رایزنی‌ برای برگزاری مطلوب مسابقات سراسری قرآن در قم + عکس
کد خبر: 4064741
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۴۰۱ - ۰۹:۴۸
در پی سفر رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف به قم صورت گرفت

رایزنی‌ برای برگزاری مطلوب مسابقات سراسری قرآن در قم + عکس

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف طی روزهای گذشته با سفر به قم علاوه بر برگزاری نشست با فعالان قرآنی این استان، با مسئولان اجرایی استان نیز دیدار کرد تا آخرین رایزنی‌ها برای برگزاری مطلوب بخش معارفی چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن که به میزبانی استان قم برپا خواهد شد، انجام دهد.

رایزنی‌ برای برگزاری مطلوب مسابقات سراسری قرآن در قم + عکسبه گزارش ایکنا، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه هفته گذشته به استان قم رفت و طی آن با مسئولان اجرایی، علما و قرآنیان استان دیدار کرد و در ادامه در نشستی خبری به تشریح آخرین اقدامات صورت گرفته برای برگزاری چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم پرداخت.

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در بخشی از این سفر با سیدمحمد شاهچراغی، استاندار قم دیدار کرد. این دیدار در راستای هم‌افزایی بین ارکان مختلف اجرایی استان قم و همچنین ارائه گزارش در خصوص نحوه برگزاری مرحله کشوری این دوره از مسابقات، صورت گرفت.

در این دیدار ابعاد مختلف مسابقات سراسری قرآن کریم مطرح شد و هدایت عالی مسابقات و هماهنگی بین دستگاه‌های اجرایی استان از سوی استاندار قم در جهت برگزاری با شکوه بخش معارفی مسابقات سراسری قرآن کریم مورد تأکید رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف قرار گرفت.

همچنین در این دیدار مسئولیت ریاست ستاد معین مسابقات سراسری قرآن به استاندار قم تفویض شد.

در ادامه این دیدار که با حضور مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم برگزار شد، سیدمحمد شاهچراغی استاندار قم ضمن ابراز مسرت از میزبانی استان قم به عنوان مهد تفسیر و معارف اهل بیت(ع)، آمادگی تمام ارکان استان جهت برگزاری این دوره از مسابقات را اعلام کرد.

بر اساس گزارش ایکنا، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در ادامه برنامه های خود در استان قم همراه با مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان و جمعی از دست‌اندرکاران برگزاری مسابقات سراسری قرآن با آیت‌الله سیدهاشم حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم دیدار کرد.

در این دیدار رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف ضمن ارائه گزارشی از نحوه برگزاری چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن از آیت الله حسینی بوشهری، به عنوان حامی معنوی این رویداد درخواست کرد تا رهنمودهای لازم را به اعضای ستاد مسابقات ارائه دهند.

حسینی بوشهری، رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم در بخشی از صحبت‌های خود در این دیدار، گفت: شبهات و سوالات بسیاری راجع به قرآن و اهل بیت عصمت و طهارت(ع) مطرح می‌شود که علمای دینی به آنها پاسخ می‌دهند و سعی در روشنگری دارند، اما برگزاری مسابقات سراسری قرآن کریم هم ابزار مناسبی برای آشنایی با معارف ناب کلام وحی است و موجب آشنایی نسل جوان با مفاهیم آسمانی این کتاب می‌شود.

رایزنی‌ برای برگزاری مطلوب مسابقات سراسری قرآن در قم

حسینی بوشهری افزود: تربیت حافظان و قاریان قرآن مجید و همچنین مربیان حفظ و قرائت، اقدام موثری است که بر اساس مطالبه رهبر معظم انقلاب و به همت سازمان‌هایی همچون اوقاف و امور خیریه محقق شده البته نباید به نقطه فعلی راضی باشیم، بلکه باید همواره نگاهمان رو به جلو باشد.

عضو مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه نسل امروز تشنه معارف قرآنی و اسلامی است گفت: حرکت مسابقات سراسری قرآن کریم به سمت تدبر در کلام وحی و تفسیر قرآن، شایسته تقدیر است و نشان می‌دهد این مسابقات رو به پیشرفت بوده است.

