امضای قرارداد طرح ملی «مطالعات قطب دامپروری مهدیشهر»
کد خبر: 4058993
تاریخ انتشار : ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۰

امضای قرارداد طرح ملی «مطالعات قطب دامپروری مهدیشهر»

تفاهم‌نامه طرح ملی «مطالعات قطب دامپروری مهدیشهر» با حضور رؤسای سازمان جهادکشاورزی و جهاددانشگاهی استان سمنان منعقد و به صورت رسمی، امضا شد.

به گزارش ایکنا از سمنان، محمدرضا قاسمی، رئیس سازمان جهادکشاورزی استان سمنان عصر روز گذشته یکم خرداد در مراسم انعقاد تفاهمنامه طرح ملی «مطالعات قطب دامپروری مهدیشهر»  از اجرایی شدن طرح مطالعات این پروژه ملی از سوی جهاددانشگاهی استان به عنوان یک فرصت برای استان نام برد و گفت: با توجه به ظرفیتهای بالای جهاددانشگاهی در حوزههای علمی و پژوهشی، اجرای این طرح، زمینه و بستر مناسبی را برای اجرای طرحهای فناورانه در استان و منطقه فراهم میکند. 
 
وی ادامه داد: مهدیشهر به عنوان قطب دامپروری به عنوان یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور  تبدیل خواهد شد که اجرایی شدن این طرح، یکی از اولویتهای کاری جهادکشاورزی در استان است.
 
قاسمی با اشاره به اینکه با توجه به طرح شعار سال از سوی مقام معظم رهبری، انتظار میرود با اجرایی شدن این طرح در استان ، زمینه برای طرح های فناورانه در حوزه دام و خصوصا دام سبک بیش از پیش در استان و خصوصا در شهرستان مهدیشهر که از ظرفیت بالایی برخوردار است، فراهم شود افزود: این طرح در سه فاز عملیاتی میشود.
 
رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان متذکر شد: فاز اول طرح، انجام مطالعات است که از سوی جهاددانشگاهی استان انجام میشود.
 
وی از تکمیل زنجیره تولید، احداث مجتمعهای دامپروری و ایجاد صنایع تبدیلی و فراوری به عنوان دیگر فازهای این طرح ملی نام برد و گفت: ایجاد صنایع تبدیلی و تولیدی و فرآوری محصولات لبنی و برندسازی در این بخش که از ظرفیتهای ویژه و بالقوه منطقه است میتواند به رونق بیشتر صنعت دامپروری در استان کمک کند.
 
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان جهاددانشگاهی استان را متولی فاز اول این طرح برشمرد و گفت: انجام فازهای تکمیلی و احداث مجتمعها و تکمیل زنجیره تولید از تولید خوراک دام تا پرورش و نگهداری و از ایجاد مراکز کشتارگاهی تا قطعهبندی و بازاریابی و.. نیز برعهده جهادکشاوری استان است.
 
وی با بیان اینکه در حوزه فراورده های لبنی نیز در قالب همین طرح برنامهریزی هایی صورت گرفته افزود: شهرستان مهدیشهر و ایل سنگسری در حوزه فراورده های لبنی از توان و ظرفیت بسیار خوبی برخوردار است.
 
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان  با اشاره به اینکه تامین مالی طرح بر عهده جهادکشاورزی است افزود:  تامین زمین و آب برای ایجاد مجتمعهای پنجگانه  ایجاد زیرساخت هایی لازم و همچنین تامین منابع مالی برای تکمیل مطالعات برعهده جهادکشاورزی است که بر این اساس تامین منابع مالی برای بخش خصوصی نیز   است که این منابع مالی با هدف ترغیب بخش خصوصی به تولید در قالب تسهیلات انجام خواهد شد.
 
قاسمی گفت: یکی از اهداف اصلی ما در این طرح ملی این است که زمینه ها برای استفاده حداکثری از ظرفیت بخش خصوصی فراهم شود لذا همه تلاش ما بر این است که جاذبه لازم برای ورود بخش خصوصی به این بخش فراهم شود.
 
وی با بیان اینکه بخشی از فعالیت‌های مرتبط با اصلاح نژاد سنگسری از سوی جهاددانشگاهی انجام می‌شود یادآور شد: جهادکشاورزی نیز علاوه بر بهره‌برداری از دستاوردهای علمی این بخش، آن را به بخش خصوصی نیز انتقال خواهد داد.
 
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان با اشاره به توانمندی‌های بالای شهرستان مهدیشهر در حوزه دامپروری و خصوصا دام سبک  اظهار کرد:  با اجرایی شدن این طرح ملی، صنعت دامپروری در این شهرستان بیش از پیش ارتقا بیابد.
 
وی مشارکت جهاددانشگاهی در اجرای این طرح  را یک فرصت  دانست و گفت: حضور جهاددانشگاهی به عنوان یک نهاد موفق در حوزه‌‌های علمی و فناورانه ، می‌تواند زمینه بهرهمندی بخش دامپروری استان از فناوریهای نوین را بیش از پیش، در سال «تولید دانشبنیان و اشتغالآفرین» فراهم کند.
 
قاسمی در خصوص، آغاز عملیات اجرایی طرح ملی« مطالعات قطب دامپروری مهدیشهر» متذکر شد: ورود به فاز اجرایی طرح، منوط به اتمام مطالعات طرح است که در گام بعد نیز احداث مجتمعها و تکمیل زنجیره تولید محقق خواهد شد.
 
وی از جانمایی حداقل پنج مجتمع دامپروری در قالب فازهای بعدی این طرح ملی خبر داد و افزود: البته بخشی از اجرای این طرح نیز همزمان با انجام مطالعات انجام خواهد شد.

 

انتهای پیام
captcha