هفته‌ای که با یاد علی(ع) به گره‌گشایی گذشت
کد خبر: 3985625
تاریخ انتشار : ۰۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۱:۱۷
برخط جامعه/

هفته‌ای که با یاد علی(ع) به گره‌گشایی گذشت

در هفته‌ای که گذشت خیران و عموم مردم بیش از گذشته نسبت به دستگیری از محرومان اقدام و در پویش‌های مختلف شرکت کردند تا قدمی عملی برای تبعیت از مولای شیعیان بردارند.

جمعه/////اعلام گزینه‌های نهایی شهرداری تهران و شکسته شدن رکورد تزریق واکسن در کشوربه گزارش ایکنا، سرویس اجتماعی این خبرگزاری در هفته‌ای که گذشت، اقدام به انتشار اخبار مهمی همچون انتشار روایت‌هایی از شاهدان عینی فاجعه منا در کتاب «بکه»، رونمایی از پوستر چهل و یکمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی، برگزاری مسابقه طراحی لباس عاشورایی، اطعام غدیری در ۱۵۰۰ نقطه کشور، برگزاری نشست خبری پویش «یک وعده با علی»، اعلام گزینه‌های نهایی شهرداری تهران، آخرین مهلت ارسال آثار به جشنواره ایده‌های برتر فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی، تعطیلی سه روزه تهران و البرز، برگزاری جشنواره «قربان تا غدیر» ویژه نذر توسعه عتبات، برگزاری مراسم آغاز به کار برنامه‌های فرهنگی و آموزشی اربعین ۱۴۰۰، اعلام آمادگی مراکز بهزیستی تهران برای دریافت خیرات عیدانه مردم، شکسته شدن رکورد تزریق واکسن کرونا در کشور، شیوع کرونای دلتا در تمام کشور و ... کرد که در ادامه به برخی از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

انتشار روایت‌هایی از شاهدان عینی فاجعه منا

کتاب «بکه» تازه‌ترین اثر ابراهیم اکبری دیزگاه است که به همت نشر معارف روانه بازار نشر شده است. این اثر روایت‌هایی از شاهدان عینی فاجعه مناست که در دوم مهر سال ٩۴ رقم خورد و عده زیادی از حجاج به شهادت رسیدند.

نویسنده از این جهت عنوان این کتاب را «بکه» نامیده است که؛ «بکّ» به معنای کوبیدن است و چون در آنجا مردم بر اثر فشار ازدحام جمعیت به یکدیگر برخورد کرده و مزاحم دیگران می‌شوند، «بکه» نامیده می‌شود.

در برشی از کتاب آمده است: در آن چهل روز که روایت شاهدان را ضبط می‌کردیم، من روز‌ها گوش می‌شدم؛ روایت‌های متعدد آلوده به قیامت را می‌شنیدم و حالم خوش بود؛ باری قیامت به وجود آدم انبساط و نشاط می‌بخشد. اما شب‌ها کابوس می‌دیدم. کابوس ازدحام، کابوس گوشت و خون، کابوس انبوهی آدم‌ها، کابوس بدن‌های عریان و متورم پشته شده روی هم و کابوس شیطان را که دشمنی می‌کند با انسان.

جمعه/////اعلام گزینه‌های نهایی شهرداری تهران و شکسته شدن رکورد تزریق واکسن در کشور

رونمایی از پوستر چهل و یکمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی

با نزدیک شدن به ۱۶ مردادماه، سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی، از پوستر چهل و یکمین سالگرد تشکیل این نهاد با شعار «جهاددانشگاهی، نماد عبور از موانع با باور توان ایرانی» در اداره‌کل روابط عمومی جهاددانشگاهی رونمایی شد.

در حالی به چهل و یکمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی نزدیک می‌شویم که از ابتدای امسال که بانام «تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» نام‌گذاری شده است، گذر از موانع با باور توان علمی جوانان این مرز و بوم با سرعت بیشتری در دستور کار این نهاد قرار گرفته است؛ نهادی که از بطن انقلاب فرهنگی برآمد و در سایه اعتقاد و ایمان به توانایی ایرانی در پرتو ایمان و با مجاهدت، سخت‌کوشی و ابتکار در شرایط تحریم به کارهای دشوار و خطیری در عرصه فناوری و فرهنگ مبادرت ورزید.

تأکید بر عبور از موانع با باور توان ایرانی در شعار چهل و یکمین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی ازآن‌ جهت اهمیت دارد که انجام کار جهادی و عبور از موانع به‌نوعی مکمل یکدیگرند و بهترین تعبیر در این رابطه را رهبر انقلاب دارند که کار جهادی را از موانع عبور کردن، موانع کوچک را بزرگ ندیدن، آرمان‌ها را فراموش نکردن و... دانسته‌اند.

