بهره‌مندی از عقل و تدبیر، نصرت الهی را به همراه دارد
کد خبر: 4059751
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۰۶
حجت‌الاسلام مروی:

بهره‌مندی از عقل و تدبیر، نصرت الهی را به همراه دارد

تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نصرت الهی وقتی است که از عقل، تدبیر و دانش هم استفاده کنیم و از تمام ظرفیت‌های موجود در هر عرصه‌ای بهره ببریم، گفت: در مقوله نظامی باید از دانش نظامی بهره ببریم تا نصرت الهی شامل حال ما شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین احمد مرویبه گزارش ایکنا از خراسان‌جنوبی، حجت‌الاسلام والمسلمین احمد مروی، تولیت آستان قدس رضوی شامگاه، 4 خردادماه در یادواره شهدا روحانی و طلبه شهرستان طبس که در محل حرم مطهر حسین بن موسی الکاظم(ع) برگزار شد، با تأکید براینکه باید یاد و خاطره شهدا را در مناسبت‌های مختلف گرامی و زنده بداریم، اظهار کرد: باید اهداف متعالی شهدا را به نسل‌های جدید منتقل کنیم و این وظیفه دینی، اخلاقی و اسلامی است.

وی بیان کرد: ما وظیفه دینی و اخلاقی داریم که خانواده محترم شهدا را گرامی بداریم و تکریم کنیم و نام و یاد شهیدان را زنده نگه داریم.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی با تأکید براینکه ترغیب و ترویج روحیه فداکاری، از خودگذشتگی و ایثار بر مبنای دستورات دین و مکتب اسلام است، اضافه کرد: برگزاری مراسم تکریم و یادواره شهدا این پیام را به جامعه می‌دهد که اگر جامعه بخواهد زنده، مستقل و مؤمن باشد، باید گذشت، ایثار و فداکاری و احساس مسئولیت کند.

وی گفت: حداقل کاری که در برابر شهیدان می‌توانیم انجام دهیم تعظیم و تکریم شهیدان است که این یک وظیفه اخلاقی است.

تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به اینکه براساس دستورات دینی اگر کسی به ما خدمت، محبت و لطفی می‌کند ما موظف هستیم که قدردانی کنیم، افزود: قدردانی از بندگان خوب خداوند براساس روایات اسلامی مساوی با شکرگزاری از درگاه خداوند متعال است.

وی  اظهار کرد: جامعه‌ای که در آن گذشت، ایثار، فداکاری و احساس مسئولیت نسبت به دین و دیگران وجود ندارد، این جامعه به ظاهر زنده اما در واقع مرده است و یک کالبد بدون روح و حیات است.

مروی با اشاره به اینکه شهادت در ادبیات ما یک حیات و نشان است، اضافه کرد: در طول تاریخ بزرگانی از روحانیت، علما و فقها به این افتخار بزرگ نایل شده‌اند.

وی با بیان اینکه شهید یک عیار، برند و نشان در لسان ائمه معصومین(ع) است، گفت: در بیان ائمه اطهار(ع) برای اینکه اهمیت کسب علم و دانش در بین مسلمانان مطرح شود، می‌فرمایند که کسی که در راه علم و دانش جان خود را از دست بدهد، شهید است.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: دیگر اعمال را با عیار شهید می‌سنجند و با این عیار نمره می‌دهند چرا که شهادت در فرهنگ دینی ما عیار است.

وی تصریح کرد: شهادت در جامعه روحانیت یک پدیده نوظهور نیست که بگوییم این پدیده با انقلاب اسلامی به وجود آمده است، بلکه در طول تاریخ بزرگانی از روحانیت و علما به این افتخار بزرگ نائل شده‌اند.

وی با بیان اینکه روحانیت در عرصه‌های مختلف و در دفاع از مکتب اسلام و تشیع در طول تاریخ پیشتاز و نقش آفرین بوده‌اند، گفت: خون پاک شهیدان در طول تاریخ پای درخت اسلام و امامت و ولایت ریخته شده و این شجره طیبه را آبیاری کرده و رشد و نمو به آن داده‌ است.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: برای نمونه طلبه‌های حوزه علمیه در سال سوم و چهارم تحصیلی خودشان به کتاب جمعه می‌رسند که کتاب جمعه را شهید اول نوشته و شهید ثانی آن را شرح داده و چندین قرن است که در حوزه‌های علمیه تدریس می‌شود.

وی ادامه داد: شهید اول کتاب جمعه را در زندان نوشت و عثمانی‌ها دستور دادند که دستگیرش کنند، زندانش کردند و به قتل رساندند و بدن مطهرش را به آتش کشاندند و خاکسترش را بر باد دادند و شهید اول و ثانی هیچ کدام قبر ندارند.

وی گفت: در کتاب شهداء الفضیله، علامه امینی از حدود ۱۵۰ نفر از علما و فقهای بزرگ نام برده شده که اینها در دفاع از مکتب، دفاع از تشیع و اسلام ناب شهید شدند.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی با تأکید بر اینکه در هر عرصه‌ای روحانیت متعهد و وظیفه شناس نقش‌آفرین بوده‌اند، اظهار کرد: در عرصه‌های گوناگون اجتماعی، سیاسی، نظامی و علمی روحانیت پیشتاز بوده و هستند.

