دریافت صله برای مداحی مجالس اهل بیت(ع) مشکلی ندارد/ مداحان تعیین مبلغ نکنند
کد خبر: 4039807
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۱:۰۶

دریافت صله برای مداحی مجالس اهل بیت(ع) مشکلی ندارد/ مداحان تعیین مبلغ نکنند

رئیس بسیج مداحان استان البرز ضمن اشاره به این موضوع که تعیین مبلغ برای مجالس مداحی از سوی خود مداحان درست نیست، گفت: صله‌ای که توسط بانیان مجالس اهل بیت(ع) به مداحان تقدیم می‌شود بسیار با برکت است و دریافت آن مشکلی ندارد و این کار رسمی است که از خود اهل بیت(ع) به ما رسیده است.

ابراهیم نوروزی فر رئیس بسیج مداحان البرز

ابراهیم نوروزی‌فر، رئیس بسیج مداحان استان البرز در گفت‌وگو با ایکنا از البرز اظهار کرد: مجموعه سازمان بسیج مداحان استان البرز در سال جاری علاوه بر انجام برنامه‌هایی که از سوی سازمان بسیج ابلاغ شده بود، برنامه‌هایی را نیز به‌طور جداگانه براساس شناخت وضعیت استان و هیئت‌های آن در دست اقدام قرار داد.

وی با اشاره به اینکه ادامه روند شیوع بیماری کرونا مجالس اهل بیت(ع) را تحت‌تأثیر قرار داده است، افزود: سازمان بسیج مداحان استان البرز برای اولین بار در کشور در سال 1399 حسینه مجازی را راه‌اندازی کرد و در سال جاری همچنان همان روند را ادامه دادیم، همچنین در راستای تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر احیای سنت چهارپایه‌خوانی که در گذشته بسیار باب بوده به این صورت که مداح در بازار بر روی چهارپایه می‌ایستاد و مداحی می‌کرد، تا حد امکان این سنت را احیا و اجرا کردیم که تاکنون 61 برنامه چهارپایه‌خوانی سنتی در سطح استان برگزار شده است.

رئیس بسیج مداحان استان البرز توضیح داد: در سال جاری ساماندهی مجالس روضه‌خوانی خانگی نیز در دستور کار بسیج مداحان قرار گرفته است که نیازمند برنامه‌ریزی و اقدامات ریشه‌ای است و در همین راستا با کمک و تعامل سایر اقشار بسیج قرار بر این شد که روحانیون و مبلغان مذهبی به روضه‌های خانگی اعزام شوند البته این کار زمان‌بر است و بخش اعظم این برنامه در سال 1401 صورت خواهد گرفت.

این مسئول درخصوص فعالیت یاس‌های زینبیه و نوگلان‌حسینی نیز گفت: نوگلان حسینی ویژه پسران 7 تا 14 ساله و یاس‌های زینبیه ویژه دختران 7 تا 14 ساله است، تعلیم این افراد در پنج نقطه از استان البرز توسط اساتیدی انجام می‌شود که در دوره‌های مربی‌گری سازمان مداحان بسیج آموزش‌های لازم را دریافت کرده‌اند و این روند در سال 1401 نیز ادامه‌دار خواهد بود.

نوروزی‌فر تصریح کرد: سازمان بسیج مداحان در حال حاضر مجموعا حدود دو هزار و 540 عضو دارد که حدود 900 نفر از این تعداد را مداحان خانم تشکیل می‌دهند، همچنین با توجه به اینکه در سال جاری هشت کانون در سطح استان راه‌اندازی شده و در سال آینده نیز راه‌اندازی چهار کانون دیگر در دستور کار قرار گرفته است حدود 400 عضو دیگر جذب سازمان خواهند شد.

وی درخصوص تأثیر کرونا بر مشاغل مداحان اهل بیت(ع) ادامه داد: با شیوع بیماری کرونا و محدود شدن مجالس مذهبی، بسیاری از مداحان از لحاظ معیشتی با مشکلاتی مواجه شدند زیرا شغل اصلی اکثر این افراد مداحی بود، در همین راستا سازمان بسیج مداحان طرح ساماندهی مشاغل مداحان را در دستور کار خود قرار داد یعنی مداحانی که شغل دیگری داشتند معرفی شدند تا دیگر مداحان هنگام نیاز به جای مراجعه به افراد دیگر به سراغ همکاران مداح خود بروند تا از این طریق هم‌افزایی شکل بگیرد.

رئیس بسیج مداحان استان البرز در راستای ساماندهی وضعیت معیشتی مداحان در دوران کرونا، بیان کرد: در سال جاری یک هزار و 78 بسته معیشتی از سوی سازمان بسیج مداحان تهیه شد و به بخش اعظمی از مداحان که به مشکل معیشتی برخورده بودند، تقدیم شد و بخش دیگر این بسته‌ها به کمک خود مداحان به دست سایر نیازمندان رسید. همچنین با کمک مداحان و سازمان بسیج حقوق دانان مبلغ 40 میلیون تومان جمع‌آوری شد و هشت زندانی از این طریق آزاد شدند.

وی در پاسخ به این سؤال که چرا علما پول گرفتن در ازای مداحی کردن برای اهل بیت(ع) را درست نمی‌دانند، افزود: بحث تعیین مبلغ توسط مداح برای مجالس اهل بیت(ع) طبیعتا درست نیست و این موضوع از نظر ما نیز رد است، منتهی صله‌ای که بانیان مجالس اهل بیت(ع) برای مداحان درنظر می‌گیرند رسمی بوده که توسط اهل بیت(ع) نیز انجام می‌شد؛ به‌عنوان مثال هنگامی که دعبل خزاعی خدمت امام معصوم مشرف شد و اشعاری را در مدح اهل بیت خواند، خود امام معصوم به دعبل که شاعر و مداح اهل بیت(ع) بود صله‌ دادند، بنابراین این رسم از اهل بیت(ع) به ما رسیده و بسیار هم با برکت است. لازم به ذکر است، مبالغ هنگفتی که توسط مداحان تعیین می‌شود تسری به تمام جامعه مداحان ندارد و برخی متأسفانه این کار را انجام می‌هند که درست و پسندیده نیست.

نوروزی‌فر درخصوص وظیفه مداحان در مقابل تهاجم فرهنگی دشمنان، بیان کرد: با توجه به جلسات منظمی که مقام معظم رهبری هر ساله در روز میلاد حضرت زهرا(س) با مداحان برگزار می‌کنند متوجه اهمیت این موضوع می‌شویم و طبق فرمایشات ایشان یک بیت شعر و مداحی‌ کردن یک مداح می‌تواند تأثیرگذارتر از ساعت‌ها سخنرانی باشد، بنابراین مردم به یک مداح به‌عنوان یک الگو و شخصی که کلامش کلام اهل بیت(ع) است نگاه می‌کنند.

وی یادآور شد: مداحان باید ضمن بصیرت‌افزایی در خود، در راستای گرایش بیشتر مردم به سمت زندگی اهل بیت(ع) از جمله ازدواج آسان، فرزندآوری، همچنین شناسایی دشمنان انقلاب و نظام، تشویق مردم به استفاده از کالای ایرانی و حمایت از تولید ملی و غیره تلاش کنند.

 

انتهای پیام
captcha