برگزاری مسابقه طراحی لباس عاشورایی

مسابقه زنده طراحی لباس عاشورایی یکی از بخش‌های ششمین نمایشگاه لباس عاشورایی است. در این بخش از همه طراحان علاقه‌مند به شرکت در مسابقه طراحی لباس زنده دعوت به عمل آمده است با تشکیل گروه‌های سه نفره به سایت ایران‌مد به نشانی https://iranmode.farhang.gov.ir/fa/nationalfestivals/festivals/ashorai مراجعه و مشخصات و سوابق کاری اعضای گروه خود را در فرم ارائه شده وارد کنند. گروه سه نفره تشکیل شده باید متشکل از طراح، الگوساز و دوزنده باشد.

داوران این بخش پس از بررسی فرم‌های ارسالی و با در نظر گرفتن اولویت متقاضیان گروه‌های منتخب را مشخص و از گروه‌هایی که دارای بهترین روزمه کاری هستند برای حضور در مسابقه زنده طراحی لباس دعوت به عمل می‌آورند. اسامی گروه‌های دعوت شده از طریق سایت ایران مد به اطلاع متقاضیان خواهد رسید.

اطعام غدیری در ۱۵۰۰ نقطه کشور

نشست خبری پویش «یک وعده با علی» طرح ملی مائده غدیر، روز ۲۶ تیرماه، با حمایت ویژه بنیاد علوی در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

در ابتدای این نشست خبری حسین حائری، دبیر ستاد مردمی طرح «مائده غدیر» اظهار کرد: غدیر یکی از شعائر مهم ماست که شاید بتوان گفت تا کنون توجه شایسته و درخور توجهی به احیای این بزرگترین عید الهی نشده است. توجه ویژه به امر ولایت یکی از مهمترین مواردی است که باید به آن توجه ویژه‌ای داشت.

وی درباره برنامه پیش‌بینی شده برای انجام باشکوه این آئین اطعام، گفت: پویش یک وعده با علی در دو بخش فعالیت خود را شروع کرد. بخش اول با نام «با یاد علی گره‌گشایی» بود که در این بخش ۱۵۰۰ نقطه مورد حمایت قرار گرفتند که ۱۰۰ نقطه به صورت ویژه علاوه بر کار پخت‌ها و اطعام‌ها، جشن‌های سراسری برگزار خواهند کرد.

جمعه/////اعلام گزینه‌های نهایی شهرداری تهران و شکسته شدن رکورد تزریق واکسن در کشور

پویش «یک وعده با علی»

حجت‌الاسلام علیرضا پناهیان، استاد حوزه و دانشگاه، روز ۲۶ تیرماه، با حضور در نشست خبری پویش «یک وعده با علی» با طرح این اشکال که چرا به مراسم عزاداری بیشتر پرداخته می‌شود، گفت: این اشکال که در هیئات بیشتر به عزاداری‌ها پرداخته‌ایم، وارد است. باید اعیاد و سرور اهل بیت(ع) را جدی بگیریم و سنت‌ها را احیا کنیم. یک زمینه مناسب و ضروری برای پرداختن به این اعیاد، عید غدیر است که اعظم اعیاد و پر ثواب‌ترین اعمال برای آن ذکر شده است.

وی با تأکید بر اینکه نهادهای فرهنگی بیش از اینکه به بسیاری از مناسبت‌ها بپردازند، باید به ایامی بپردازند که موضوع محوری دین، یعنی به ولایت می‌پردازد، گفت: اطعام عید غدیر را محدود به مستضعفان ندانیم چراکه این نگاه، حداقلی برخورد کردن با اطعام غدیر است. برای اینکه جشن عید غدیر در بین جامعه حس شود، باید عموم مردم اطعام شوند.

اعلام گزینه‌های نهایی شهرداری تهران

مهدی اقراریان، سخنگوی شورای منتخبان شورای ششم درباره اعلام ‌اسامی گزینه‌های انتخاب شهردار اظهار کرد: جلسه منتخبان شورای ششم شهر تهران ۲۷ تیرماه برگزار شد و از بین ۴۱ گزینه مراحل قبل که اسامی را به اطلاع شهروندان رساندیم، تعدادی انصراف داده و ۲۴ نفر باقی مانده بودند. بعد از ارزیابی‌هایی که بر اساس شاخص‌ها و امتیازبندی‌ها در هر یک از گزینه‌ها انجام گرفت، امروز به جمع‌بندی نهایی در مورد ۱۲ گزینه رسیدیم.

