محور توسعه کشور تمرکز بر آموزش مهارت‌محور است
کد خبر: 4061429
تاریخ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۹

محور توسعه کشور تمرکز بر آموزش مهارت‌محور است

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور محور توسعه کشورها را تمرکز بر آموزش مهارت‌محور دانست و گفت: همه کشورهای پیشرفته دنیا شایستگی افراد را در بینش و مهارت و دانش بررسی می‌کنند.

محور توسعه کشور تمرکز بر آموزش مهارت‌محور است

به گزارش ایکنا از سمنان، به نقل از روابط عمومی دانشکده فنی و حرفه‌ای استان سمنان، سید علی موسوی،مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور عصر روز گذشته 10 خرداد در سمینار نگاه نو به توانمندی‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای و شرکت‌های دانش‌بنیان و نقش آن‌ها در توسعه صنعت کشور با بیان اینکه اکنون دانشگاه‌های نسل چهار دنیا مهارت محور و در خدمت جامعه هستند، گفت: آموزش فنی و حرفه‌ای بر مبنای ضرورت اجتماعی، ضرورت آموزشی، ضرورت فناوری و ضرورت اقتصادی استوار است‌.

وی با بیان اینکه تربیت نیروی انسانی متخصص و پژوهشگران مورد نیاز بازار کار از مهمترین اهداف نظام آموزش عالی بیشتر کشورها است، افزود: همه کشورهای پیشرفته دنیا شایستگی افراد را در بینش و مهارت و دانش بررسی می‌کنند و شکل اجرای آموزش بر این اساس است.

مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور با اشاره به اهمیت آموزش فنی و حرفه‌ای در تمام کشورهای دنیا اظهار کرد: محور توسعه کشورها، تمرکز بر آموزش مهارت‌محور است.

وی با تاکید بر اینکه همکاری بین دانشگاه و صنعت هماهنگ باشد افزود: حرفه‌های مورد نیاز بازار کار، به عنوان رشته‌های دانشگاهی تعریف شود.

موسوی بازبینی عناوین رشته‌های فناوری، تامین نیروی انسانی مورد نیاز صنایع و انجام پژوهش‌های مساله محور را از مهمترین اهداف دانشگاه های فنی و حرفه ای دانست.

وی با تاکید بر اینکه کنسرسیوم صنعتی این دانشگاه ۲۸ رسته فعالیت اقتصادی شامل رسته صنایع نفت، گردشگری، پوشاک و غذایی با مطالعه اسناد بین‌المللی و بر اساس استاندارد IC تعیین کرد و برای تحقق شعار سال بر آن‌ها تمرکز می‌کند متذکر شد‌: دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور بر اساس شعار سال، برنامه تحولی تدوین کرد که در همه حوزه‌های زیر مجموعه این دانشگاه شامل ۱۸۰ دانشکده، این برنامه تحولی اجرایی و عملیاتی شود

رضا نقدی، رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان نیز با بیان اینکه ارتباط بین دانشگاه، صنعت و دولت در عمل بسیار مهم است گفت: تربیت افراد توانمند و بامهارت بسیار مهم و از باقیات‌الصالحات است.

وی با اشاره به برگزاری سمینار نگاه نو به توانمندی های دانشگاه فنی و حرفه‌ای و شرکت‌های دانش‌بنیان و نقش آنها در توسعه صنعت کشور هدف آن را ایجاد انگیزه در جوانان دانشگاهی در راستای تحقق اهداف اقتصاد دانش بنیان، توانمندسازی دانش آموختگان دانشگاه فنی و حرفه‌ای به منظور ورود به فضای کسب و کار، هم‌افزایی علم و ثروت؛ تجاری‌سازی علم و دانش و ارتقای فرهنگ عمومی کارآفرینی برشمرد.

وی محورهای سمینار را شرکت دانش‌بنیان؛ رویکردهای اجرایی آن، کسب و کار دانش بنیان، دانشگاههای نسل چهارم و آموزش کارآفرینی دانشگاهی و نقش آن در توسعه شرکت‌های کوچک و متوسط دانش‌بنیان برشمرد.

نقدی خدمت به جامعه را از اهداف مهم دستگاههای اجرایی دانست و گفت: دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان، دارای چهار دانشکده است که رسالت این دانشگاه تربیت تکنسین مهارتی است.

نقدی با تاکید بر اینکه 70 درصد واحدهای درسی این دانشگاه در کارگاه و آزمایشگاه آموزش داده می‌شود و نمایشگاه دست‌سازه‌های دانشجویان که اکنون برقرار است، نتیجه همین کارگاه‌ها است یادآور شد: آمار اشتغال پایدار دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای طی 10سال اخیر در کشور نشان دهنده اشتغال ۶۰ درصد از دانشجویان است و ۲۴ درصد آنان نیز به صورت پاره‌وقت شاغل هستند درحالی که اشتغال متوسط کل دانشگاه‌های کشور حدود ۴۵ درصد است.

رئیس دانشگاه فنی و حرفه‌ای استان سمنان با بیان اینکه فقط گرفتن مدرک دانشگاهی مهم نیست ، گفت: در سال تحصیلی جاری پذیرش دانشجویان جدیدالورود 30 درصد افزایش داشته که نشان از اقبال خانواده‌ها به دانشگاه فنی و حرفه‌ای و آموزشهای مهارتی است.

یادآور می‌شود تجلیل از جلیل از اساتید برتر در حوزه پژوهش؛ کارآفرینان؛ همکاران و دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه ای استان سمنان، بازدید از بازارچه و نمایشگاه توانمندی های اساتید، همکاران و دانشجویان این مجموعه دانشگاهی، دیدار با صنعتگران برتر استان و حضور در شرکت پاریزان صنعت سمنان از دیگر برنامه های سفر یک روزه مدیرکل دفتر ارتباط با صنعت دانشگاه فنی و حرفه‌ای کشور به استان سمنان بود.

انتهای پیام
captcha