معرفی ۳ روستای قرآنی منتخب سمنان
کد خبر: 3971717
تاریخ انتشار : ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۰۹:۱۸

معرفی ۳ روستای قرآنی منتخب سمنان

مسئول امور قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان از شناسایی و معرفی سه روستای قرآنی استان برای شرکت در طرح ملی «انتخاب و معرفی روستای قرآنی ایران» خبر داد و افزود: روستای افتر، میغان و جزن به عنوان سه روستای قرآنی سمنان معرفی شدند.

معرفی ۳ روستای قرآنی منتخب سمنان

مجتبی نورمحمدی، مسئول امور قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان، در گفت و گو با ایکنا، از اجرای طرح انتخاب روستای قرآنی ایران در استان خبر داد و گفت: این طرح به منظور سامان­دهی، تقویت و حمایت از فعالیت‌‌های دینی در روستاهای استان و با هماهنگی و جلب مشارکت دستگاه­‌های فرهنگی و دینی مربوطه اجرا می‌شود.

وی الگوسازی و جهت­‌دهی فعالیت­‌های قرآن و عترت در روستاهای استان را از مهم‌ترین اهداف این طرح برشمرد و گفت:  توسعه و ترویج و جریان‌سازی فرهنگ قرآن و عترت در اقشار مختلف جامعه و تقویت هویت دینی و شبکه‌سازی فعالیت­‌های قرآن و عترت در مناطق روستایی استان از دیگر اهداف این طرح است.

نورمحمدی عدم تمرکز گرایی و ایجاد عدالت فرهنگی در کشور و روستا، بهره‌برداری و تقویت مسائل قرآنی  را از دیگر اهداف این طرح دانست و افزود: دو شاخص عمومی و تخصصی جهت انتخاب این روستاها در نظر است، که شاخص‌های عمومی شامل ایثارگری و تعداد خانواده‌های شهدای روستایی، تعداد مشاهیر و علمای روستا، تعداد مساجد و مراکز مذهبی فعال و ... را در بر می‌گیرد.

مسئول امور قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در خصوص شاخص‌های تخصصی این طرح گفت: برگزاری تعداد جلسات خانگی قرآن و کارگاه آموزشی، نشستها و کرسی‌های قرآنی، محصولات قرآنی تولید شده، رویدادهای قرآنی و ... از مهمترین این شاخصه‌هاست.

نورمحمدی با بیان اینکه فضاسازی قرآنی روستا و استقرار نمادهای محیطی، ضریب اثر بخشی مفاهیم و آموزه‌های قرآن در فضای عمومی روستا از شاخصه‌های کیفی این طرح است یادآور شد: در بخش کمی و کیفی و در نظر گرفتن شاخصه‌ها 7 روستا در این زمینه در استان برتر شدند.

وی در خصوص معرفی روستای منتخب استان افزود: 7 روستا به ترتیب شامل روستای افتر، میقان، جزن، قلعه نوخرقان، خیرآباد، فولاد محله و دیزج هستند که برای این طرح 3 روستا به تهران معرفی شدند و بر اساس اطلاعات جمع‌­آوری شده (متشکل از دستگاه‌‌های قرآنی استان)­ حداکثر سه روستا به عنوان روستاهای منتخب استانی انتخاب و ضمن انتخاب روستای برتر استان (یک روستا)، کاربرگ و مستندات آن را برای انتخاب روستای قرآنی ایران به دبیرخانه دائمی ارسال شد.

این مسئول در خصوص نحوه ثبت‌نام و شناسایی روستای قرآنی ایران متذکر شد: برای دستیابی دهیاران استان به کاربرگ ثبت‌نام، ضمن معرفی آدرس اینترنتی سامانه(ayat.farhang.gov.ir) از طریق فراخوان عمومی، لینک مخصوص ثبت‌نام از دو مرجع رسمی ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در اختیار دفاتر کل امور روستایی و شوراهای استانداری­‌ها­ قرار خواهد گرفت و در نهایت توسط دهیاری­‌های سراسر کشور تکمیل و در سامانه بارگذاری خواهد شد.

