تجلیل از ایثارگران دیروز و امروز / غربالگری ژنتیک؛ عامل کاهش یا افزایش جمعیت؟
کد خبر: 3948989
تاریخ انتشار : ۰۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۲
برخط جامعه؛

تجلیل از ایثارگران دیروز و امروز / غربالگری ژنتیک؛ عامل کاهش یا افزایش جمعیت؟

سرویس اجتماعی ایکنا در هفته گذشته اخبار متنوعی را منعکس کرد. این اخبار از برگزاری نشست‌های تخصصی در ایام شهادت حضرت فاطمه(س)، برگزاری نخستین یادواره شهدای دانشجوی جهاددانشگاهی و حمایت انحصاری از محصولات تولیدی مددجویان کمیته امداد، آغاز و تا اعلام شعار دهه فجر، حاشیه‌هایی پیرامون یک توییت درباره طرح غربالگری زنان باردار و فرایند اجرای آیین اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان ادامه یافت.

برخط جامعه

به گزارش ایکنا، سرویس اجتماعی این خبرگزاری در هفته‌ای که گذشت، اخبار متعددی با موضوعاتی همچون برگزاری نشست‌های تخصصی در ایام شهادت حضرت فاطمه(س)، برگزاری نخستین یادواره شهدای دانشجوی جهاددانشگاهی، ارزیابی سطح سلامت بینایی کودکان، ساماندهی کودکان کار، حمایت انحصاری از محصولات تولیدی مددجویان کمیته امداد، اعلام شعار دهه فجر، حاشیه‌های پیرامون یک توییت درباره طرح غربالگری زنان باردار و فرایند اجرای آیین اعطای تندیس فداکاری به دانشجویان، منتشر کرده است. در ادامه نگاهی به مهم‌ترین رویداد‌های هفته می‌اندازیم.


اجازه ندهیم کرونا کودکانمان را معلول کند


افروز صفاری‌فرد، معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری و درمان اعتیاد سازمان بهزیستی کشور، در گفت‌وگو با ایکنا، با بیان اینکه طرح «ارزیابی سطح سلامت بینایی کودکان» تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرفته است، اعلام کرد: شیوع کرونا موجب شد این طرح زودتر از سال‌های گذشته و با یکسری پروتکل‌های خاص بهداشتی آغاز به کار کند. متأسفانه خانواده‌ها به دلیل کرونا کمتر به مراکز غربالگری مراجعه می‌کنند که این مسئله نگران کننده است.

برگزاری نخستین یادواره شهدای دانشجوی جهاددانشگاهی

 

شهدای دانشجوی جهاددانشگاهی


نخستین یادواره شهدای جهاددانشگاهی روز شنبه ۲۷ دی‌ماه، همزمان با سالروز شهادت حضرت فاطمه (س) به صورت مجازی در معاونت فرهنگی این نهاد انقلابی برگزار شد. در این مراسم روایت‌خوانی شهادت ۲۲ نفر از دانشجویان عضو جهاددانشگاهی که در دانشگاه تبریز به شهادت رسیدند به نویسندگی فرزین پورمحبی اجرا شد.
 

تقدم اخلاق بر حقوق در سیره حضرت فاطمه (س)

 

سجادی امین

‌‌به مناسبت روزشهادت حضرت فاطمه(س)، پژوهشکده زن و خانواده وابسته به مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران، نشستی علمی با موضوع «ترجیح اخلاق بر حقوق در سیره تربیتی حضرت فاطمه (س)» برگزار کرد و در این نشست حجت‌الاسلام سجادی امین، پژوهشگر و مدرس حوزه به ایراد سخن پرداخت. این پژوهشگر قرآن بیان کرد: اگر سیره حضرت فاطمه(س) را با آنچه امروز و در زمانه ما اتفاق می‌افتد مقایسه کنیم، خواهیم دید تفاوت بسیاری وجود دارد و تا نگرش و بینش افراد جامعه اصلاح و رویکرد آخرت‌محوری حاکم نشود، توقع بروز رفتاری شبیه به ایشان که انجام تکلیف را مقدم بر حق‌خواهی می‌دانستند، امکان‌پذیر نیست.

 

کاربرد‌های اجتماعی سیره حضرت فاطمه (س) برای امروز

 

جوادی آملی


همچنین طی هفته‌ای که گذشت در شام شهادت حضرت فاطمه(س)، به همت حسینیه مجازی سازمان دانشجویان جهاددانشگاهی، گفت‌وگویی مجازی با موضوع «راه و رسم فاطمی» با سخنرانی حجت‌الاسلام والمسلمین مرتضی واعظ جوادی‌آملی، پژوهشگر و مدرس حوزه و دانشگاه و رئیس بنیاد بین‌المللی علوم وحیانی اسراء به صورت مجازی برگزار شد. جوادی آملی در این نشست بیان کرد: حضرت زهرا (س) از این جهت که دختر پیامبر (ص) است برای خود جایگاه ویژه‌ای قائل نبودند، این ویژگی که ایشان خود را انسان ویژه و استثنایی و در جایگاه رفیع قرار نداده‌اند، می‌تواند برای ما الگو باشد.

