اجرای سی و ششمین دوره شب شعر عاشورا در فضای مجازی
کد خبر: 3995715
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۶

اجرای سی و ششمین دوره شب شعر عاشورا در فضای مجازی

سی و ششمین دوره شب شعر عاشورا که جزو قدیمی‌ترین رویدادهای مردمی در حوزه ادبیات عاشوراست، امسال به دلیل شیوع کرونا به صورت متفاوتی در بستر فضای مجازی برگزار خواهد شد.

به گزارش ایکنا از فارس، «شب‌ شعر عاشورا» عنوان برنامه مردمی است که همه ساله در ماه‌های محرم و صفر با حضور و نغمه‌سرایی شاعران آیینی سراسر کشورمان در شیراز برگزار می‌شود.

با توجه به حضور گسترده شاعران و استقبال پرشور مردم شیراز از این برنامه ادبی آیینی که جزو قدیمی‌ترین رویدادهای مردمی در این حوزه قلمداد می‌شود، شیوه برگزاری سی و ششمین دوره این شب شعر در سال جاری به دلیل شیوع کرونا متفاوت خواهد بود.

در این راستا ستاد برگزاری شب شعر عاشورا بیانیه‌ای در این رابطه صادر کرد که در ادامه می‌خوانیم:

به نام خدای حسین

سخنی با یاران شب شعر عاشورا

... و چه کسی گمان می‌برد سالی که قرار است از حسرت‌زدگان عاشورا سخن بگوییم خود حسرت به دل بمانیم از بابت دیدار یاران عاشورایی و سخن سرایان حسینی. آنان که سالی صبوری پیشه می‌کنند و دلشان را به ضریح خورشیدی اهل بیت نور گره می‌زنند تا بین عاشورا و اربعین، مبدا سال معرفتی‌شان برسد و در ساحت بلند کلمات قدم و قلم بزنند و عاشقی پیشه کنند به قدر دو شب و یک روز همدلی و هم نفسی در شیراز شاهچراغ، شیراز سومین حرم اهل بیت و شیراز شب شعر عاشورا که اگر روزگاری در این شهر شیخ اجل خود را گره بسته دست و دامان معصوم حضرت مرتضی می‌دانست به حکم شفاعت و اگر در زمانه‌ای لسان‌الغیب پاداش قدم زدن صادقانه در مسیر خاندان نور را بدرقه راه شدن همت شحنه نجف می‌دانست امروز نیز شاعران حقیقت سرا، در زیر آسمان شهر راز از حسین می‌گویند که حقیقت تام و تمام عاشقی و پاکبازی است در مقام رضا!

امسال در حالی به موسم برگزاری سالانه شب شعر عاشورا نزدیک می‌شویم که مردم حقیقت دوست این مرز و بوم روزهای سختی را می‌گذرانند. خانواده های بسیاری عزادارند و کادر محترم درمان با سویه های جدید و جهش های دلهره آسای ویروس منحوس کرونا دست به گریبانند.

... باری در این وضعیت، دوستان شما در ستاد برگزاری شب شعر عاشورا، در برزخی سنگین گرفتار مانده‌اند، همه مقدمات برگزاری سی و ششمین دوره فراهم است تا لااقل همچون سال گذشته حتا به اندازه ای مختصر و مفید، در فضای باز، این مراسم را برگزار کنیم. اما آنانکه با ملزومات برگزاری برنامه ای در این سطح آشنا هستند می دانند چنین رویدادی تنها در زمان کوتاه دو سه ساعته برگزاری مراسم خلاصه نمی شود و برگزاری شایسته آن، مرهون حضور جمع ارجمندی از نخبگان و فعالان ادب و هنر اهل بیتی در پشت صحنه و اقامتی دو سه روزه در شیراز است. اتفاقی که ممکن است سلامت این عزیزان را به خطر اندازد، احتمالی که وقوع آن، شایسته تدبیر مجموعه‌ای اهل بیتی و فرهنگ‌مدار که از پاس داشتن زحمات تلاشگران جهاد سلامت سخن می‌گوید، نیست.

در این میان، معتقدیم پاس داشتن زحمات کادر محترم درمان، تنها یک شعار نیست، بلکه بایستی در عمل و با تصمیمات سخت، این احترام اثبات شود. مهم‌تر از آن این است که جمع شعرا، ادیبان، صاحب نظران و میهمانان شب شعر عاشورا، گنجینه و سرمایه‌های عظیم نیروی انسانی در حوزه فرهنگ اهل بیتی هستند که هیچکس حق ندارد به هر دلیلی وجود ارزشمند آنان را به خطر اندازد.

به این ترتیب، با استعانت از حضرت حق و توسل به حضرت صدیقه طاهره سلام‌الله علیها از محضر همه پیرغلامان ادب دوستان و جامعه ارجمند مخاطبان قدیمی‌ترین و مستمرترین حرکت غیردولتی و هیئتی ادبیات عاشورایی اجازه می‌خواهیم تا با هدف حفظ سلامت سرمایه‌های گرانمایه عاشورایی و به احترام کادر ارجمند درمان و پزشکان و پرستاران ایثارگر ایرانی، اعلام کنیم ان‌شاءالله سی و ششمین دوره شب شعر عاشورا به صورتی متفاوت در فضای مجازی برگزار خواهد شد تا در تبرک ساحت فضای مجازی به حقیقت نام نورانی امام عاشورا، حسینیه‌ای بنا کنیم فراتر از مرزهای مکان و بر بام آسمانی‌اش به آفتاب نام خون خدا، سلامی همیشگی دهیم.

در این میان خدای حسین را به مظلومیت او سوگند می‌دهیم که شر این ویروس منحوس را از سر همه بشریت کم کند و دعا می‌کنیم یاری کند تا عزم مسئولین در امر اجرای کامل واکسیناسیون عمومی در ماه‌های پیش رو محقق شود بدان امید که به یاری حضرت حق تبارک و تعالی، خیمه عزای سالار شهیدان و اهل بیت و اصحاب ایشان، در سال‌های آینده به روال همیشه، در شیراز جنت طراز برپا باشد.

خدایا چنان کن سرانجام کار

تو خشنود باشی و ما رستگار

انتهای پیام
captcha