حضور قرآنیان در حج تبلوری از فرهنگ قرآنی در جهان است
کد خبر: 4059390
تاریخ انتشار : ۰۳ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۰۹

حضور قرآنیان در حج تبلوری از فرهنگ قرآنی در جهان است

دبیر کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن خطاب به اعضای کاروان قرآنی حج تمتع امسال گفت: شما رویش‌ها و تربیت‌شدگان انقلاب اسلامی هستید که به عنوان یک شاخص در معرض دید سایر حجاج ایرانی و غیر ایرانی قرار خواهید گرفت؛ لذا حضور، رفتار، ارتباط و فعالیت شما در این سفر تبلوری از فرهنگ قرآنی کشور ما به جهان است.

سیدعلی سرابیبه‌ گزارش خبرنگار ایکنا، جلسه توجیهی کاروان قرآنی اعزامی به حج تمتع ۱۴۰۱ صبح امروز سه‌شنبه سوم خردادماه، با حضور سیدعلی سرابی، دبیر کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن، محمدتقی میرزاجانی، رییس دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان، حمید مجیدی‌مهر، رییس مرکز قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه و اعضای اعزامی کاروان قرآنی حج امسال در سالن جلسات ساختمان مهر سازمان اوقاف با تلاوت امیرحسین رحمتی، قاری بین المللی کشورمان برگزار شد.

سرابی طی سخنانی ضمن قدردانی از حضور اساتید و جامعه قرآنی در این جمع و تقدیر از سازمان اوقاف به دلیل حمایت‌های مادی و معنوی از کاروان قرآنی حج گفت: فرصت حج واجب، سفر نورانی است که خیلی‌ها آرزوی آن را دارند، تا حضور در این مراسم معنوی توفیق حالشان شود. این تشرف، فرصت خودسازی و رشد است که یک وظیفه و مأموریت خطیر را هم بر عهده شما می‌گذارد.

دبیر کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن خطاب به اعضای کاروان قرآنی حج تمتع و با تاکید بر اینکه خدمات شما در این سفر معنوی به‌عنوان نماینده جامعه قرآنی یکی از بزرگترین خدمات معنوی، فرهنگی و قرآنی به کشور است، گفت: حضور در مناسک عبادی ـ سیاسی حج، نمود یکی از افتخاراتی است که نظام جمهوری اسلامی به قاریان و حافظان می‌بخشد و به همین منظور این فرصت یک تشرف استثنایی را برای شما ایجاد می‌کند.


گزارش تصویری نشست توجیهی کاروان قرآنی(نور) اعزامی به حج تمتع


قائم مقام شورای عالی قرآن و با اشاره به اینکه باید قدر این فرصت را بدانیم و آن را مغتنم بدانیم گفت: شما رویش‌ها، تربیت‌شدگان ویژه چله اول انقلاب اسلامی هستید که به عنوان شاخص و الگو در معرض دید سایر حجاج ایرانی و غیر ایرانی قرار خواهید گرفت؛ لذا حضور، رفتار و ارتباط و فعالیت شما تبلوری از فرهنگ قرآنی و اسلامی کشور ما به جهان است.

سرابی با بیان اینکه تبلیغ قرآن و ارزش‌های قرآنی یکی از وظایف مهم کاروان قرآنی در این سفر معنوی است، گفت: شما نمایندگان قشر ممتاز و فرهیخته کشور هستید که در این سفر پشتیبان معنوی مردم کشورمان شناخته می‌شوید.

وی در ادامه ضمن گرامی‌داشت یاد و خاطره شهدای منا گفت: امیدواریم که خداوند این شهادت را نصیب همه ما بکند. در این سفر دعا برای مردم کشور را فراموش نکنید، چراکه امروز کشور با مشکلات و مردم با سختی‌ها دست و پنجه نرم‌ می‌کنند و با عنایت خدا و دعای خیر شما این سختی‌ها و مشکلات کاسته خواهد شد.

میرزاجانی، رئیس دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن در این برنامه ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای منا در سال ۹۴ و خیر مقدم به جمع کاروان قرآنی حج امسال به آماری از اساتید، حافظان و قاریان کاروان امسال اشاره کرد و گفت: کاروان قرآنی امسال موسوم به کاروان نور متشکل از ۲۰ نفر از اساتید، قاریان و حافظان قرآن کریم است.

وی افزود: از این تعداد ۱۴ نفر، اساتید، یک نفر حافظ کل و پنج نفر از گروه تواشیح مصباح هستند. از این تعداد ۱۶ نفر حج اولی هستند که از ۱۰ استان به‌عنوان نمایندگان قرآنی سراسر کشور به حج مشرف می‌شوند.

رییس دبیرخانه کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن ادامه داد: طی آمار و اطلاعاتی که از این کاروان به دست آورده‌ایم، متوسط سن اعضای کاروان ۳۳ سال است که نشان می‌دهد تلفیقی از نشاط و تجربه را در این کاروان داریم. از حیث تحصیلات نیز دو نفر از اعضا در مقطع دکتری، چهار نفر مقطع کارشناسی ارشد و سایرین در مقطع کارشناسی یا دانشجوی کارشناسی هستند.

میرزاجانی در ادامه به موضوعاتی در خصوص مقید بودن به ساعت حضور و وقت‌شناسی در برنامه‌ها، اشاره کرد و گفت: یکی از لوازم جدی این سفر معنوی مقید بودن زمان و وقت‌شناسی است و امیدواریم همه دوستان به این نکته در رعایت برنامه‌ها توجه کافی را داشته باشند.