حذف طرح غربالگری دوران بارداری

 

کبری خزعلی


کبری خزعلی، رئیس شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان و خانواده، هفته گذشته با انتشار توییتی خبر از حذف اجبار به غربالگری جنین توسط مادر و پزشک داد. در این توییت آمده بود: «عرض تبریک به مادران و پرسنل خدوم وزارت بهداشت. بالاخره با تلاش برخی نمایندگان انقلابی مجلس، اجبار به غربالگری توسط مادر و پزشکان با تجویز‌های غیراستاندارد و غیرمتقن علمی (که باعث قتل جنین می‌شود) برداشته شد. حالا دیگر هیچ پزشک و مادری مجبور به غربالگری و کشتن جنین نیست». البته این توئیت بعداً حذف شد. رئیس شورای فرهنگی ـ اجتماعی زنان و خانواده قبل از تصویب طرح حذف اجبار به غربالگری جنین از سوی مادر و پزشک با انتشار توئیتی تحقق این مسئله را تبریک گفت. پس از حدود یک هفته وی به تشریح دلایل تلاش‌های این شورا برای حذف اجبار غربالگری پرداخت.

حذف غربالگری جنین، غیر علمی است

 

مرضیه وحید دستجردی


مرضیه وحید دستجردی، متخصص بیماری‌های زنان و وزیر اسبق بهداشت و درمان نیز پیرو این اظهارنظر، درباره ماده ۴۰ این طرح که وزارت بهداشت را ملزم به حذف غربالگری سلامت جنین از سیستم بهداشت می‌کند، گفته: ما مسئول سلامت مردم به ویژه در رشته زنان مسئول سلامت مادر و جنین هر دو هستیم و باید کاری کنیم که در نهایت منجر به زایمان و تولد سالم شود و آنچه که علم و دانش به ما یاد می‌دهد این است که از تست‌های سلامت جنین در طول بارداری استفاده کنیم؛ لذا این طرح غیر علمی است و با آن مخالف هستیم.
 

افزایش جمعیت نیازمند بهبود شرایط اجتماعی جوانان است

 

ناهید خداکرمی


ناهید خداکرمی، رئیس انجمن مامایی کشور نیز در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به پیشنهاد اخیر حذف اجباری غربالگری ژنتیک مادران باردار اظهار کرد: چندین مورد نقض ژنتیک از طریق غربالگری تشخیص داده می‌شود که سه مورد از این نقض‌های ژنتیک مشمول سقط قانونی شده و قانون از مادران باردار در این راستا حمایت می‌کند. نمایندگان مجلس اگر می‌خواهند عملکرد انقلابی داشته باشند بهتر است برای بهبود شرایط اجتماعی و یک سری امکانات که جوان امروز نیاز دارد تلاش کنند تا جوانان تشویق به ازدواج و فرزندآوری شوند وگرنه با حذف غربالگری ژنتیک بر جمعیت کشور افزوده نمی‌شود.


شیده لالمی، روزنامه‌نگار درگذشت

 

شیده لالمی
شیده لالمی از روزنامه‌نگاران صاحب سبک ایران، نیز ۲۷ دی ماه دار فانی را وداع گفت. لالمی، روزنامه‌نگار برجسته، دبیر اجتماعی روزنامه همشهری و دبیر سابق ایرنا ۲۴، روز ۲۷ دی در اثر گاز گرفتگی دار فانی را وداع گفت. طبق گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها دلیل فوت این خبرنگار «گازگرفتگی» اعلام شده است. لالمی دانشجوی دکتری ارتباطات و دبیر سابق ایرنا۲۴ بود. وی سابقه کار در خبرگزاری میراث را در کارنامه داشت و دبیر اجتماعی روزنامه همشهری بود. گزارش‌های اجتماعی وی از معضلات شهری مانند گزارش گورخواب‌ها، محیط‌های شهری و تجاری، مشکلات و چالش‌های حوزه زنان در رسانه‌ها بازتاب یافت و مورد توجه قرار گرفت.


