نباید از تلفیق مدرنیته با پوشش سنتی غافل شد
کد خبر: 4032403
تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۷
در مراسم اختتامیه جشنواره چارقد مطرح شد؛

نباید از تلفیق مدرنیته با پوشش سنتی غافل شد

رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی گفت: جوان امروز از ما انتظار دارد، اگر ما از فرهنگ صحبت می‌کنیم و در این جشنواره به پوشش می‌پردازیم پوشش سنتی صرف و تأکید بر پوشش سنتی نمی‌تواند برای جوان انگیزه‌ساز باشد؛ بلکه ترکیب سنت و مدرنیته می‌تواند شوق و انگیزه در جوان ایجاد کند.

جلال الدین صادقی، رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی،به گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، جلال‌الدین صادقی، رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی، امروز، ۱۰ بهمن در مراسم اختتامیه جشنواره مد و لباس «چارقد» اظهار کرد: با اصطلاح فرهنگ همگان آشنا هستند؛ فرهنگ مجموعه‌ای از آداب، سنن، رفتارها، اعتقادات، گرایش‌ها، باورها، رسوم، مهارت‌ها، ابزار، وسایل، پوشش و مواردی است که در طی زندگی بشر و نسل به نسل منتقل شده و مورد قبول جامعه قرار می‌گیرد، به آن عمل کرده و به آن باور دارند و سعی می‌کنند مرحله به مرحله آن را ارتقا دهند.

وی با بیان اینکه مردم به فرهنگ افتخار کرده و می‌دانند درون مایه فرهنگ مثبت است، افزود: سؤالی که پیش می‌آید این است که نمی‌شود به فرهنگ افتخار کرد، در مجامع از آن صحبت کرد، در کتاب‌ها از آن نوشت و به آن بالید، اما در عمل توجه ویژه به فرهنگ نداشته باشیم؛ اکنون این حس در بسیاری ایجاد شده که فرهنگ ذاتی ایرانی ـ اسلامی ما مورد بی‌توجهی قرار گرفته و کمتر پرداخته شده است.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی با بیان اینکه از فرهنگ ایرانی خود به‌عنوان فرد در جامعه انتظار داریم خود را به جهانیان نمایش گذارد و قرن به قرن و سال به سال تقویت شود، تصریح کرد: توجه به ذات فرهنگی در حد شایسته و در خور نبوده است؛ به همین دلیل جهاددانشگاهی به‌عنوان یک سازمان فرهنگی ـ علمی در سطح کشور با سابقه بیش از ۴۰ سال فعالیت ارزشمند در حوزه‌های فرهنگی براساس وظیفه‌ای که بر دوش این نهاد از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی گذاشته شده برای خود به این اصل رسیده که اگر نتواند اقدامات شایسته و بایسته‌ای را در حد توان و پتانسیل ملی انجام دهد، قطعا نسبت به وظایف کوتاهی کرده است.

صادقی با اشاره به عدم توجه جوانان به فرهنگ و بی‌توجهی به پوشش ایرانی و سنن، اظهار کرد: دلیل این بی‌توجهی، کوتاهی ما بوده و ما جوانان را متناسب با نیازهایشان به سمت فرهنگ سوق نداده‌ایم؛ باید بدانیم فرهنگ اصرار بر گذشته نیست؛ اصرار بر تکرار داشته‌های قبلی نیست؛ فرهنگ همواره باید ارتقا یابد و داشته‌های خود را ضمن همراه داشتن داشته‌های ارزشمند گذشته بروز کند. 

وی با بیان اینکه فرهنگ در یک بستر زمانی طولانی شکل می‌گیرد، افزود: فرهنگ یک روزه شکل نگرفته و یک روزه از بین نمی‌رود، اما می‌تواند کم‌رنگ شود؛ حال سؤال اینجاست که چگونه می‌توان فرهنگ را ارتقا داد و جوانان، دانشجویان و اقشار جامعه را به سمت افکار فرهنگی سوق داد.

