«معجزه بن‌سای»؛ روایت‌های زنانی که خانه‌داری را انتخاب کرده‌اند
کد خبر: 4066116
تاریخ انتشار : ۰۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰

«معجزه بن‌سای»؛ روایت‌های زنانی که خانه‌داری را انتخاب کرده‌اند

زنانی که با وجود توانمندی و امکان برخورداری از موقعیت‌های شغلی و اجتماعی، خانه‌داری و حضور در کنار همسر و فرزندان را انتخاب کرده‌، رشد خود را در این مسیر دیده‌اند و نه به اجبار، بلکه از سر انتخاب، خانه‌دار هستند، روایت‌های خود از نقش خانه‌داری و نحوه مواجهه با چالش‌های آن را در کتاب «معجزه بن‌سای؛ روایت‌هایی از زنان زیر سقف خانه‌ها» به رشته نگارش درآورده‌اند.

طرح جلد کتاب «معجزه بن‌سای»

«من هم یک روز تو را ترک می‌کنم و امیدوارم که دل‌تنگت نشوم. جای زن دیگری را در خانه‌ای دیگر می‌گیرم و زن دیگری جای مرا در تو پر می‌کند. می‌بینی؟ باید قصه خانه‌ها را از زبان زن‌هایی که در آنها پیر شده‌اند، شنید. ما زن‌ها امتداد هم هستیم در زمان‌های مختلف. با خانه‌هایمان پیر می‌شویم و بالاخره در یکی از آنها دنیا را ترک خواهیم کرد و اثری از ما به جا خواهد ماند…؟ نمی‌دانم؛ کاش معمار تمام خانه‌ها زنان بودند، کاش هر خانه شناسنامه‌ای داشت و کاش هر زن خانه‌ای!»

متن بالا بخشی از کتاب «معجزه بن‌سای؛ روایت‌هایی از زنان زیر سقف خانه‌ها» نوشته فاطمه طالبی و ۲۳ نویسنده دیگر زیر نظر بهزاد دانشگر است که سال گذشته، در ۱۷۱ صفحه، از سوی انتشارات حدیث راه عشق چاپ و منتشر شد.

طالبی، مدیر تیم نویسندگان این کتاب در گفت‌وگو با ایکنا از اصفهان اظهار کرد: «معجزه بن‌سای» درباره خانه‌داری است و ۲۳ نویسنده روایت خود از خانه‌داری، چالش‌های این نقش و نحوه مواجهه با آنها را در این کتاب بازگو کرده‌اند.

وی با بیان اینکه کمبود اثر و محتوا در این زمینه، ما را به نوشتن این کتاب واداشت، گفت: ملاک انتخاب نویسندگان این کتاب، خانه‌دار بودن یا تجربه خانه‌داری تمام وقت در یک برهه زمانی بوده است.

مدیر تیم نویسندگان کتاب «معجزه بن‌سای» بیان کرد: امروز در جامعه ما، بخشی از زنان در نقش خود یعنی خانه‌داری دیده نشده، یا حداقل، درست دیده نشده‌اند و این زنان شاغل، تحصیل‌کرده و به اصطلاح موفق هستند که مقابل دوربین‌ها قرار می‌گیرند و اگر هم تصویری از گروه‌های دیگر ارائه می‌شود، به‌عنوان افرادی توانمند و مؤثر معرفی نمی‌شوند، در حالی که بخش زیادی از زنان با وجود توانمندی‌های زیاد، خانه‌داری و حضور در کنار همسر و فرزندان را «انتخاب» کرده‌، رشد خود را در این مسیر دیده‌اند و نه به اجبار، بلکه از سر انتخاب، خانه‌دار هستند.

وی با بیان اینکه از ابتدا قرار نبود همه نویسندگان این کتاب، افرادی علاقه‌مند به خانه‌داری باشند، اظهار کرد: افرادی هم که رویکردشان به این موضوع مثبت نبود، چالش زیادی با آن داشتند و به عبارتی، در حال تحمل خانه‌داری بودند، در این کتاب قلم زدند. در واقع، قصد ما بیشتر این بود که چالش‌های این سبک زندگی و زنانی را بررسی کنیم که با وجود امکان حضور در بیرون از منزل و برخورداری از امکانات مالی، موقعیت‌های شغلی و اجتماعی، خانه‌داری را با علاقه و یا به‌دلیل شرایط خاص انتخاب کرده‌اند.

طالبی ادامه داد: این‌ها افرادی توانمند هستند و این از مدیریت آنها بر امور منزل برمی‌آید که برخلاف تصور، کار آسانی هم نیست. در واقع، هدف ما جلب توجه مخاطب به این موضوع بود که انتخاب خانه‌داری از سر ضعف نیست و بسیاری از این افراد خانه‌داری را «انتخاب» و مسیر رشد خود و خانواده خویش را از این طریق دنبال کرده‌اند.

وی تصریح کرد: طی چند ماهی که از انتشار کتاب می‌گذرد، استقبال خوبی از آن صورت گرفته و بازخوردها بسیار مثبت بوده است، گویی بخشی از جامعه که صدای آنها شنیده نمی‌شد، در این کتاب دیده شده‌اند، آن هم از طریق افرادی که هم‌جنس خودشان هستند و با مشکلاتی از همان جنس دست و پنجه نرم می‌کنند.

مدیر تیم نویسندگان «معجزه بن‌سای» اضافه کرد: زنان و مردان در آستانه ازدواج می‌توانند این کتاب را مطالعه کنند تا زنان نگاه دقیق‌تری نسبت به شرایط پس از ازدواج و مردان تصویر درستی از زنان، شرایط، چالش‌ها و احساسات آنها به‌دست آورند.

وی به قالب نگارش کتاب اشاره کرد و گفت: ناداستان یا روایت، یکی از قالب‌های نویسندگی است که به‌دلیل نزدیک بودن به واقعیت، نقش کمرنگ تخیل در آن و ارتباط مستقیم با شخصیت، افکار و احساسات نویسنده، در چند سال اخیر مورد استقبال قرار گرفته و مرسوم شده است و چون خانه‌داری بیش از هر چیز به زنان و افکار و احساسات آنها نسبت به این موضوع مربوط می‌شود، در نگارش کتاب «معجزه بن‌سای»، به سراغ قالب جذاب و پرکشش ناداستان یا روایت رفتیم.

طالبی درباره عنوان کتاب نیز بیان کرد: «معجزه بن‌سای» نام یکی از روایت‌های زیبای این کتاب است که به علت زیبایی روایت و گیرایی عبارت، برای عنوان کتاب انتخاب شد.

گفت‌وگو از پریسا عابدی

انتهای پیام
captcha