به گفته نورمحمدی اهدای نشان ویژه و لوح افتخار «روستای قرآنی ایران»،  تقدیر از خیران قرآنی روستای منتخب، حمایت ویژه از توسعه فعالیت­‌های قرآنی در روستای منتخب، حمایت مادی و معنوی از استعدادهای قرآنی روستای منتخب مهمترین جوایز این طرح است.

وی با اشاره به اینکه در این راستا سه روستای افتر، میقان و جزن در استان موفق به کسب امتیاز لازم برای معرفی به عنوان روستای قرآنی شدند، گفت: به دلیل موقعیت‌های ویژه این روستاها و به واسطه اعتقادات دینی و مذهبی مردم برنامه‌های قرآنی در این روستاها به صورت ویژه برگزار می‌شود.

روستای افتر

یکی از روستاهای شهرستان سرخه در استان سمنان ایران است. این روستا که در ۳۶ کیلومتری شمال باختری شهر سمنان و ۲۲ کیلومتری شمال شهر سرخه جای گرفته است؛ در جریان جنگ تحمیلی و خدمت‌رسانی به رزمندگان اسلام نقش ایفا کرده و در این راه ۲۱ شهید را تقدیم خاک پاک ایران کرده است.

نورمحمدی با بیان اینکه این روستا دارای بیشترین تعداد آثار علمی و آموزشی قرآن توسط اهالی روستاست اظهار کرد: از نظر تعداد حافظ و قاری قرآن، تعداد برگزاری مسابقات و جشنواره، کنگره و رویدادهای قرآنی، تعداد خادم و پیشکسوت قرآنی، داشتن مرکز قرآنی فعال، تعداد قرآن آموز، اجرای طرح تلاوت نور دارای رتبه اول است.

روستای میغان

روستای «میغان» بزرگ‌ترین روستای بخش «بسطام» دهستان «خرقان» شاهرود است که از زمان مبارزات انقلابی تا کنون ۹۷ شهید داشته که در راه آرمان‌های انقلاب اسلامی جانشان را تقدیم کرده‌اند. همه ۹۷ شهید این روستا طی مبارزات داوطلبانه و در صحنه درگیری به شهادت رسیده‌اند و هیچ کدام متعلق به وقایع بمباران یا حوادث تروریستی دسته جمعی نیستند. این روستا دومین روستای شهید پرور کشور است.

این روستا در دامنه کوه واقع است. از روستاهای مجاور آن روستای خرقان (قلعه نو خرقان) را میتوان نام برد که محل زادگاه و مزار شیخ بزرگ عرفان ، شیخ ابوالحسن خرقانی است و شیخ بایزید بسطامی یار وی در شهر بسطام در جوار امامزاده محمد مدفون است.

مسوول امور قرآن و عترت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در خصوص شاخصه‌های مهم این روستا گفت: روستای میغان دارای بیشترین شهید، بیشترین حافظ و قاری قرآن، برگزاری کارگاه‌های آموزش قرآن، تعداد مسجد و حسینیه فعال حائز بیشترین رتبه در سطح استان است.

روستای جزن

جَزَن، روستایی در دهستان حومه بخش مرکزی شهرستان دامغان در استان سمنان ایران است. این روستا در ۸ کیلومتری شمال شرقی شهرستان دامغان واقع شده است. شغل بیشتر سکنه آن دامداری و کشاورزی است. مهمترین محصولات درختی و باغی آن انگور و پسته می باشد. تپه (قلعه) جزن مربوط به دوران‌های تاریخی پس از اسلام است و به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسوول امور قرآن و عترت وجود موقوفات و رقبات قرآنی را از شاخص‌های این روستای قرآنی دانست و گفت: در بررسی و انتخاب روستای فعال قرآنی جزن آیتم‌های کمی و کیفی مورد توجه قرار گرفته که مهمترین آنها تعداد موقوفات قرآنی، تعداد محصول قرآنی توسط روستا، نشست و کرسی پژوهشی با موضوعات قرآنی و ... است.

انتهای پیام
captcha