نتیجه‌بخش بودن سامانه جامع مدیریت مؤسسات قرآنی در گرو فعالیت مستمر
کد خبر: 3942664
تاریخ انتشار : ۰۴ دی ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۵

نتیجه‌بخش بودن سامانه جامع مدیریت مؤسسات قرآنی در گرو فعالیت مستمر

سامانه جامع مدیریت مؤسسات قرآنی به منظور تسهیل در رصد و حمایت‌‌ از مؤسسات قرآنی دارای مجوز از ارشاد و تبلیغات اسلامی از سوی دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی راه‌اندازی شد و فرآیند ثبت‌نام تشکل‌های قرآنی تا 10 دی‌ماه تمدید شد.

به گزارش ایکنا، سامانه جامع مدیریت مؤسسات قرآنی، همیشه یکی از درخواست‌های علاقه‌مندان و فعالان عرصه مردمی ـ قرآنی بوده است. موضوعی که نیاز آن به منظور تسریع در اطلاع‌رسانی ابلاغیه‌ها و آیین‌نامه‌ها، ساماندهی امور مؤسسات قرآنی و ارائه خدمات به آنها، رتبه‌بندی و سطح‌بندی، شناسایی مؤسسات فعال از نیمه‌فعال و غیرفعال، شناسایی دامنه و حوزه فعالیت مؤسسات و از سوی دیگر دستیابی به اطلاعتی جامع از قرآن‌آموزان و مربیان قرآن و همچنین برخورداری مؤسسات از تجهیزات و اقلام فرهنگی اعطا شده  و سایر، بیش از پیش احساس می‌شد.

وجود سامانه اطلاعات مؤسسات به منظور دستیابی دستگاه‌های متولی امور قرآنی از مجموعه‌های فعال و اطلاع از آمار دقیق این مؤسسات و جلوگیری از موازی‌کاری‌ها و همچنین شناسایی حوزه‌های قرآنی اشباع شده در منطقه، شهر و استان و تمرکز بر سایر حوزه‌های آموزشی، پژوهشی و تبلیغی و ترویجی لازم بود.

اخیراً خبر «آغاز به‌ کار سامانه ملی مدیریت مؤسسات قرآنی» از سوی دفتر برنامه‌ریزی، آموزش و توسعه مشارکت‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با تمدید چندین باره بازه زمانی ثبت‌نام، به نشانی  https://qia.ir   به منظور تسهیل مسئله نظارت، حمایت‌ها و برخورداری از تسهیلات به گوش رسید.

 این سامانه بنابر اذعان مسئولان، قرار است در چند فاز فعالیت کند و در حال حاضر طی فاز نخست، مدیران مؤسسات دارای مجوز از وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی، مدیران مؤسسات دارای مجوز از سازمان تبلیغات و همچنین مدیران شعب رسمی مؤسسات با ورود کدملی و شماره همراه می‌توانند نسبت به ثبت‌نام تمامی اطلاعات خواسته شده (مدیرمسئول، مدیرعامل، اعضای هیئت مؤسس، هیئت مدیره، مربیان و بازرسان، اطلاعات مربوط به ساختمان، اساسنامه، استقلال مؤسسه یا وابستگی به مؤسسات دیگر) اقدام کنند. ثبت‌نامی که طی سه بار تمدید شد و اینک مؤسسات بازمانده از ثبت‌نام تا 10 دی‌ماه فرصت دارند تا با مراجعه به این تارنما نسبت به ثبت‌ اطلاعات خود اقدام کنند.


بیشتر بخوانید:


یکپارچه کردن اطلاعات مؤسسات و رصد و ارزیبای فعالیت آن برای ارائه خدمات بهتر و صحیح‌تر و شفاف، امری مبارک است که باید به فال نیک گرفته شود اما بهتر است گریزی بزنیم به این موضوع که هر از چند گاهی در دوره و برهه‌ای از زمان کم نبودن این سامانه‌ها که راه‌اندازی می‌شدند و برای آنها مراسم رونمایی گرفته می‌شد اما پس از اندک زمانی از فعالیت باز می‌ماندند و به سایه کشیده می‌شدند.

سامانه جامع مديريت اطلاعات موسسات قرآنی كشور توسط معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به نشانی www.ostan.qia.ir جهت استفاده معاونت قرآن و عترت ادارات كل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها در شهریورماه سال 92 از این دست بود که اینک تارنمای فوق از کار افتاده است.

سامانه شفاف‌سازی عملکرد مالی و سامانه اینترنتی پیگیری مطالبات مؤسسات قرآنی با عنوان «سامان» نیز از برنامه‌های بود که از سوی اتحدیه تشکل‌های قرآن و عترت کشور در زمان خود راه‌اندازی شد و طی مراسمی از آن رونمایی شد و فعالیت آن در نیمه راه رها شده و اینک باید دید پس از تشکیل اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت، برنامه‌ آنها برای به روزرسانی این سامانه چیست و به کجا خواهد رسید.


بیشتر بخوانید:


باید از کار خوب تمجید کرد اما چه بهتر که این کارخوب به صورت مستمر و دنباله‌دار باشد و نه اینکه در زمانی به صورت پررنگ و با خبرسازی‌ها انجام شود و پس از تغییر و تحولات، ادامه فعالیت آنها به دست فراموشی سپرده شود. گویا در سامانه فعلی جامع مدیریت مؤسسات قرآنی، دسترسی نیز برای اتحادیه‌های قرآنی استان‌ها به عنوان بازوان اجرایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان نهادی که در بطن فعالیت‌های تشکل‌های قرآنی ـ مردمی استان‌ی قرار دارند، درنظر گرفته شده است. همچنین مقرر شده است به منظور طرح‌ریزی برنامه‌های بلند مدت نظام آموزش قرآن و ارتقای سطح قرآن‌آموزان اسامی و مشخصات مربیان و قرآن‌آموزان در این سامانه نیز بارگذاری شود که متعاقبا فرآیند ثبت‌نام آن اطلاع رسانی خواهد شد.

انتهای پیام
captcha