وی با اشاره به سایر برنامه‌های این سفر گفت: بعد از پایان این جلسه کاروان با حضور در دفتر مقام معظم رهبری، جلسه‌ای را با سیدعلی مقدم، رییس کمیته اعزام و دعوت از قاریان قرآن کریم و معاون ارتباطات دفتر مقام معظم رهبری خواهم داشت. در ادامه این برنامه‌ها فردا نیز با حضور در دفتر بعثه مقام معظم رهبری در خدمت حجت الاسلام والمسلمین نواب خواهیم بود.

حمید مجیدی‌مهر، رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه، در این جلسه ضمن ابراز خوشحالی از دیدار با کاروان قرآنی حج تمتع امسال گفت: حامل سلام حجت الاسلام والمسلمین خاموشی، نماینده ولی فقیه در سازمان اوقاف و امور خیریه هستم. ایشان در خارج از کشور حضور دارند و طی تماس تلفنی از همه عزیزان التماس دعا داشتند.

حضور قرآنیان در حج تبلوری از فرهنگ قرآنی کشور به جهانیان است

وی با بیان اینکه باید این دعوت را با دل و جانمان بپذیریم تا در زندگیمان رخ بنمایاند، گفت: حقیقتا افراد بسیاری بوده‌اند که یک روز مانده به این سفر، حضورشان منتفی شده است و برخی نیز این توفیق را داشته‌اند که بدون اعلام و آمادگی قبلی خداوند این توفیق را به آن‌ها عنایت کرده است؛ لذا این سفر یک دعوت معنوی است که باید با توفیق همراه باشد.

رییس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف با اشاره به اینکه حضور حج اولی‌ها در این کاروان هدیه‌ای از سوی نظام جمهوری اسلامی ایران است که همه ما موظف هستیم برای سربلندی نظام و خودمان در این سفر با جان و دل مایه بگذاریم، گفت: داشتن یک نظام ارزیابی و پایش کاروان قرآنی می‌تواند مبنای سفر‌های بعدی باشد. این ارزیابی می‌تواند شامل مباحث اخلاقی، فنی و... باشد؛ چراکه این کمک می‌کند کاروان در همین دوره و دور‌ه‌های دیگر بدرخشند. اگر به این مکانیزم دست پیدا کنیم می‌توانیم به موفقیت‌های دیگر هم دست پیدا کنیم.

مجیدی‌مهر با اشاره به اینکه در ابتدا با اعزام تنها هشت نفر از قرآنیان کشور موافقت کرده بود که تلاش‌های شورای عالی قرآن باعث شد این ترکیب و تعداد مانند سال‌های گذشته حفظ شود، خطاب به اعضای کاروان قرآنی گفت: تک تک لحظات این سفر معنوی را از دو بُعد برای خود مهم بدانید؛ یک بعد معنوی و بعد دیگر توجه به هزینه‌ای است که برای شما از بیت‌المال در نظر گرفته شده است؛ لذا انتظار داریم به نحو احسن وظیفه خود را انجام دهید.

قاسم رضیعی، سرپرست کاروان قرآنی حج امسال، در این جلسه ضمن بیان نکات و دستور‌های پزشکی در این سفر به انتقال تجربیات سفر گذشته و بیان خاطراتی در این خصوص پرداخت و گفت: یکی از برنامه‌های مهم در این سفر باید استفاده از ظرفیت فضای مجازی برای پربار‌تر کردن، برنامه‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها باشد تا ان شاالله بتوانیم این موفقیت را برای همه بازگو کنیم.

حضور قرآنیان در حج تبلوری از فرهنگ قرآنی کشور به جهانیان است

وی افزود: امیدوارم امسال بتوانیم تلاوت‌های برنامه‌ها را با کمک بعثه ضبط و به صورت مستند مورد استفاده قرار دهیم یا اینکه بعد‌ها در رسانه‌ها و فضای مجازی منتشر کنیم.

این قاری بین‌المللی کشورمان با تأکید بر اینکه محصور کردن قرآن و تلاوت در شبکه قرآن امروز به هیچ وجه جایز نیست، تصریح کرد: تمامی رسانه‌های دیداری و شنیداری ما و شبکه‌های سیما باید در حوزه قرآن فعال باشند و همگی باید سعی کنند این مهم را دنبال کنند. البته تحقق این موضوع نیاز به فعالیت و اقدامات و مشارکت ما هم می‌شود.

به گزارش ایکنا، در کاروان نور امسال، قاسم رضیعی از تهران به عنوان سرپرست کاروان نور، قاسم مقدمی از خوزستان، مسعود نوری از تهران، سیدحمیدرضا مقدسی از قم، هادی موحدامین از تهران، امیرحسین رحمتی از گلستان، علیرضا بیژنی از خراسان رضوی، مجتبی پرویزی از تهران، مهدی کرمی از زنجان، مهدی سعادتی کیا از لرستان، حمید حق طلب از خراسان رضوی، علیرضا مکاری از اصفهان، سیدمحمد طا‌هایی از مازندران، یوسف جعفرزاده از هرمزگان، رضا گلشاهی از خراسان رضوی و گروه تواشیح مصباح‌الهدی متشکل از عدنان مؤمنین، رسول مظفری وانانی، امین میمندی، احسان سوری دمقی و سیدمحمد هاشمی از خوزستان حضور دارند.

انتهای پیام
captcha