تشکیل کارگروهی برای شناسایی موارد قابل تفویض به اتحادیه قرآنی + فیلم
کد خبر: 3984892
تاریخ انتشار : ۲۷ تير ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۲
سیدعباس صالحی پیشنهاد داد:

تشکیل کارگروهی برای شناسایی موارد قابل تفویض به اتحادیه قرآنی + فیلم

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در هفته‌های باقی‌مانده دولت دوازدهم، اتحادیه مؤسسات با معاونت قرآن این وزارتخانه، در قالب یک یا چند کارگروه، درباره سه مسئله تفویض، تأمین منابع مالی و مسائل خاص(بیمه و مالیات)، پیشنهادات خود را به صورت مشخص ارائه کنند تا به جمع‌بندی رسیده و حاصل آن به اسناد و برنامه تبدیل شود، البته حق ابطال و اصلاح برای وزیر بعدی، هست.

قرآنبه گزارش خبرنگار ایکنا، سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست هیئت مدیره اتحادیه کشوری مؤسسات و تشکل‌های قرآن و عترت با اشاره به اینکه به محض مشاهده نامه آقای طلایی، رئیس هیئت مدیره، برای درخواست تشکیل جلسه، این برنامه را در اولویت قرار دادم، گفت: این امر به این جهت، مورد توجه قرار گرفت که تشکری از دوستان داشته باشم، چرا که به لطف دوستان، ادغام دو اتحادیه قرآنی سابق (مرداد 99) انجام شد و فضای قرآنی کشور، یک سال با آرامش را پشت سر گذاشت.

وی با اشاره به اینکه در آینده شاهد چشم‌انداز بهتری در این حوزه خواهیم بود، ادامه داد: در این فضای نقل و انتقال دولت‌ها، مناسب است، جلسات و جمع‌بندی‌هایی از مسائل مؤسسات قرآنی صورت گیرد تا دولت سیزدهم از همان ابتدا، ارتباط و تعاملش را با مؤسسات قرآنی روشن‌تر ببیند.

صالحی با اشاره به اینکه زمان ورود دولت جدید تا شناخت مسئله، معمولاً زمان‌‌بر است، افزود: یکی از مواردی که می‌تواند به کمک بیاید این است که تا جایی که می‌توان مسئله‌ها را به صورت شفاف‌تر تبیین‌ کنیم. طبیعی است، هر دولت و مجموعه‌ای که به روی کار می‌آید با اولویت‌بندی، وارد مسئله‌ها می‌شود.

تشکیل کارگروهی برای شناسایی موارد قابل تفویض از ارشاد به اتحادیه مؤسسات قرآنی + فیلم

صالحی با تأکید بر اینکه نمی‌توان در مدت دو تا سه هفته‌ عمر دولت دوازدهم، قول‌هایی را داد، بیان کرد: چراکه قطعا نمی‌توان اینها را در زمان کوتاه به نتیجه رساند.

وی به نبود آقای فقهی‌زاده در این جلسه اشاره کرد و گفت: ایشان در برنامه دیگری در زنجان بودند. قرار شد برنامه زنجانشان را داشته باشند و چون جابه‌جا کردن زمان جلسه سخت، بود، لذا این جلسه با حضور سایر دوستان و همکارانشان در معاونت قرآن و عترت تشکیل شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به مسائل مطرح شده در این جلسه، به بیان پیشنهادات خود پرداخت و افزود: بخش اول بحث واگذاری‌ها است. آن قسمت‌هایی که از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی که می‌شود به اتحادیه انتقال پیدا کند، باید انتقال یابد، چیزی که رویکرد دولت و شخص بنده بوده است. بنابر این مقداری از اموری که می‌تواند دولت، تصدی‌گری نکند و بخش‌های مردمی انجام دهد، باید انتقال پیدا کند. این موضوعی بوده است که از عمق جان به آن اعتقاد دارم، ادله مختلفی نیز در این قسمت است، اما این قضیه در حوزه‌های دینی و قرآنی مضاعف است، یعنی هنگامی که تمامی آن ادله می‌آید به دلیل اینکه حوزه دین و معارف و مذهب و به طور خاص قرآن، حوزه‌ای است که از قدیم نقش اصلی را مردم داشته‌اند، پس هر چقدر مردمی باشد، قدرت تأثیرگذاری آن بیشتر خواهد بود.

صالحی بیان کرد: پیشنهاد من این است که کارگروهی از سوی اتحادیه و معاونت قرآن و عترت تشکیل شود و ظرف دو تا سه هفته پیشنهادشان را درباره قسمت‌هایی که قابل تفویض از سوی وزارتخانه به اتحادیه است، ارائه دهند، چرا که در این دوره انتقال، نگاه کارشناسی دقیق‌تر، عالمانه و منصفانه‌تر می‌تواند صورت گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: قسمت‌هایی مربوط به وظایف حاکمیت است که اسناد بالادستی آن را اجازه نمی‌دهند و باید راه بینابین را انتخاب کرد. بنابر این باید دید حوزه‌های حاکمیتی و حوزه‌های غیر حاکمیتی کجاست؟ حوزه‌های غیر حاکمیتی تعداد آن قابل توجه است، مثل مسابقات، جشنواره‌ها، آزمون‌ها و ... مثلا در جایی نیامده است که وزارت ارشاد باید چنین آزمونی را برگزار کند. بنابر این در حوزه وظایف حاکمیتی آن کارگروه پیشنهاداتی بدهد و در بخش غیر حاکمیتی نیز به نظرم، مرحله‌ای باشد یعنی طی برنامه، دو، سه یا چهارساله باشد.