وی ادامه داد: توسعه فعالیت‌های قرآنی نباید محدود به برگزاری مسابقات باشد بلکه باید قرآن را در همه شئون و ابعاد زندگی افراد جامعه وارد کرد.

دبیر شورای عالی حوزه‌های علمیه بیان کرد: قرآن کتاب الهی و برنامه زندگی بندگان است و قلوب انسان‌ها را صیقل می‌دهد، نوری که مسیر درست زندگی را به آدمیان نشان می‌دهد و به این ترتیب بندگان خدا را مشمول رحمت الهی قرار می‌دهد.

وی تصریح کرد: نهج البلاغه امیرالمومنین علی(ع) نیز گنجینه‌ای گرانبهاست که باید پاس داشته و به نسل امروز و آینده معرفی شود، هر چند کلام حضرت بیش از اینهاست و سید رضی تنها بخشی از آنها را گرد آورده است.

حسینی بوشهری گفت: رهبر معظم انقلاب و بسیاری از بزرگان، در کنار قرآن همواره به مطالعه نهج البلاغه نیز می‌پردازند و سیره علمای گذشته نیز همین بوده است. هر چند فعالیت‌های گسترده‌ای در خصوص نهج البلاغه و صحیفه سجادیه انجام شده ولی هنوز با نقطه مطلوب فاصله داریم و کارهای زیادی باقی مانده است.

وی با بیان اینکه رشته‌های تخصصی مربوط به نهج البلاغه در مراکز حوزوی تاسیس شده است، گفت: لازم است از طریق هم افزایی با مراکزی همچون سازمان اوقاف و امور خیریه، این‌گونه فعالیت‌ها توسعه یابند.

بر اساس گزارش ایکنا، رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف در ادامه برنامه های خود دیدار با مدیرکل صدا و سیمای مرکز قم دیدار کرد.

رایزنی‌ برای برگزاری مطلوب مسابقات سراسری قرآن در قم

حجت الاسلام لطفی‌نیاسر در این دیدار ضمن خوشحالی از حضور اعضای ستاد مسابقات در صدا و سیمای قم، بر این موضوع که تمام ظرفیت این مرکز جهت برگزاری با شکوه مسابقات سراسری قرآن در اختیار سازمان اوقاف و امور خیریه قرار خواهد گرفت، تأکید کرد.

برگزاری نشست صمیمی با جامعه قرآنی استان قم بخش دیگری از برنامه های رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه در سفر به قم بود.

در این نشست ابتدا چالش‌ها و زوایای پیدا و پنهان رویدادهای قرآنی از سوی رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تشریح شد و در ادامه حاضران در این نشست به بیان دیدگاه، انتقادات و پیشنهادات خود در مورد مسابقات قرآن پرداختند. که از جمله مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

رایزنی‌ برای برگزاری مطلوب مسابقات سراسری قرآن در قم

  • بهتر است مسابقات قرآن به صورت آنلاین برگزار شود.
    - تقدیر از اجرای طرح ساماندهی داوران مسابقات قرآن و ایجاد فرصتی برای دیده شدن داوران استان‌ها
    - ادامه‌دار بودن دوره های آموزشی در طرح ساماندهی داوران قرآن
    - تأکید بر احیا شدن پژوهش‌های قرآنی
    - شرکت‌کنندگان و داوران حاضر در مسابقات ایران؛ آئین نامه مسابقات ایران را به عنوان توشه به کشورهای خود می‌برند
    - اگر قصد موفقیت طرح ساماندهی داوران را دارید ایرادات آن باید برطرف شود
    - تأکید بر ایجاد پرتال جامع داوری
    - بخش پژوهش های قرآنی در مسابقات بین المللی قرآن کریم احیاء شود.

    یادآوری می‌شود، چهل و پنجمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم امسال در سه بخش آوایی، نغماتی و معارفی برگزار می‌شود که میزبانی بخش معارفی شامل رشته‌های تفسیر عمومی قرآن، ترجمه نهج البلاغه و صحیفه سجادیه به استان قم واگذار شده است. 

خبرنگار: مینا حیدری

انتهای پیام
captcha