انتشار بسته موضوعی تربیت فرزند در سیره حضرت فاطمه(س)
کد خبر: 3948444
تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۹ - ۱۴:۱۹

انتشار بسته موضوعی تربیت فرزند در سیره حضرت فاطمه(س)

بسته موضوعی «تربیت فرزند در سیره حضرت فاطمه(س) به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور) منتشر شد.

انتشار بسته موضوعی تربیت فرزند در سیره فاطمه(س)

به گزارش ایکنا، همزمان با ایام شهادت حضرت فاطمه(س) و به همت مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی(نور)، بسته موضوعی با عنوان «تربیت فرزند در سیره حضرت فاطمه(س)» در پایگاه اطلاع‌رسانی حوزه‌نت، منتشر شد.

این بسته در ۱۰ سرفصل از جمله «تربیت فرزند در سیره حضرت فاطمه(س)»، «دیدگاه‌های تربیتی حضرت فاطمه(س)»، «توجه به نیاز‌های فرزند»، «عقیقه و صدقه برای فرزند»، «محبت و مهرورزی به فرزند»، «احترام به شخصیت فرزند»، «بازی با کودک»، «رعایت عدالت در بین فرزندان»، «تربیت دینی فرزند» و «الگو‌های رفتاری حضرت فاطمه(س) برای فرزندان» به ارائه محتوا می‌پردازد.

بر اساس این گزارش، در ابتدای بسته موضوعی «تربیت فرزند در سیره حضرت فاطمه(س)» آمده است: نقش تربیتی هر مربی که شایسته الگوگیری دیگران است، ارزشمندترین ویژگی وی را شکل می‌دهد. ایفای نقش محوری در سه بُعد همسرداری، خانه‌داری و تربیت فرزند از ویژگی‌های فاطمه(س) است.

همچنین در ادامه تأکید شده است: حضرت فاطمه(س) در سه محور الگو و معیار همگان است و می‌توان گفت ایشان در این سه مهم بدین خاطر موفقیت حاصل کرد که در اندیشه و گفتار و رفتارش هماهنگ بوده و هیچ‌گاه دوگانگی در اندیشه و گفتار و رفتار حضرتش مشاهده نمی‌توان کرد. فاطمه(س) در اندیشه حق باور و در گفتار سخن دین بر لب، در رفتار خویش به طور کامل به باور‌های دینی پای‌بند است. وی راهنمایی‌های دین را در گفتار و رفتار بارور کرده، که این‌گونه زندگی خود و فرزندانش الگوی دیگران قرار گرفته است. به دیگر سخن موفقیت فاطمه(س) در این سه فرآیند بدین سبب است که ایشان دین را در ساختار وجودی خویش تبلور ساخته و انسانی است که خاستگاه تمام شئون زندگی‌اش را دین شکل می‌دهد.

هنگامی که مادر شایسته‌ترین انسان در بین زنان، بلکه در بین انسان‌ها باشد و انسانی باشد که آشنایی کامل با تمام اصول تربیتی دارد و در فضایل انسانی برتر از همگان حتی پیامبران اولوالعزم است؛ آن‌گاه تربیت یافته دامن فاطمه(س) چگونه خواهند بود؟

کودکی که از جسم و جان فاطمه(س) باشد، کودکی که پاره تن فاطمه(س) باشد، کودکی که از سینه فاطمه شیر نوشد و در دامن فاطمه(س) تربیت یابد، چونان حسن و حسین، زینب و ام‌کلثوم خواهند شد. فرزندان فاطمه چه پسر و چه دختر از هر جهت بر همگان الگو هستند. فرزندان فاطمه(س) شاخص‌های زندگی در تمام عرصه‌های پرفراز و نشیب زندگی یک انسان هستند.

از دامن فاطمه(س) فرزانگانی این‌گونه به معراج صعود می‌کنند و چون فاطمه(س)، حق‌باور، حق‌محور، سترک و پایدار هستند و ایشان فرزانگانی جسور و حق‌مدار تربیت می‌کند. آیا دامنی بهتر از دامن فاطمه(س) می‌توان یافت؟ اگر فرزندانی برتر از فرزندان فاطمه نمی‌یابی، بدین خاطر است که دامنی پاک‌تر، و برتر از دامن فاطمه(س) را نمی‌یابی. فاطمه در دانش و شناخت و باور نمونه است. فاطمه در عبادت و تهجد نمونه است. فاطمه در ایثار نمونه است. فاطمه در صبر و پایداری نمونه است. فاطمه در انس و الفت با کودکان سرشار است و فاطمه(س) در تربیت کودکان خویش نمونه است. فاطمه این موقعیت را چگونه به کف می‌آورد؟ آیا جز این است که از راه و روش وحی الهی پیروی می‌کند. آیا موفقیت فاطمه در پرورش فرزندان این‌گونه، جز به خاطر حق‌باوری و حق‌محوری و به کارگیری اصول تربیتی است؟

فاطمه فرزندانی را تربیت کرده است که هر یک تاریخ‌ساز بودند و بر تارک تاریخ درخشیدند و خواهند درخشید؛ زنی که در حجره‌ای کوچک و خانه‌ای محقّر، انسان‌هایی را تربیت کرد که نورشان از بسیط خاک تا آن سوی افلاک و از عالم ملک تا آن سوی ملکوت اعلی می‌درخشد. صلوات و سلام خداوند تعالی بر این حجره محقّری که جلوه‌گاه نور عظمت الهی و پرورشگاه زبدگان اولاد آدم(ع) است.

برای دریافت بسته موضوعی تربیت فرزند در سیره حضرت فاطمه (س) اینجا را ببینید.
انتهای پیام
captcha