وی گفت: در سال ۱۲۱۶ در حمله وهابیت به عراق و کربلا، می‌خواستند قبر امام حسین(ع) را تخریب کنند و همان فاجعه و جنایتی که در مدینه منوره برای ائمه بقیع مرتکب شدند را تکرار کنند که موفق نشدند، اما بسیار از مردم را کشتند و غارت کردند و رفتند.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: مردم نجف خاطره‌های تلخی از وهابیت دارند همان گونه که امروز خاطره‌های تلخی از داعش مولد ناپاک و خبیث وهابیت در اذهان خود دارند. در جریان حمله وهابیت به نجف اشرف، علمای بزرگ نجف در مبارزه با وهابیت پیشرو بودند و نقش خود را به خوبی ایفا کردند.

وی بیان کرد: علما در حمله وهابیت به نجف اشرف به تبعیت از پیامبر گرامی اسلام دستور دادند که دور نجف خندق بکنند و با این اقدام دشمن نتوانست از خندق عبور کند و ۷۰۰ نفر از وهابیت به درک واصل شدند و نصرت الهی در این حمله شامل مردم نجف شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی با بیان اینکه نصرت الهی وقتی است که ما از عقل، تدبیر و دانش هم استفاده کنیم و از تمام ظرفیت‌ها موجود در هر عرصه‌ای بهره ببریم، اضافه کرد: در مقوله نظامی باید از دانش نظامی بهره ببریم تا نصرت الهی شامل حال ما شود.

 وی با بیان اینکه انقلاب اسلامی با این عظمت، گستردگی و عمق توسط یک روحانی عالی مقام، فهیم، اصولی، عارف، فیلسوف و استاد اخلاق آنهم امام راحل(ره) شکل گرفت، اظهار کرد: هر روز دامنه نفوذ معنوی انقلاب و عیار انقلاب در حال گسترش است.

تولیت آستان قدس رضوی خطاب به دشمنان نظام و انقلاب، گفت: تحریم کنید، بر ملت ما فشار بیاورید و بر ملت رنج و زحمت وارد کنید اما نمی‌توانید جلوی نفوذ معنوی و پیام انقلاب که فلسفه غرب را به چالش کشیده را بگیرد و تا الان هم نتوانسته‌اید و اگر تا الان موفق شده بودید دست از دشمنی‌ها خودتان برداشته بودید.

وی افزود: نتوانستید و گرنه دست از این همه جفا در حق این ملت مقاوم، آزاده و باغیرت بر می‌داشتید و چون نتیجه نگرفته‌اید و همچنان خطر را احساس می‌کنید، روز به روز بر دامنه دشمنی‌هایتان می‌افزاید.

وی گفت: انقلاب اسلامی تفکر لیبراسی که دولت آمریکا و غرب بر روی آن استوار شده را به چالش کشیده، اگر این تفکر از بین برود این حکومت‌ها هم از بین خواهد رفت و این جریان استکباری و  استثمار ملت‌ها و نوشیدن خون ملت‌های مظلوم، بساط آن جمع خواهد شد.

حجت‌الاسلام والمسلمین مروی بیان کرد: انقلاب، نقطه محوری و پایانی و اصلی استکبار را مورد هدف قرار داده است و روز به روز هم با عنایت الهی و امام زمان(عج) و شما مردم عزیز، وفادار و غیور و با ایمان دامنه آن گسترده‌تر خواهد شد، ان‌شاالله تا روزی که زمینه برای ظهور نبی و حجت خدا حضرت مهدی(عج) فراهم شود.

وی افزود: در عرصه جهاد اجتماعی باز هم روحانیت پیشتاز است روحانیتی که حرکت آفرین است، در زلزله طبس یادم نمی‌رود که شهر تلی از خاک شده بود روز دوم از مشهد آمدیم تا چادر بزنیم قبل از ما رهبر معظم انقلاب امروز، آنجا حضور داشتند و مدتی در طبس ماندند تا به مردم خدمت کنند و در سیل ایرانشهر خود رهبر فرمودند وقتی سیل آمد بخش وسیعی از شهر را برد و ایشان به عنوان یک روحانی تبعیدی و مورد غضب حکومت چنان به میدان می‌آیند و مدیریت را در جهت خدمت به مردم که بیشتر هم اهل سنت بودند به عهده می‌گیرند.

تولیت آستان قدس رضوی گفت: در شرایط کرونا هم روحانیت پیشتاز بودند آن روز که دستگاه بهداشتی کشور اعلام کرد متوفیان کرونا را نمی‌شود غسل داد و کفن کرد روحانیت و طلاب دلسوز و فداکار وقتی دیدند یک امر شرعی بر زمین مانده است و  مسمانان بدون غسل دفن می‌شوند به میدان آمدند فقها فتوا دادند باید اینها غسل داده شوند درحالی که کسی جرئت نمی‌کرد وارد عمل شود، اما طلبه‌ها در شهرهای مختلف لباس غسالی پوشیدند و حضور پیدا کردند و آداب دینی را برای این مسلمانان رعایت کردند و آنها را با عزت دفن کردند.

وی یادآور شد: همچنین در حوادث قبل از انقلاب مانند سیل و زلزله بویژه در خراسان بزرگ، رهبر معظم انقلاب جزو پیشتازان فعالیت و خدمت اجتماعی به مردم بوده‌اند و می‌گفتند سیل و زلزله آمده جای درس و منبر و تفسیر نیست آلام و سختی‌های این حوادث ناگوار را بر مردم کم کنید.

انتهای پیام
captcha