حضرت علی (ع) مقیاس و سنجش فطرتهاست
کد خبر: 3969231
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۶

حضرت علی (ع) مقیاس و سنجش فطرتهاست

یک پژوهشگر علوم دینی گفت: پیامبر حضرت علی را مقیاس و سنجش فطرتها می‌دانند که سرشتها بر اساس ایشان مدیریت می‌شود آن کسی که سرشت سالم و فطرت پاکی دارد از علی‌بن ابن طالب نمی‌رنجد و آن کسی که فطرت آلوده‌ای دارد به او علاقمند نمی‌گردد.

حضرت علی (ع) مقیاس و سنجش فطرتهاست

وجیهه اشرفی، پژوهشگر دینی به مناسبت سالروز شهادت حضرت علی (ع) در خصوص جایگاه شخصیتی حضرت یادداشتی در اختیار ایکنا قرار داده که در ادامه می‌خوانیم:

شهادت امام مرز تفکیک حق و باطل و عشق و محبت به ایشان بهترین وسیله تهذیب نفس و رشد انسانها در عالم است. برای اینکه بهتر با جایگاه ایشان آشنا شویم از متن زیارتی امام صادق زمانی که به زیارت جد بزرگوارشان به نجف اشرف تشرف پیدا می‌کنند بیان بسیار جامعی را فرمودند «السلام علیک یا ولی الله انت اول مظلوم و اول من غصب حقه» تو اولین کسی هستی که به تو ظلم شد و اولین کسی هستی که حق تو را غصب کردند اما به خاطر خداوند صبر کردی.

این مقام صبر حضرت علی برای خداوند متعال حکایت از شناخت و معرفت حضرت به مقام حق ، یقین و ایمانی دارد که برابر با حق است. از اینروست که پیامبر(ص) حضرت را همه حق در برابر همه کفر می‌داند و همه وجود ایشان «علی مع القران و القرآن مع العلی» .

 تنها کسانی جاودان و پایدار هستند که وجودشان متصل به ذات اقدس الهی است و از کرم اهلی متنعم شده‌اند. در این راستا باید دیده شود که چه مکتبی این اندیشه‌ها را پرورش می‌دهد برخی اندیشه‌ها تا عمق روح بشر بروز پیدا می‌کند و زمام احساسات را بدست می‌گیرد این ریشه در قداست دارد که از توحید نشات می‌گیرد. مکتب حضرت رسول ، امام علی و ائمه اطهار(ع) در تمامی اعصار درخشش دارد و در تمامی قلبها نفوذ دارد و اینگونه است که قرنهاست این پیوند به دوام خود باقی و جاودانه است. این امتیازی که مکتب امام علی دارد امتیاز تولی و تبری که ناشی از عشق و محبت تشیع و پیروی از وجود نازنین حضرت رسول و خاندان پاکش حاصل می‌شود این به گونه‌ای است که به عنوان یک اندیشه متعالی در دنیا پایدار می‌ماند و حتی به عنوان مقیاس قرار می‌گیرد و پیروان این مکتب در این جایگاه وجودشان رشد پیدا می‌کند، تاجایی که پیامبر در مورد حضرت می‌فرمایند «علی و شیعته هم الفائزون» بنابراین پیروان و شیفتگان امام ، ولایتمداران علوی در واقع مذهب عشق، شیفتگی و شیدایی در عرصه توحید و پذیرش ولایت رسول خدا و تبری از هرچه که مظهر کفر و شرک است.

پیامبر حضرت علی را مقیاس و سنجش فطرتها می‌دانند که سرشتها بر اساس ایشان مدیریت می‌شود آن کسی که سرشت سالم و فطرت پاکی دارد از علی‌بن ابن طالب نمی‌رنجد و آن کسی که فطرت آلوده‌ای دارد به او علاقمند نمی‌گردد. دوباره پیامبر خطاب به حضرت فرمودند: علی جان آن کسانی که به تو محبت می‌ورزند وجودشان وجود پاکی است و آنهایی که به تو اظهار تنفر میکنند وجودشان وجود ناپاکی است. از اینروست که دشمنان حقیقت،  مساوات، عدالت، عظمت و... امام را اعتراف می‌کنند گرچه نتوانسته‌اند در مقابل او تسلیم باشند. وجود نازنین حضرت یک منبع سرشار از رحمت و فیض الهی است و در واقع مسیری است که معیار حق از باطل جدا می‌شود. اگر در شبهای نوزدهم ، بیست و یکم و بیست هفتم ذکر «اللهم العن قتلت امیر المومنین» گفته می‌شود در واقع در تفکیک حق و باطل جایگاه مقدسی دارد جریانی را یادآوری می‌کند مقابله با فساد.

ما علاوه بر اینکه عزادار بدن مادی و پاک حضرت هستیم در عین حال عزدار اندیشه‌ای هستیم که حقش شناخته نشد و لعنت خدا بر هر کسی که اندیشه آن حضرت ، حقیقت وجودی، تربیت و هدایتگری آن وجود مقدس را ناتمام گذاشت و مانع شد. وقتی پیامبر در مورد حضرت می‌فرمایند: علی کل ایمان است و هر کس که در برابر امام بایستد کفر است حتی اگر روزه‌دار، قاری و حافظ قرآن باشد که بر این اساس مردم بجای آنکه برای فهم و راه‌شناسی به امام اقتدا کنند دلخوش به کسانی شدند که هیچ درکی از حقیقت قرآن نداشتند جهل و نادانی مردم موجب از دست دادن امام شد.

انتهای پیام
captcha