اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سمنان
کد خبر: 3924543
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۱

اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سمنان

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سمنان از اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی، با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاددانشگاهی به‌عنوان یک نهاد توسعه‌ای، همزمان با سراسر کشور در استان خبر داد.

اجرای طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در سمنان

به گزارش ایکنا از سمنان، به نقل از روابط عمومی جهاد‌دانشگاهی استان، اسماعیل غنیان، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان عصر روز گذشته، 31 شهریورماه در نشست هماهنگی اجرای این طرح با حسن رهایی، رئیس جهاددانشگاهی استان از آغاز ثبت‌نام متقاضیان در این طرح خبر داد و گفت: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و جهاددانشگاهی در ۳۱ استان کشور و با هدف کمک و رونق اقتصاد خانوار، تحقق شعار سال و توسعه جایگاه مشاغل خانگی در اقتصاد کشور اجرا می‌شود.

وی با اشاره به آغاز ثبت‌نام متقاضیان مشاغل خانگی در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی در استان سمنان و افتتاح دبیرخانه این طرح ملی در جهاددانشگاهی استان، اظهار کرد: در استان این موضوع به عهده جهاد‌دانشگاهی واحد استان است و با توجه به محدودیت زمانی، علاقه‌مندان می‌توانند از هم‌اکنون با مراجعه به سامانه inhb.ir اقدام به ثبت‌نام کنند.

غنیان افزود: شرایط متقاضیان ثبت‌نام در طرح حداقل سن ۱۸ سال، بومی استان محل ثبت‌نام، عدم اشتغال تمام وقت و نداشتن بیمه کارفرمایی است که در این راستا هدف از اجرای این الگو تعامل با دستگاه‌های اجرایی و بخش خصوصی دخیل در اجرای طرح و ارائه خدمات آموزش و مشاوره حضوری و غیرحضوری به متقاضیان مشاغل خانگی، توانمندسازی و اتصال به بازار و ایجاد زیرساخت‌های بازاریابی و فروش محصولات مشاغل خانگی و ایجاد امکان و تسهیل نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر فرآیند اجرا از طریق نرم‌افزار کنترل پروژه و بازدیدهای میدانی است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی سمنان با اشاره به ظرفیت‌های مطلوب جهاددانشگاهی استان، از این نهاد به‌عنوان یک نهاد توسعه‌ای نام برد و افزود: تحقیقات و پژوهش‌های کاربردی و همچنین آموزش‌های کاربردی در مجموعه استان از جمله ظرفیت‌های جهاددانشگاهی استان، نقش بسیار مطلوبی در توسعه استان داشته است.

وی اظهار کرد: طرح ملی توسعه مشاغل خانگی زنان سرپرست خانوار نیز در سال گذشته با همکاری جهاددانشگاهی استان ویژه زنان سرپرست خانوار در استان اجرا شد و از این جهت که این یک طرح ملی و بسیار مهم است، بسیار خوشحالیم که جهاددانشگاهی به‌عنوان یک نهاد توسعه‌ای در کشور مسئولیت اجرای این طرح را بر عهده گرفته است.

حسن رهایی، رئیس جهاددانشگاهی استان نیز در این نشست با بیان اینکه سهمیه سمنان در طرح ملی توسعه مشاغل خانگی ۱۳۰۰ نفر است، متذکر شد: این طرح که در سه مرحله شناسایی ظرفیت‌های اشتغال در حوزه مشاغل خانگی در استان، توانمندسازی متقاضیان و اتصال به بازار طراحی شده، سعی در ایجاد اشتغال و پایدارسازی مشاغل موجود برای حدود ۵۴ هزار نفر در ۳۱ استان کشور دارد.

وی با تأکید بر اینکه روحیه پاسخگویی مطلوب و شفاف در اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان، موجب افزایش و ارتقای رضایتمندی از این دستگاه اجرایی شده است، یادآور شد: رضایتمندی در این شرایط خاص فعلی از یک دستگاه اجرایی با این پهنه بزرگ کاری، بسیار ارزشمند و مطلوب است.

به گفته رهایی، سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها برای گروه‌های مختلف و اقشار مختلف جامعه در این دستگاه اجرایی بسیار اثربخش و مفید بوده که در این راستا اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان به جهت عملکرد خوب و مطلوبی که داشته به بنگاه امیدبخشی در استان سمنان تبدیل شده است.

رئیس جهاددانشگاهی استان، یادآور شد: مجموعه جهاددانشگاهی استان جهت اجرای موفق طرح ملی مشاغل خانگی در استان از تمام ظرفیت‌های خود استفاده خواهد کرد که امید است با پیاده‌سازی موفق این طرح در استان که نیازمند همراهی، همکاری و هم‌اندیشی بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی است، شاهد نهادینه‌سازی سهم مشاغل خانگی در اقتصاد کشور به‌ویژه در سال «جهش تولید» باشیم.

علی منصفی‌راد، معاون آموزشی جهاددانشگاهی استان نیز در این نشست با اشاره به ویژگی‌های این طرح گفت: توجه به بازار، توانمندسازی متقاضیان و کاهش وابستگی به وام، توجه به پیشرانان ملی، منطقه‌ای، استانی و محلی، شبکه‌سازی استانی و ملی، توجه به تجارت الکترونیک و فروش الکترونیکی محصولات از ویژگی‌های شاخص در اجرای این طرح است.

وی با اشاره به اجرای موفق طرح توسعه مشاغل خانگی زنان سرپرست خانوار در استان سمنان که از سال گذشته آغاز شده است، بیان کرد: سهمیه استان سمنان در طرح قبلی، ۷۹ نفر از زنان سرپرست خانوار با شرایط خاصی مانند اینکه تحت تکفل و تحت حمایت نهادی نباشند بود، اما در این طرح، سهمیه استان سمنان ۱۳۰۰ نفر است و مشمول آقایان نیز می‌شود و تنها محدودیتی که وجود دارد برای افراد زیر ۱۸ سال و شاغل و دارای بیمه کارفرمایی است.

انتهای پیام
captcha