آستان مقدس حسینی در تدارک رقابت‌های بین‌المللی قرآنی است + فیلم
کد خبر: 4057473
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۱
مدیر دارالقرآن حرم حسینی در گفت‌وگو با ایکنا:

آستان مقدس حسینی در تدارک رقابت‌های بین‌المللی قرآنی است + فیلم

شیخ خیرالدین علی الهادی گفت: دارالقرآن آستان مقدس حسینی در راستای ترویج قرآن و معارف قرآنی در سطح جهان، برپایی دو رویداد بزرگ جایزه بین‌المللی قرآن کربلا و دیگری رقابتی قرآنی ویژه کشورهای دارای زیارتگاه‌های شیعی را تدارک دیده است.

شیخ خیرالدین علی الهادی، مدیر دارالقرآن آستان مقدس امام حسین(ع) در جریان بازدید از خبرگزاری ایکنا با حضور در استودیو تولیدات چندرسانه‌ای به تشریح مهم‌ترین فعالیت‌ها و برنامه‌های این نهاد در زمینه آموزش قرآن کریم و ترویج آموزه‌های دینی پرداخت.

شیخ الهادی در ابتدای این گفت‌وگو درباره تاریخچه کار دارالقرآن آستان مقدس حسینی گفت: این نهاد از 14 سال پیش با تعداد اندکی از افراد و امکاناتی ناچیز آغاز به کار کرد؛ اما با حمایت متولی شرعی آستان حسینی، شیخ عبدالمهدی الکربلایی برنامه‌ریزی‌های این سازمان منسجم‌تر و با پیشرفت همراه بود.

وی افزود: ما از سال‌ها پیش برنامه‌ریزی در عرصه معرفتی قرآن را آغاز کردیم و رویکردهای متعددی را در پیش گرفتیم و از طریق همکاری با مجموعه‌ای از نهادها جنبش قرآنی خود را که از آستان مقدس حسینی برخاسته بود به دیگر استان‌های عراق و حتی دیگر کشورها اشاعه دادیم.

آستان مقدس حسینی در تدارک مسابقه بین المللی قرآن کربلاست/آماده

او با اشاره به تأسیس کمیته‌های متعددی در دارالقرآن در راستای ارتقای ساختاری این نهاد گفت: مرکز ویژه «برنامه‌ریزی بین‌المللی»، مرکز «آموزش قرآن»، مرکز «آموزش دانشگاهی»، مرکز «مطالعات و تحقیقات دانشگاهی»، مرکز «اطلاع‌رسانی قرآن»، مرکز «مردمی اداری و دارایی»، «مرکز نشر و چاپ قرآن کریم» و همچنین «مرکز نقاشی‌های هنری در حوزه قرآن» است.

وی افزود: اگر بخواهیم در مورد ایجاد این مراکز صحبت کنیم مثلاً در مرکز آموزش قرآن گرایش فعالیت‌ها به قرائت و حفظ است که موفق شدیم پروژه‌ای با عنوان هزار حافظ را راه‌اندازی کنیم و به لطف خداوند و تلاش کارکنان، وابستگان، مسئولان و مردم به تربیت هزار حافظ رسیدیم و تعداد آنها از این مرز هم گذشت و عده‌ای هم توانستند 25 جزء را حفظ کنند و نزدیک به دو هزار نفر جزء‌هایی از قرآن کریم را حفظ کرده‌اند و آرزوی ما رسیدن به 20 هزار حافظ قرآن است.

وی افزود: پروژه‌های دیگری نیز وجود دارد که ما روی آنها کار می‌کنیم، از جمله پروژه ملی «تلاوت» که همه قاریان حرفه‌ای از تمام مؤسسات قرآنی عراق را دربرمی‌گیرد.

از جمله پروژه‌های تحقیقاتی دارالقرآن، تدوین «دانش‌نامه قرآنی اهل بیت علیهم السلام» ویژه سخنان معصومین(ع) در زمینه قرآن بوده و تاکنون 60 جلد آن به چاپ رسیده است

شیخ الهادی گفت:‌ از جمله پروژه‌های تحقیقاتی دارالقرآن می‌توان به راه‌اندازی دایرة‌المعارف ویژه‌ با عنوان «موسوعة أهل البیت(ع) القرآنیة»(دانش‌نامه قرآنی اهل بیت علیهم السلام) اشاره کرد که ایده آن از سوی شیخ عبدالمهدی الکربلایی مطرح شده و یک دانش‌نامه قرآنی ویژه سخنان معصومین(ع) در زمینه قرآن بوده و تاکنون 60 جلد آن به چاپ رسیده است.

