اعتبار فوق‌العاده سند و سرآمدی متن دعای کمیل
کد خبر: 3949114
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۲:۱۹
حجت‌الاسلام نصیری بیان کرد:

اعتبار فوق‌العاده سند و سرآمدی متن دعای کمیل

استاد سطح خارج حوزه علمیه ضمن تبیین فضیلت دعای کمیل، گفت: گذشته از اعتبار فوق‌العاده سند و جریان صدوری دعای کمیل متن دعا هم به جهت جامعیت، حجم و ژرفای مطالب سرآمد و فرازمندتر از بقیه ادعیه است.

نصیری

به گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، استاد سطح خارج حوزه علمیه، شامگاه پنجشنبه، دوم بهمن‌ماه، در اولین جلسه از شرح دعای کمیل، گفت: این دعا از سوی امام علی(ع) به کمیل بن زیاد نخعی که از اصحاب سِرّ ایشان بوده است تعلیم داده شده است و چون او مخاطب دعا بوده به نام ایشان ثبت شده است.

وی افزود: این دعا به لحاظ سند در منابع معتبر دعایی مانند اقبال‌الاعمال ابن طاووس، در زادالمعاد مجلسی و بلدالامین مرحوم کفعمی آمده و قبل از اینها شیخ طوسی در مصباح المتهجد به عنوان دعای خضر در ضمن اعمال نیمه ماه شعبان آورده است. شیخ طوسی در این باره روایتی را نقل کرده که کمیل حضرت امیر(ع) را دید که در شب نیمه شعبان و در حال سجده این دعا را می‌خواند، لذا از جهت سند معتبر و مورد توجه علما بوده است.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: شیخ طوسی از کمیل نقل کرده که روزی با امام علی(ع) در مسجد کوفه نشسته بودم و از حضرت سؤال شد که مراد از آیه 4 دخان «فِيهَا يُفْرَقُ كُلُّ أَمْرٍ حَكِيمٍ» حضرت فرمودند که مراد شب نیمه شعبان است. سوگند به خداوند هیچ بنده‌ای نیست که هر چه از بدی و نیکی بر او می‌گذرد، در شب نیمه شعبان برای او تقدیر می‌شود و هر بنده‌ای که این شب را به عبادت سپری کند و دعای خضر را بخواند دعایش مستجاب خواهد شد.

وی افزود: کمیل می‌گوید وقتی حضرت به منزل رفتند، وقت شام به خدمت آن حضرت رسیدم و دعای خضر را طلب کردم و حضرت فرمود: اگر این دعا را حفظ کردی هر شب جمعه یا در هر ماه یا سالی یکبار و یا حداقل در تمام عمر یک مرتبه بخوان تا امور تو را کفایت کند، سلامتی برای تو حاصل و رزق تو وسیع می‌شود. البته از مغفرت هم محروم نخواهی شد، مدتی که تو با ما مصاحب هستی موجب شده تو را به چنین نعمت و کرامتی سرافراز گردانم و بعد فرمودند: بنویس و کمیل هم این دعا را نوشت.

نصیری بیان کرد: امام چنان به این دعا اهتمام دارد که در حال سجده در شب نیمه شعبان آن را خواندند و بعد به کمیل هم که صاحب سر بود آموختند و با حوصله تمام املاء کردند و کمیل نوشت؛ سفارش فرمودند که آنقدر مهم است که در هر شب جمعه یا ماه و سال و حداقل یکبار در عمر آن را بخوان و سیره حضرت بوده که هر شب جمعه می‌خوانده است.

وی تأکید کرد: گذشته از سند و جریان صدوری آن وقتی به متن دعا توجه می‌کنیم به نظر بنده در میان ادعیه اهل بیت(ع) با اینکه دعاهای فرازمندی مانند ابوحمزه و ادعیه صحیفه، مناجات خمس عشر داریم، ولی به جهت جامعیت توجه به جنبه‌های مختلف و از نظر حجم که حد متوسط و دامنه معتدل دارد و از نظر عمق و ژرفای مطالب که بازتاب دقیق‌ترین معارف عرفانی، سلوکی و معرفتی در حوزه مناجات با خداوند است سرآمد و فرازمندتر است.

بنیانگذار مؤسسه معارف وحی و خرد تصریح کرد: بنابراین این دعا از نظر صدور و سند و از نظر متن و مضمون و محتوا و از جهت اینکه فردی مانند امیرالمؤمنین(ع) که سرآمد اهل بیت(ع) در مناجات با خداوند است آن را املاء کرده تا در شب نیمه شعبان خوانده شود فوق‌العاده است و این محتوا جز از معصوم نمی‌تواند صادر شده باشد؛ لذا توصیه بنده به همه مؤمنان آن است که در مواجهه با سند و متن دعا با اطمینان وارد شوید و در حد باور و یقین بدانید که جز از معصوم صادر نمی‌شود و از سفارشات مؤکد امام علی(ع) و سیره بزرگان در التزام به این دعا به این نکته رهنمون می‌شویم که هر شب جمعه به آن مداومت داشته باشیم تا به فیض برسیم.

انتهای پیام
captcha