صادقی ادامه داد: جوان امروز از ما انتظار دارد که نگاه امروزی نیز داشته و در واقع اگر ما از فرهنگ صحبت می‌کنیم و اگر در این جشنواره به پوشش می‌پردازیم پوشش سنتی صرف و تأکید بر پوشش سنتی نمی‌تواند برای جوان انگیزه‌ساز باشد؛ بلکه ترکیب سنت و مدرنیته می‌تواند شوق و انگیزه در جوان ایجاد کند.

وی افزود: ایجاد فضای مناسب برای بروز استعدادها و خلاقیت‌ها می‌تواند این انگیزه را بیافریند و تکرار و تداوم و ترغیب و تشویق به موقع و پشتیبانی مناسب می‌تواند این اتفاق مهم را رقم بزند؛ لباس یکی از سلول‌های بنیادین فرهنگ ایرانی است و در طی تاریخ حداقل ۲۵۰۰ سال در تاریخ تمدن ایرانی سابقه دارد، اما چقدر ما اکنون از پوشش سنتی خود که ارتقا یافته و با مدرنیته آمیخته شده استفاده می‌کنیم و چرا در پرداختن به موضوعات فرعی و جانبی کوتاهی کردیم.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی بیان کرد: چارقد نام بسیار زیبایی است که برای این جشنواره انتخاب شد و پوشش محلی و بومی در شرق کشور بوده و مرکز استان خراسان‌جنوبی در شرقی‌ترین نقطه کشور قرار گرفته و کمتر دستخوش تغییرات و تحولات شده و هنوز رنگ و بویی از این پوشش سنتی در بین مردم دیده می‌شود.

صادقی ادامه داد: امیدوارم در جشنوار چارقد بتوانیم در ترویج و تعمیق الگوهای فرهنگ عفاف و حجاب به استناد رجوع به پوشش سنتی که می‌تواند با خلاقیت، ابتکار و نوآوری و نگاه جدید تغییر و تنوع بسیاری داشته باشد، موفق باشیم.

وی با بیان اینکه ارتقای فرهنگ مصرف کالای ایرانی، رشد خلاقیت و استعدادها، حمایت از پیشکسوتان و استفاده از تجربیات آنان در انتقال آموخته‌ها به جوانان امروز و انگیزه‌سازی برای چهره‌های ماندگار در حوزه فرهنگ نیز از دیگر اهداف این جشنواره است، تصریح کرد: حوزه مد و لباس می‌تواند اشتغالزایی قابل توجهی داشته باشد و اگر به این حوزه به‌صورت مناسب پرداخته شود و متناسب با مزیت‌ها و توانمندی‌های منطقه نهفته در این جشنواره توجه شود، اتفاقات مبارکی در تولید ثروت و ارتقای فرهنگی رخ خواهد داد.

وی با بیان اینکه در این جشنواره فضای علمی را حاکم کردیم و پژوهش‌هایی از جامعه دانشگاهی ارائه شد، افزود: ارتقا دانش علمی و مهارت عملی از اهداف دیگری است که در میسر این جشنواره به آن پرداخته‌ایم.

رئیس جهاددانشگاهی خراسان‌جنوبی بیان کرد: جشنواره چارقد مخصوص بانوان نیست؛ بلکه ویژه پوشش آقایان و بانوان با تمرکز بر لباس اجتماع که مورد پذیرش باشد است و به دنبال این نیستیم تأکید فراوان بر داشته‌های پیشین داشته باشیم؛ بلکه باید این داشته‌ها را به‌عنوان ذخیره ارزشمند و بسیار مهم نگریسته و توجه شود و می‌تواند ارتقا قابل توجهی را به همراه داشته باشد.

صادقی با بیان اینکه امیدواریم در برگزاری این جشنواره گام‌های اولیه را برای گام‌های بعدی برداریم و نتایج مثمر و مفید این جشنواره را شاهد باشیم، افزود: برخی از سازمان‌ها انتظار ما را در همراهی در این جشنواره فراهم نکردند؛ در صورتی که فرهنگ بستری است که جامعه بر روی آن قدم می‌گذارد و معرف ما در جهان است و باید بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

یادآور می‌شود، مراسم اختتامیه جشنواره منطقه‌ای «چارقد» امروز، 10 بهمن‌ماه با معرفی نفرات برگزیده در فرهنگسرای ابن حسام جهاددانشگاهی واحد خراسان‌جنوبی برگزار شد.

انتهای پیام
captcha