وی اعلام کرد: اسامی ۱۲ نفری که به مرحله نهایی رسیده‌اند، شامل اسماعیل احمدی مقدم، معصومه آباد، جمال آبرومند، مهرداد بذرپاش، محسن پیرهادی، مازیار حسینی، هابیل درویشی، علیرضا زاکانی، عباس علی آبادی، علی نیکزاد، رستم قاسمی و سیدصولت مرتضوی است.

جشنواره ایده‌های برتر فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی

محمدحسین ایمانی خوشخو، رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی با اشاره به محوریت اصلی نخستین دوره از جشنواره «ایده‌های برتر فناوری‌های نرم و صنایع خلاق فرهنگی» که به مناسبت سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی برگزار می‌شود گفت: خوشبختانه در چند سال اخیر صنایع فرهنگی موضوع مهمی در فرهنگ کشور شمرده‌شده است؛ به‌گونه‌ای که امروزه در ادبیات رایج توسعه ایران این موضوع(صنایع فرهنگی) بیش از گذشته ترویج می‌شود. به اعتقاد من خمیرمایه اصلی صنایع فرهنگی ایده‌های فرهنگی است و ما تا ایده فرهنگی نداشته باشیم، محصول فرهنگی هم نداریم.

وی افزود: اگرچه فرآیند تبدیل ایده به محصول فرهنگی وظیفه اصلی مراکزی مانند پارک‌های علم و فناوری است، اما باید کمک شود که ایده‌پردازان از پله نخست که رونق ایده‌های فرهنگی است، بالا بروند؛ تا ما انتظار تولید محصول فرهنگی را داشته باشیم.

رئیس پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی، گفت: من یقین دارم افراد زیادی در کشور هستند که یا توانایی ایده پردازی دارند یا ایده‌هایی دارند که هنوز جایی مطرح نشده است. این جشنواره شاید نخستین امکانی باشد که موقعیت خوبی را برای افراد فراهم می‌کند و به ترویج ایده پردازی فرهنگی می‌پردازد. پیش‌بینی‌شده است که ایده‌های برتر مورد حمایت پارک ملی علوم و فناوری‌های نرم و صنایع فرهنگی قرار گیرد. همچنین قرار است به لحاظ دریافت مشاوره در پخته‌تر شده ایده و استقرار ایده‌های برتر که قابلیت تبدیل به موسسه دارند، در این مجموعه اقداماتی صورت گیرد. اینها جزو موارد تشویقی برای ایده‌های برتر است و امیدواریم در زمان‌بندی تعیین‌شده که هشت مردادماه سال جاری است، اطلاع‌رسانی خوبی صورت گیرد.

برگزاری جشنواره «قربان تا غدیر»

یوسف افضلی، معاون فرهنگی و مشارکت‌های مردمی ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار کرد: در پاسخ به پیشنهادات متعدد مردمی و درخواست های دوستداران اهل بیت(ع) در مورد برگزاری پویشی با محوریت معرفی فرصت‌های معنوی و پروژه‌های اولویت‌دار توسعه‌ای در اعتاب مقدسه، پویشی در قالب جشنواره «قربان تا غدیر» برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه هدایای معنوی ویژه‌ای برای مشارکت کنندگان در این «عیدانه» تدارک دیده شده است، افزود: علاقه‌مندان می‌توانند با مراجعه به تارنمای ستاد بازسازی عتبات عالیات به نشانی www.atabat.org و بخش «سامانه خادمان»، ضمن ثبت نام و تکمیل فرم مربوطه، از آخرین وضعیت طرح‌های در دست اجرا در اعتاب مقدسه مطلع شده و در صورت تمایل در هریک از آن‌ها مشارکت کنند.

جمعه/////اعلام گزینه‌های نهایی شهرداری تهران و شکسته شدن رکورد تزریق واکسن در کشور

آغاز به کار برنامه‌های فرهنگی و آموزشی اربعین 1400

مراسم آغاز به کار برنامه‌های فرهنگی و آموزشی اربعین ۱۴۰۰ با عنوان با کاروان حسینی تا اربعین روز دوشنبه، ۲۸ تیر همزمان با سالروز حرکت سیدالشهدا (ع) از مکه مکرمه به سمت عراق برابر با هشتم ذی‌الحجه (یوم الترویه) با حضور حجت‌الاسلام و المسلمین سید عبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت، محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات و علی‌رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت برگزار شد.

در این مراسم حجت‌الاسلام حمید احمدی؛ دبیر کمیته فرهنگی ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه از امروز که روز ترویه است برنامه‌های فرهنگی و آموزشی اربعین آغاز می‌شود، گفت: این برنامه بر اساس سه وضعیت برگزاری، برگزاری محدود و عدم برگزاری پیاده‌روی اربعین برای زائران ایرانی آماده شده که توجیه و آموزش کارگزاران اربعین بخشی از این آموزش‌هاست .