صالحی اظهار کرد: قدم به قدم مراحل باید طی شود چنانکه نمایشگاه کتاب تهران، طی فرایند دو تا سه ساله به اتحادیه ناشران ایران واگذار شد.

وی با اشاره به بحث منابع مالی، بیان کرد: دوستان در معاونت قرآن و عترت علاقه‌مند به کمک هستند، اما پاره‌ای از تعهدات و قلّت منابعشان آزاردهنده است. امسال جدول کمک به مؤسسات و مراکز فرهنگی (جدول 17) دوباره احیا شد که مبلغی نیز در آن وجود دارد و دبیرخانه آن در ارشاد است. ما به عنوان دبیرخانه می‌توانیم فرصت‌هایی را در مطرح کردن نخستین پروژه‌ها در کارگروه مربوطه ایجاد کنیم. پیشنهادم اینست که اتحادیه با همراهی و کمک معاونت قرآن و عترت بتوانند طرح‌هایی را ارائه دهند تا در فضای این جدول بگنجد و از سوی دیگر در فضای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی چند پروژه را نیز تعریف کنید.

صالحی با اشاره به تخصیص اعتبار چهار و نیم درصدی به وزارت ارشاد طی سه ماه گذشته که هنوز مبلغ قابل توجهی از آن از سوی خزانه اختصاص پیدا نکرده است، گفت: در حالی که سال گذشته این اعتبار، هفت درصد بوده است. اما به هر حال بودجه‌ای برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تصویب شده که تخصیص پیدا می‌کند، به نظر می‌آید تنها راه ممکن در حوزه مالی در شرایط فعلی دو راه فوق‌الذکر است؛ یکی همان جدول 17 که اشاره شد و دیگر اینکه رقمی در فضای معاونت قرآن و عترت در زمینه کمک به اتحادیه دیده شود، البته باید توجه داشت این کمک تنها محدود به دولت فعلی نشود و به صورت مستمر دیده شود.

وی ادامه داد: باید بتوانید طی دو تا سه هفته به جمع‌بندی برسیم، این سه مسئله (تفویض، تأمین منابع مالی و مسائل خاص مثل بیمه و مالیات) را به سه سند و برنامه تبدیل کنیم که اگر خواستیم تغییر و تحولی صورت گیرد، بگوییم تعامل ما با اتحادیه بر مبنای این سه تا سند بوده باشد. البته حق ابطال و اصلاح برای وزیر بعدی هست.

تشکیل کارگروهی برای شناسایی موارد قابل تفویض از ارشاد به اتحادیه مؤسسات قرآنی + فیلم

صالحی با تأکید بر اینکه نگاه من این است که کار اصلی را باید مردم انجام دهند و اتحادیه نیز چتر فراگیر تشکل‌های قرآنی است، بیان کرد: قطعاً دغدغه‌ها در بحث‌‌های قرآنی در چند سطح است و همه آن مهم است. خوشبختانه در جامعه ما اعتقاد به قرآن کریم و پذیرش آن به عنوان کتاب قدسی بالا است و این خیلی مهم است، چرا که این سرمایه ما حساب می‌شود. پیمایش‌های متعددی را در 10 سال اخیر در کشور داشته‌ایم و رقم‌های نزدیک به 90 تا 96 درصد را اعلام کرده است، موضوعی که در دیگر کشورها کمتر به متون دینی‌شان توجه می‌شود.

ویزر ارشاد با تأکید بر جمع کردن شاخص‌هایی چون انس با قرآن، سرانه مطالعه کتاب‌های دینی و غیر دینی و خریداری کردن آنها و کتاب‌های قرآنی و بحث‌های معرفتی و ...، بیان کرد: سطوح بعدی رفتار قرآنی، اخلاق قرآنی و ایمان قرآنی است و لازم است در این زمینه‌ها پیمایش‌هایی انجام شود. این حوزه‌های مختلف نیازمند نقشه‌ راه هستند تا بدانیم افراد در مرحله‌های مختلف در چه سطوح و شاخص‌های هستند و به کجا خواهیم رفت.

وی ادامه داد: یکی از موضوعاتی که معتقدم دوستان می‌توانند در زمینه باورها و هنجارهای قرآنی در جامعه کمک کنند، نوعی ادبیات پژوهشی وضع موجود و چشم‌اندازی از وضع آینده و مسیرشناسی برای حرکت از وضع موجود به وضع مطلوب است که می‌توان باقیات‌الصالحاتی از دوره اول اتحادیه بماند که اتحادیه شاخص‌های قرآنی را به عنوان وضع موجود با ادبیات پژوهشی و پیمایشی عالمانه، پیش ببرد و با برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت پر کرد.

صالحی در پایان گفت: امیدوارم حضرت حق به کمک این قدم‌ها و همت‌ها بیاید و منتظر هستم که دوستان در این دو هفته در کاری متمرکز به جمع‌بندی برسند تا اینها را به عنوان مجموعه‌ای برای سالروز اتحادیه کشوری به عنوان استراتژی و راهبرد روشن، استناد کند تا بتوان این راهبردها را برای ماه‌ها و دوره‌های بعدی دنبال کرد.

انتهای پیام
captcha