اعطای وام مسکن ۱۰۰ میلیونی به خانواده‌های دارای چند قلو

خدر ویسی
نشست خبری معاونت حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد امام (ره)، به منظور تشریح و ارائه گزارش عملکرد ۹ ماهه این معاونت روز دوشنبه ۲۹ دی‌ماه برگزار شد. حسین خدرویسی، معاون حمایت و سلامت خانواده کمیته امداد در این نشست از ارائه بسته تشویقی حمایتی به خانواده‌های دارای فرزند سه قلو و بیشتر به عنوان خدمت جدید کمیته امداد خبر داد و گفت: به این خانواده‌ها وام بلاعوض ۱۰۰ میلیون تومانی خرید مسکن ارائه می‌شود.


کوچاندن کودکان خیابانی از چهارراه‌ها به مراکز

امیر شاهرخی
امین شاهرخی، مدیرکل بهزیستی استان تهران، در گفت‌وگو با ایکنا، با اشاره به صحبت‌های رئیس جمهور در خصوص اولویت تزریق واکسن کرونا برای سالمندان و معلولان، گفت: اولویت ما در خصوص تزریق واکسن کرونا همانند واکسن آنفولانزا تزریق به گروه‌های پرخطری است که در مراکز بهزیستی زندگی می‌کنند. این افراد شامل سالمندان و معلولان هستند. مدیرکل بهزیستی استان تهران با اشاره به کاهش تعداد کودکان خیابانی در چهارراه‌ها و خیابان‌ها، گفت: نیرو‌های بهزیستی به صورت مرتب در معابر و چهارراه‌ها حضور دارند و افرادی که از کودکان سوء استفاده می‌کنند اکنون فضای چهارراه‌ها را برای خودشان ناامن می‌دانند به همین دلیل بچه‌ها را به سمت مترو و مراکز خرید مهاجرت داده‌اند.


اعلام شعار دهه فجر

شعار دهه فجر
نصرت‌الله لطفی، قائم‌مقام شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی کشور روز دوشنبه، ۲۹ دی‌ماه شعار محوری و عناوین ایام دهه فجر انقلاب اسلامی ۱۳۹۹ را اعلام کرد؛ که در تصویر فوق شعار هر یک از روز‌های این دهه قابل مشاهده است.


رفع آلودگی هوا همکاری حاکمیت و مردم را می‌طلبد

حناچی
در مراسم آئین تجلیل از سفیران هوای پاک شهر تهران که سه‌شنبه این هفته ۳۰ دی‌ماه با حضور پیروز حناچی، شهردار تهران، محسن هاشمی، رئیس شورای اسلامی شهر تهران و شینا انصاری، مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران برگزار شد، شهردار تهران بر ضرورت همکاری مشترک میان حاکمیت، دولت و مردم برای رفع مسئله آلودگی هوا تأکید کرد و گفت: آلودگی هوای تهران یک موضوع حاکمیتی است و شهرداری تهران نمی‌تواند به تنهایی نسبت به حل آن اقدام کند.


نشان جمعی احسان رونمایی شد

نشان احسان
مراسم رونمایی از نشان جمعی احسان روز سه‌شنبه ۳۰ دی‌ماه در محل ساختمان مرکزی کمیته امداد امام خمینی (ره) برگزار شد. مجتمع اقتصادی کمیته امداد که متولی فروش فرش‌های بافته شده مددجویان است، چند سالی می‌شود که بر ایجاد یک نشان اختصاصی جمعی ملی و بین‌المللی تمرکز کرده است. نشانی که در این روز از آن رونمایی شد با همکاری سازمان جهانی مالکیت معنوی تولید شده است.


دهمین دوره آیین اعطای تندیس فداکاری

تندیس فداکاری
در نخستین جلسه شورای عالی دهمین دوره آیین اعطای تندیس ملی فداکاری به دانشجویان ایران که روز سه‌شنبه ۳۰ دی‌ماه با حضور مسئولان و متولیان و حامیان آن در تالار امیرکبیر معاونت فرهنگی دانشگاه تهران برگزار شد بر موضوع ایثار و فداکاری در دوران کرونا تأکید و عنوان شد: در این دوره از ۹۰ دانشجو و گروه دانشجویی فداکار و ایثارگر تقدیر به عمل می‌آید.


۸ اسفند روز بیماری‌های نادر نام گرفت

8 اسفند
با پیگیر‌های عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی و جمعی از نمایندگان مجلس یازدهم و طی مکاتبات بنیاد بیماری‌های نادر ایران، نام‌گذاری روز هشتم اسفندماه برای گرامیداشت بیماران نادر کشور در شورای فرهنگ عمومی وزارت ارشاد به ریاست دکتر عباس صالحی به تصویب رسید. بر این اساس، روز ۸ اسفند به عنوان روز ملی بیماری‌های نادر در شورای فرهنگ عمومی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصویب شد. این طرح پس از تصویب در شورای عالی انقلاب فرهنگی و ابلاغ ریاست جمهوردر تقویم رسمی کشور درج خواهد شد.
انتهای پیام
captcha