برگزاری آیین شِشِه یا «نذر باران» در دامغان
کد خبر: 4059955
تاریخ انتشار : ۰۶ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۱

برگزاری آیین شِشِه یا «نذر باران» در دامغان

آیین شِشِه به عنوان آیین نذر باران و پخت آش زنگلاچو (زردآلو نارس) با حضور مسئولان و عموم مردم در دامغان برگزار شد.

برگزاری آیین شِشِه یا «نذر باران» در دامغان

به گزارش ایکنا از سمنان، مهدی قاسمی ، رئیس اداره میراث فرهنگی شهرستان دامغان شب گذشته 5 خرداد از برگزاری آیین معنوی ششه در محله چهارباغ قمربنی هاشم (ع) دامغان با حضور مسئولان، علاقمندان به آیینهای محلی و عموم خبر داد.

وی ادامه داد: پخت و توزیع آش زنگلاچو، سخنرانی مسوولان، افتتاح خانه مردم شناسی بختیان دامغانی و خواندن دعای باران از دیگر برنامه‌های این آیین فرهنگی و معنوی است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان با بیان اینکه آیین فرهنگی و معنوی ششه که به شَه شِه نیز معروف است، آیینی کهن در دامغان است گفت: اسمال اولین سال است که برگزار می‌شود و به دنبال ثبت این آیین کهن هستیم.

وی ادامه داد: کشاورزان و باغداران دامغانی بر اساس اعتقادات و سنت‌های قدیم، با شروع سال جدید در روزهای ۶، ۱۶، ۲۶، ۳۶، ۴۶، ۵۶ و ۶۶ بعد از سال تحویل، منتظر نزولات آسمانی و بارش باران بودند.

قاسمی با تاکید بر اینکه در این آیین روز شصت و ششم بعد از نوروز، را شروع گرما و کاهش نزولات آسمانی دانسته‌اند اظهار کرد: با پخت آش زنگلاچو و توزیع بین مردم علاوه بر نذر به جهت برکت در محصول نسبت به جمع آوری کرسی اقدام می‌کردند و برای جمع‌آوری محصولات آماده می‌شدند.

رئیس اداره میراث فرهنگی و صنایع دستی دامغان افزود: با گذشت سال‌های بسیار و با وجود ورود عصر تکنولوژی و مدرن امروز، همچنان بسیاری از باغداران و کشاورزان منطقه براساس این فرهنگ قدیمی فعالیت‌های خود را دنبال می‌کنند.

قاسمی یکی از مشخصه‌های فرهنگی همه اقوام و جوامع بشری را داشتن و برپایی جشن‌ها و آیینهای سنتی برشمرد که شهرستان دامغان نیز در این زمینه فعالیت‌های خوبی دارد.

وی افزود: با توجه به این که در زمانهای مختلف، گردشگران بسیاری از اقصی نقاط کشور به این شهرستان می آیند، با برگزاری این آیین‌ها و جشن‌ها می‌توان به توسعه صنعت گردشگری کمک کرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی دامغان گفت: آیین معنوی گلغلتان امیریه، شیردوشان (امامدر) دیباج، حلواپزان تویه رودبار، نوروزخوانی جزن و کیسه دوزان در مسجد تاریخانه دامغان، از جمله آیینها و میراث معنوی کهن شهر دامغان، مهد تمدن و فرهنگ است.

وی افزود: شهرستان دامغان با قدمت هفت هزار ساله، دارای ۲ هزار اثر تاریخی و فرهنگی است که از این تعداد ۴۰۰ اثر شناسایی و تاکنون ۱۳۱ اثر ثبت ملی شدند.

انتهای پیام
captcha