آستان مقدس حسینی در تدارک مسابقه بین المللی قرآن کربلاست/آماده

او درباره اینکه چرا آستان مقدس حسینی مسابقات بین‌المللی قرآن کریم را در سطح رقابت‌هایی که در مالزی، ایران و مصر برگزار می‌‌شود،‌ اجرا نمی‌کند، گفت: ما طرحی را با عنوان «جایزه قرآن کربلا» راه‌اندازی کردیم که در چارچوب آن سال اول یک مسابقه قرآنی ملی ترتیب دادیم و در واقع در تدارک هستیم تا جایزه بین‌المللی قرآن کربلا را به مرحله اجرا درآوریم.

در تدارک برپایی مسابقه قرآنی بین‌المللی با عنوان «عتبات و زیارتگاه‌های مقدس» هستیم که از کشورهایی که دارای عتبات ائمه معصومین(ع) است مانند ایران و سوریه دعوت ‌می‌شود تا نمایندگانی را به این رقابت‌ها معرفی کنند

شیخ الهادی افزود: آستان مقدس حسینی همچنین یک مسابقه قرآنی بین‌المللی با عنوان «عتبات و زیارتگاه‌های مقدس» برگزار می‌کند که از کشورهایی که دارای عتبات ائمه معصومین(ع) است مانند ایران و سوریه دعوت ‌می‌شود تا نمایندگانی را به این رقابت‌ها معرفی کنند و امیدواریم از مسجدالنبی و زیارتگاه‌های شیعی در افغانستان هم بتوانیم دعوت کنیم و مسابقه هم احتمالا ظرف سه ماه آینده برگزار می‌شود.

شیخ خیرالدین علی الهادی درباره مهمترین دستاوردهای آستان مقدس امام حسین(ع) در زمینه گسترش سبک زندگی قرآنی در سطح دانشگاه‌ها و جامعه گفت: مرکزی وابسته به دارالقرآن به نام مرکز «آموزش آکادمیک» وجود دارد که به دنبال فعال‌سازی فعالیت‌های قرآنی در داخل نهاد دانشگاه‌ها است، به همین دلیل برنامه‌ای را ترتیب دادیم تا از طریق برنامه‌های مختلف قرآنی به همه اقشار اجتماعی دسترسی پیدا کنیم.

آستان مقدس حسینی در تدارک مسابقه بین المللی قرآن کربلاست/آماده

او افزود: همچنین کنفرانس‌ها و سمینارهایی را ترتیب دادیم و اداره آستان مقدس حسینی هم مایل است میزبان هیئت‌های زیادی از استان‌های عراق باشد تا آنها را در دوره‌های کوتاه آموزش فرهنگ قرآنی شرکت دهد.

شیخ الهادی گفت: ما میزبان بسیاری از گروه‌های مردمی، نهادها و همچنین اساتید متخصص در علوم قرآن کریم و معارف قرآنی هستیم و تلاش می‌کنیم که همه اقشار را با علوم قرآن مأنوس کنیم.

مدیر دارالقرآن آستان حسینی با بیان اینکه اکنون این آستان طرح «خانواده قرآنی» را راه‌اندازی کرده است، گفـت: این طرح به نتیجه رسید و بیش از یک برنامه یکپارچه درباره مفهوم خانواده قرآنی و بیش از 24 خانواده حافظ قرآن داریم که همه اعضای آنها اعم از فرزندان و پدر و مادر، حافظ قرآن هستند.

شیخ الهادی درباره شعب دارالقرآن آستان حسینی در خارج عراق و ارتباط آنها با این دارالقرآن گفت: دارالقرآن آستان حسینی زیر خیمه امام حسین(ع) کار می‌کند و ما نیاز امت اسلامی به این فضای حسینی را درک می‌کنیم از همین رو درخواست‌های بسیاری را از کشورهای متعدد دریافت کردیم تا شعبه‌هایی از دارالقرآن را دایر کنیم. مثلاً در ایران شعبه‌ای در قم داریم و در اندونزی، سوریه، لبنان، آفریقا، شرق آسیا و اروپا هم شعبه‌هایی از دارالقرآن آستان حسینی دایر هستند.

وی افزود: این شعب ضمن مرکز تبلیغات بین‌المللی بوده و بر اساس راهبردی خاص عمل می‌کند و برنامه‌هایی برای هر کدام از شعب متفاوت از شعب دیگر تدوین کرده است.

شیخ الهادی تأکید کرد: رسالت آستان مقدس حسینی این است که ما به همه کسانی که مایل باشند همه آنچه در حوزه قرآنی در توان داریم در طبق اخلاص خواهیم گذاشت.

شیخ الهادی درباره تأثیر چالش‌های امنیتی بر فعالیت‌های قرآنی در عراق گفت: امروز چالش‌های امنیتی مختص عراق نیست؛ بلکه موضوعی جهانی شده است. عراق امروز با عراق دیروز متفاوت است. امروز هوشیاری امنیتی عراق در سطح جامعه عراق هم به خوبی عمل می‌کند از همین رو ما می‌توانیم که در مقایسه با گذشته بهتر عمل کنیم لذا موانع امنیتی موانع واقعی به شمار نمی‌روند.

خبرنگار: الهام مؤذنی

انتهای پیام
captcha