تقویت شبکه‌سازی جهت پرورش اخلاق عملی؛ مهمترین هدف امام حسن عسکری(ع)
کد خبر: 3937185
تاریخ انتشار : ۰۴ آذر ۱۳۹۹ - ۱۴:۰۸
یادداشت/

تقویت شبکه‌سازی جهت پرورش اخلاق عملی؛ مهمترین هدف امام حسن عسکری(ع)

امام عسکری(ع) در آن زمان که اوج خفقان و اختناق بود یک وکالت و شبکه‌سازی را ایجاد کرد؛ ایشان جهت حفظ امام زمان(عج) در تمامی امور به‌دنبال تربیت الگوهای شایسته و پرورش اخلاق علمی بودند.

تقویت شبکه‌سازی جهت پرورش اخلاق عملی مهمترین هدف امام حسن عسکری(ع)

دوران امامت امام حسن عسکری(ع) در حالی آغاز شد که خلافت عباسی با مشکلات زیادی دست به گریبان بود. همچنین از قدرت مرکزی حکومت کاسته شده و ترکان امور حکومت را بر دست گرفته بودند. در چنین شرایطی انتظار می‌رفت از شدت فشار، اختناق، شکنجه و آزار و اذیت حکومت بر مخالفان به‌خصوص شیعیان و امامان شیعه کاسته شود.

اما در واقعیت این اتفاق رخ نداد بلکه موج سخت‌گیری و فشار و آزار و اذیت‌ها بالا گرفت و به‌دستور خلیفه عباسی معتمد، همان فشارها و اذیت‌ها بر شیعیان و امامان شیعه تداوم پیدا کرد به‌گونه‌ای که امام حسن عسکری(ع) نیز به مانند پدر بزرگوارش امام هادی(ع) به سامرا آورده شد.

با توجه به شرایط موجود در زمان حیات امام حسن عسکری(ع) و جوی که در زمان حکومت بنی‌عباس ایجاد شده بود اوج خفقان و اختناق در دوران ایشان بود که با توجه به تاریخ اهل‌ بیت(ع) و دسته‌بندی صورت گرفته از زمان امامت امام جواد(ع) تا امامت امام حسن عسکری(ع) را دوران محنت ائمه نامگذاری کرده‌اند که در این راستا شأن و جایگاه امام به‌گونه‌ای که مردم فیض ببرند دیده نمی‌شود زیرا امام را از مردم دور نگه داشتند و مانع ارتباط مردم شدند و بر حسب مستندات ترس از نزدیک شدن به میلاد منجی موعود بود که باید جهان را از اهداف نورانی و ارزش‌های الهی پر کند و در کل نظام هستی توحید را برقرار کند که از قطعیت این موضوع می‌ترسیدند.

حاکمیت امام عصر(عج) احیای حق است نه قدرت؛ که در این راستا امام حسین(ع) در روز عاشورا فرمودند من نه از روی هوی و هوس و دنیاگرایی بلکه در صدد تحقق حق هستم و ائمه اطهار(ع) به‌دنبال پرورش و رشد ارزش‌های انسانی بوده‌اند.

وجود مقدس امام عسکری(ع) در راستای همین موضوع است که با شرایط سخت آن زمان یک وکالت و شبکه‌سازی را ایجاد کرد که در آن تقوی یعنی واجبات و ترک محرمات است که بر این اساس امام در تمامی امور به‌دنبال تربیت الگوهای شایسته، پرورش اخلاق علمی بوده و جهت حفظ امام زمان(عج) این شبکه را قوت بیشتری بخشیدند، و به کسانی که ارتباط نزدیک با ایشان داشتند به‌صورت غیر مستقیم گوشزد کرده و مسئله غیبت را در بیان نورانی خود به نمایندگان خود منعکس می‌کردند.

وجود نازنین امام زمان‌(عج) در سن کم که به امر خداوند بر مسند امامت تکیه زدند به ایشان این امتیاز را داد تا مقام نورانی ایشان با پایه‌گذاری که امام حسن عسکری(ع) انجام دادند موجب آگاهی‌بخشی در این زمینه، حفظ جان و سلامتی امام و آماده کردن مردم برای تربیت دینی و پذیرش فرامین امام زمان(عج) و تقویت و گسترده کردن شبکه وکالت در سطح وسیع و یکی دیگر از اقدامات امام عسکری(ع) مخفیانه ارتباط برقرار کردن با شیعیان است، که در قالب ارتباط با افرادی که به قصد فروش کالا به منزل امام می‌آمدند به تربیت شیعیان می‌پرداختند.

تربیت تعالیم دینی، آگاه کردن به مفاهیم بلند قرآن، یادآوری سیره ائمه معصومین(ع) و جلسات مخفیانه با شیعیان خاص و آماده کردن برای حضور امام زمان(عج) در مدت بسیار محدود و بعد غیبت صغری و آماده‌سازی برای غیبت کبری از اقدامات مهم امام حسن عسکری(ع) است که در این راستا اقداماتی که بر دوش حضرت محمد(ص) و ائمه اطهار گذاشته شده همه اینها از جایگاه صحیحی حاصل شود.

ارتباط ما با امام معصوم مانند نیاز حقیقی است؛ سلامت و حیات ما در گرو منبع صحیح و شایسته پیدا کردن است که اگر غیر از ارتباط با وجود مقدس پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) جهت تربیت عقلانی و دینی باشد این مسیر بیراهه است زیرا امام در آن فضا تلاش کردند مردم را در این مسیر قوت دهند و در این راستا فرمودند: رشته اتصال عالم بالا به عالم پایین از طریق وجود مقدس امام زمان(عج) خواهد بود.

به قلم وجیهه اشرفی، کارشناس علوم دینی

انتهای پیام
captcha