نقش حجاب در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی
کد خبر: 3982828
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۱۸ تير ۱۴۰۰ - ۰۳:۱۸

نقش حجاب در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی

آثار و فواید حجاب اسلامى بر گسترش امنیت اجتماعى منجر به ایجاد آرامش روانی میان افراد جامعه، كاهش چشمگیر آسیب‌های فردی و اجتماعی و حضور معنوی گرایانه زنان و مردان در جامعه می‌شود.

به گزارش ایکنا از فارس، اسلام، حجاب را از مصادیق مهم تحقق امنیت اجتماعى در جامعه معرفی و چالش‏‌ها، زمینه‏‌ها و راهبردهاى بسیار مهمی را براى شكوفایى ذهن نواندیش افراد جامعه در این مورد تبیین کرده است.

اهتمام به تحكیم بنیان خانواده بر اساس ارزش‌های اسلامی و تعمیق فرهنگ حجاب و عفاف از ویژگی‌های نظام اسلامی در اهمیت دادن به جایگاه زنان است. مقوله عفاف به عنوان جزء جدایى‏‌ناپذیر حیات انسانى و مصداق اصلى حجاب، امرى كاملاً مشهود و بى‏ نیاز از تعدیل است. براى حجاب كاركردهایى در حوزه اجتماعى، قابل تصور است و هویت ‌بخشى و ایجاد امنیت اجتماعى از جمله این كاركردهاست، چراكه نوع پوشش و حجاب، نشان‌‏دهنده سنت‏‌ها، ارزش‏‌ها و باورهاى یک جامعه است.

حال اگر كسانى با نگرش دینى، اسلامى یا با رویكرد جامعه‏‌شناختى و روان‏‌شناسى به چنین كاركردها و تأثیرات مطلوب، به ویژه تأمین امنیت اجتماعى پى ببرند، نه تنها هدفمندانه زندگى مى‏‌كنند، بلكه براى رفتارها و اندیشه‏‌هایشان دست به گزینش مى‏‌زنند تا به اهداف متعالى الهى و انسانى دست یابند و از این‏‌رو به مسئله حجاب نیز به عنوان راهبردى كارساز برای تأیید و ترویج ارزش‏‌هاى اجتماعى، تأمین‏‌كننده سعادت آدمى و منشأ قرب الهى مى‏‌نگرند.

مبارزه با تهاجم فرهنگی غرب و فشارهای نابهنجار وارداتی با تقویت ابعاد فكری ارزشی در بین افراد اجتماع یكی از راه‌های گسترش امنیت اجتماعی است، از این‌رو باید تمام ابزارهاى فرهنگ‏‌ساز از قبیل كتاب، مطبوعات و صدا و سیما به سوى ارزش‏‌هاى اسلامى كه یكى از بارزترین آن‌ها رعایت پوشش و حجاب برتر و مطلوب و امنیت اجتماعى فراگیر است، هدایت شوند و همه افراد به این سمت رهنمون شوند.

فواید حجاب در ابعاد فردی و اجتماعی

الف) فواید فردی:

  1. برخورداری از امنیت و قرار نگرفتن در معرض آزار و اذیت دیگران 
  2. برخورداری از بهداشت روانی و احساس آرامش بیشتر
  3. حفاظت از وقار، شخصیت، كرامت، اصالت و عظمت زن

ب) فواید اجتماعی:

  1. استحكام بخشیدن به كانون خانواده
  2. حفظ تعادل روانی و آرامش جامعه

آثار و فواید حجاب اسلامى بر گسترش امنیت اجتماعى منجر به ایجاد آرامش روانی بین افراد جامعه، كاهش چشمگیر آسیب‌های فردی و اجتماعی و حضور معنوی‌گرایانه زنان و مردان در محیط اجتماعی می‌شود.

نقش عفاف و حجاب در تحکیم خانواده

خانواده به عنوان مهم‌ترین رکن در نظام اسلامی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و این خانواده است که جامعه فعلی را می‌سازد و با تربیت صحیح فرزندان جامعه آینده را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این‌رو رعایت حجاب چه در محیط خانه و چه در بیرون از آن بسیار حائز اهمیت است. مردان و زنانی که به اصول اخلاقی پایبند نیستند معضلی برای جامعه هستند و بنیان‌های خانواده را از هم می‌پاشند.

بی‌بند و باری و زیر پا گذاشتن ارزش‌های دینی، نهاد خانواده را از معنویت، صفا و پاكی خالی می‌سازد و موجب از هم گسیختگی عاطفی و هنجارهای حاكم بر آن می‌شود.

سردار رهام بخش حبیبی، فرمانده نیروی انتظامی فارس

انتهای پیام
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
عبدالله عبدخدایی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴۰۰/۰۴/۱۸ - ۱۶:۰۴
0
0
عالی بود. ممنونم از اطلاع رسانی خوب شما
captcha