اراکی‌ها؛ محروم از فرهنگسرای قرآنی
کد خبر: 3985677
تاریخ انتشار : ۳۱ تير ۱۴۰۰ - ۰۰:۴۳

اراکی‌ها؛ محروم از فرهنگسرای قرآنی

مسئول دارالقرآن شرکت نفت و خطوط لوله و مخابرات منطقه مرکزی با اشاره به انتظارات جامعه قرآنی از دولت و شورای شهر جدید، اظهار کرد: در برخی استان‌ها فرهنگسرای قرآنی وجود دارد که اراک از این ظرفیت محروم است و شهرداری می‌تواند پیشقدم باشد و با وجود ظرفیت‌های موجود پایگاه‌های متعددی را برای عمومی سازی فرهنگ قرآن ایجاد کند.

محمدکاظم ربیعی، فعال قرآنی و مسئول دارالقرآن شرکت نفت و خطوط لوله و مخابرات منطقه مرکزی، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، با اشاره به اینکه تغییر دولت می‌تواند نویدبخش توسعه فرهنگ قرآنی در جامعه باشد، اظهار کرد: به نظر می‌رسد علاوه بر توسعه فعالیت‌های تخصص همچون تربیت قاریان و حافظان حرفه‌ای بیش از گذشته، باید به ارتقای فرهنگ عمومی قرآن نیز توجه ویژه شود.

وی با بیان اینکه توسعه فرهنگ عمومی قرآن در جامعه مستلزم ساز و کار و برنامه اساسی است، تصریح کرد: بسیار لازم است برنامه‌ها به‌گونه‌ای طراحی شود تا همه مردم با فرهنگ قرآن آشنا شده و انس برقرار کنند و شناخت مفاهیم قرآن تنها به گروهی خاص اختصاص پیدا نکند.

ربیعی ضرورت تربیت قرآنی در جامعه را مورد تأکید قرار داد و افزود: تربیت قرآنی در آموزش و پرورش بیش از سایر دستگاه‌ها حائز اهمیت است. چراکه مسئول امروز در ادارات، همان دانش‌آموزی دیروز است که اگر مبانی قرآنی با گوشت و خون او آمیخته شود، قطعاً جامعه‌ای در تراز قرآن و اسلام خواهیم داشت.

وی ادامه داد: متأسفانه قرآن جایگاه خود را در آموزش و پرورش پیدا نکرده است  و به درس قرآن به عنوان درسی جنبی و حاشیه‌ای نگاه می‌شود و تربیت قرآن در این دستگاه مسکوت مانده است و اگر به درس قرآن تخصصی‌تر نگاه شود، شاهد اتفاقات خوبی در مدارس و پس از آن در جامعه آینده خواهیم بود.

ربیعی به انتظارات جامعه قرآنی از دولت آینده نیز اشاره کرد و افزود: نخبگان قرآن در رشته‌های مختلف برای رسیدن به رتبه‌های متعدد زحمات بسیار کشیده و فراز و فرودهایی را پشت سر می گذارند و بهتر است در دولت جدید به این نخبگان نگاه ویژه‌ای از لحاظ کاری و معیشتی شود، متأسفانه گاه شاهدیم افرادی که در حوزه قرآن فعالیت دارند در حداقل‌های زندگی مشکل داشته و تعدادی از آنان نیز شاغل نیستند و بی‌توجهی به نخبگان انگیزه فعالیت حرفه‌ای در حوزه قرآن را از نوجوانان می‌گیرد.

وی به تعریف مصادیق فعالیت در حوزه گسترش فرهنگ عمومی قرآن پرداخت و اظهار کرد: زیربنای اشاعه فرهنگ عمومی قرآن پس از آموزش و پرورش، مهدهای کودک، فضای شهری و رسانه است. فعالیت و برنامه‌های قرآنی نباید فقط به شبکه قرآن محدود شود و باید ویژه برنامه‌هایی برای شبکه‌های پرمخاطب سیما تولید شود. فعالیت‌های قرآنی به برگزاری مسابقات محدود نیست و دایره فعالیت در این عرصه گسترده است.

این فعال قرآنی با اشاره به اینکه برای توسعه قرآن باید هنرمندان در رشته‌های مختلف همچون موسیقی، نقاشی، خشنویسی، گرافیک، انیمیشن و ... ورود جدی داشته باشند، از کم‌توجهی صدا و سیما به ساخت و تولید فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی در حوزه قرآن گلایه کرد و افزود: هنرمندان و فعالان رسانه‌ای در رشته‌های مختلف در ایجاد فرهنگ عمومی قرآن بسیار تأثیرگذارند، ساخت فیلم همچون حضرت یوسف (ع)، حضرت ابراهیم (ع) و یا حضرت محمد (ص) خوب است، اما کافی نیست برای ایجاد موج قرآنی باید همگی با قدرت تلاش کنیم.

وی ضرورت تشکیل وزارت قرآن و عترت را مورد توجه مسئولان قرار داد و گفت: اگر این وزارتخانه تأسیس شود، قطعاً فعالیت‌های قرآنی از انسجام و جدیت بیشتری برخوردار خواهد بود. چندگانگی و پراکندگی در انجام امور قرآنی دارای مزایایی همچون فعالیت دستگاه‌ها در امور قرآن هست، اما هیچ‌یک جدیت لازم را ندارند و با تشکیل این وزارتخانه فعالیت‌ها هدفمندتر از گذشته دنبال می‌شود.

ربیعی از شورای شهر جدید نیز خواستار توجه ویژه به امور قرآنی سطح شهر شد و تصریح کرد: در تمامی دنیا شهرداری‌ها متولی اصلی امور فرهنگی هستند، در شهرداری سازمانی تحت عنوان فرهنگی و ورزشی وجود دارد و اقداماتی نیز صورت گرفته است و انتظار براین است که در شورای جدید مباحث قرآنی پررنگ‌تر دنبال شده و از ظرفیت داخل شهر بیشتر استفاده شود. چراکه فقط با برگزاری یک محفل و اجرای جشنواره فضای شهر قرآنی نخواهد شد.

وی بیان کرد: در برخی استان‌ها فرهنگسرای قرآنی وجود دارد که اراک از این ظرفیت محروم است و برای ایجاد این فرهنگسرا شهرداری می‌تواند پیشقدم باشد و پایه‌گذاری کرده و با توجه به ظرفیت‌های موجود، پایگاه‌های متعددی را برای عمومی سازی فرهنگ قرآن ایجاد کند. به نظر می‌رسد اگر در حوزه فرهنگی شهرداری یکی از فعالان و جوانان صاحب‌نظر قرآنی جذب شود می‌توان به پیشرفت برنامه‌های قرآنی در سطح شهر امیدوار بود.

انتهای پیام
captcha