وی از تهیه بسته‌‌های آموزشی مجازی، آموزش‌های آنلاین و آفلاین و حضوری خبر داد و گفت: با دستگاه‌های مختلف از جمله شهرداری، سازمان تبلیغات، سازمان اوقاف، صدا و سیما، حوزه‌‌های علمیه و ... برای اجرای برنامه‌های فرهنگی هماهنگی صورت گرفته است.

اعلام آمادگی مراکز بهزیستی تهران برای دریافت خیرات عیدانه مردم

سعید آرام، مدیر بهزیستی شهر تهران از برگزاری پویش همدلی عید قربان ویژه اهدای قربانی به گروه‌های هدف بهزیستی خبر داد و گفت: مراکز بهزیستی شهر تهران آماده دریافت نذورات عید قربان مردم هستند.

وی با اشاره به اینکه این مراکز اقدامات لازم جهت دریافت گوشت قربانی را انجام داده‌اند، گفت: نذورات قربانی مردم بلافاصله به دست مددجویان بهزیستی می‌رسد.

آرام در مورد خیرینی که می‌خواهند به صورت نقدی نذورات خود را اهدا کنند نیز گفت: خیرین در صورت تمایل می‌توانند نذورات نقدی خود را از طریق شماره کارت مجازی: ۶۰۳۷۹۹۱۸۹۹۶۵۹۶۴۷ و شماره حساب ۲۱۷۳۴۵۱۳۷۴۰۰۱ و شماره شبا: IR۱۲۰۱۷۰۰۰۰۰۰۲۱۷۳۴۵۱۳۷۴۰۰۱ و کد دستوری *۶۶۵۵*۱۱۱۱۹۹*۹۹# به نیازمندان تحت حمایت بهزیستی اهدا کنند.

جمعه/////اعلام گزینه‌های نهایی شهرداری تهران و شکسته شدن رکورد تزریق واکسن در کشور

شکسته شدن رکورد تزریق واکسن کرونا در کشور

وزیر بهداشت طی هفته‌ای که گذشت در نامه‌ای خطاب به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی بر افزایش سرعت واکسیناسیون همگانی تأکید کرد. متن این نامه به شرح زیر است:

با سلام؛  آمار مسرت بخش واکسیناسیون از ساعت ۸ صبح امروز تاکنون که نزدیک به چهارصد هزار تزریق بود، رکورد تازه‌ای در واکسیناسیون کشورست که حاصل تلاش بی وقفه کلیه همکاران ارجمند در خانه‌های بهداشت، مراکز جامع سلامت، پایگاه‌های ایجاد شده، مراکز تجمیعی، سازمان اورژانس و همچنین زحمات کلیه عزیزان همراه در نیروهای مسلح، سازمان بسیج و مردم عزیز در سراسر کشورست.

ضمن تبریک رسیدن به این رکورد و خداقوت خدمت همه عزیزان ستادی و زحمتکش در مراکز تزریق واکسن که میدانم مدیریت همزمان این فعالیت با مهار پیک پنجم بسیار سنگین است ضرورت دارد با رعایت موارد زیر تلاش کنیم در روزهای آتی به آمار بالاتری دست یابیم تا هرچه زودتر بتوانیم جمعیت بیشتری را در برابر این ویروس خطرناک ایمن سازیم.

شیوع کرونای دلتا در تمام کشور

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا، ۲۶ تیرماه در حاشیه جلسه این ستاد که با حضور رئیس جمهور و سایر اعضا برگزار شد، گفت: کرونای دلتا در کشورمان در حال چرخش است و تقریباً همه استان‌ها را درنوردیده و ویروس غالب است.

وی در این راستا افزود: میزان پلمب‌ها در موارد تخلف و همچنین جرایم کم نیست، اما با این موارد نمی‌شود رعایت پروتکل‌ها را القا کرد. مردم به خاطر حفظ جان خود باید بیشتر به پروتکل‌ها اهمیت دهند و از سفرهای غیر ضروری و حضور در اجتماعات به شدت پرهیز کنند. رستوران‌ها، تالارها، مراکز سرپوشیده مثل سالن‌های ورزشی و استخرهای سرپوشیده و حتی پاساژهای سرپوشیده می‌توانند محل انتقال بیماری باشند.

رئیسی با تأکید بر قدرت سرایت بالای ویروس جدید کرونا اظهار کرد: بیماری در جنوب کشور، در استان‌های بوشهر، هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان رو به افزایش است.

انتهای پیام
captcha