند. در همه دنیا سمنها و اتحادیهها تشکیل میشوند که نظارت بر حسن اجرای فعالیت دستگاههای حاکمیتی داشته باشند.
مرادی بیان کرد: کارویژههایی که در سمنها در دنیا شاهد هستیم، این است که اعتراض و نظارت میکنند، بنابر این یکی از کارهای اتحادیههای قرآنی، همین است، یعنی در کنار اینکه باید برای دستگاههای حاکمیتی در جهت تحقق سیاستهای کلان کشور در حوزه قرآن بازو باشند، در طرف مقابل هم میتوان نظارت و مطالبهگری بر روند فعالیت آنها داشته باشیم. لذا از همین باب است که امروز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و معاونت قرآن و عترت ارشاد مطالبه داریم که وضعیت مؤسسات معین را توضیح دهند. اینکه از لحاظ قانونی این موضوع را تشریح کنند که آیا چنین اقداماتی قانونی است؟ آیا در مصارفی که استفاده میشود، قانونی است؟ پولهایی که توزیع میشود، قانونی است؟ این موضوع کامل و شفاف توضیح داده شود.
وی اضافه کرد: حداقل دوستانی که در معاونت فعلی قرآن و عترت هستند، روند تخصیصی این اعتبار را در هشت سال گذشته شفاف بیان کنند. در پایگاه اینترنتی وزارت ارشاد و یا معاونت قرآن و عترت ارشاد درج شود که این مبالغ را برای این مصارف به فلان مؤسسات داده شده است. آیا نظارت داشته است که این مبالغ در آن مصارف، صرف شده است؟ آیا این مبالغ نمیتوانست در اختیار اتحادیهها به عنوان بخش مردمی قرار گیرد؟ اگر قرار است کمکی به حاکمیت شود و در جهت حفظ و صیانت این اعتبارات گام برداشته شود، اتحادیه بهترین مکان است. زیرا هم نظارت درونی و هم نظارت برونسازمانی دارد. خود دستگاه به عنوان دستگاهی که اعتبار را واریز میکند، میتواند بر حسن اجرا نظارت کند و خود اتحادیه نیز ساختارش به گونهای است که هیئت بازرسی و مجمع عمومی و هیئت مدیره دارد و سالانه تراز مالی ارائه میکند و به اعضای خود گزارش میدهد. اتحادیهها قائم به شخص نیستند و هیئت مدیره هست که تصمیمگیرنده است، هیئت مدیرهای که مننتخب مؤسسات هستند.
مرادی گفت: در حوزه مؤسسات معین، هیچ شفافیتی را مشاهده نمیکنیم. برخی از دوستان که دغدغه مؤسسات کاغذی دارند، نسبت به مؤسسات میلیاردی هم دغدغه پیدا کنند. همچنین اتحادیههای سابق کشوری نیز درباره اعتباراتی که در این سالها دریافت کردند، پاسخ مناسبی برای اعضا داشته باشند چه آنهایی که فرآیند انحلال را طی میکند و هیئت تسویه آنها و پیرو آن مدیران عامل سابق باید پاسخگو باشند و اتحادیههای جدید نیز در این زمینه فرآیند شفافی را طی کنند.
انتهای پیام