از تربیت 600 قرآن‌آموز تا محرومیت زدایی از محله
کد خبر: 4066218
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۰۹:۱۰

از تربیت 600 قرآن‌آموز تا محرومیت زدایی از محله

امام جماعت مسجد حاج علی ناحیه منفصل شهری ننله سنندج با بهره گیری از ظرفیت‌ها و انگیزه‌های ورزشی توانست زمینه جذب بیش از 600 قرآن‌آموز و خانواده‌های آن‌ها را به برنامه های فرهنگی و اجتماعی فراهم کند و در کنار این امر در زمینه اشتغالزایی و محرومیت‌زدایی این منطقه شهری گام‌های مثبتی برداشته است.

ماموستا محمد فتحی زاده امام جماعت ننله

به گزارش ایکنا از کردستان، ماموستا محمد فتحی‌زاده، امام جماعت مسجد حاج علی ناحیه منفصل شهری ننله سنندج و از مربیان قرآنی توانمند، جوان و فعال استان کردستان است که برای جذب و جلب توجه کودکان و نوجوانان به فعالیت‌ها و کلاس‌های قرآن اقدامات مؤثری را انجام داده است که اثرگذاری خاصی را در سطح این ناحیه منفصل شهری فراهم کرده است.

ماموستا محمد فتحی‌زاده، ساکن شهر سنندج طلبه سطح 2 حوزه اهل سنت و کارشناس ارشد جامعه‌شناسی بوده که بیش از 9 سال است به عنوان جوان‌ترین امام جماعت استان کردستان فعالیت‌های قرآنی و اقامه نماز خود را در مسجد حاج علی ناحیه منفصل شهری ننله سنندج آغاز کرده است. در این راستا با وی مصاحبه‌ای داشته ایم، که متن این مصاحبه تقدیم مخاطبان ایکنا می‌شود.

ابتدا خودتان را معرفی کنید و در مورد فعالیت قرآنی خودتان توضیحی بفرمایید.

بنده محمد فتحی‌‌زاده متولد ۱۳۷۵ هستم که از سنین کودکی وقتی بچه‌های کوچه و خیابان را می‌دیدم که هر کدام یک عم جزء قرآن به دست دارند و به مسجد برای کلاس قرآن می‌روند من هم علاقمند شدم که در کلاس‌های قرآن حضور داشته باشم که با خرید یک عم جزء قرآن من هم در این عرصه گرانبها گام نهادم و امروز نیز به عنوان یکی از مدرسان و مربیان قرآنی استان کردستان در این عرصه فعالیت دارم. یکی از علاقه‌های من از سنین کودکی اذان گفتن در مساجد بود و ماموستا عبید جعفری یکی از اساتیدم که رغبت مرا برای اذان گفتن دید از من خواست تا یک روز اذان ظهر در جایگاه مؤذن قرار بگیرم این کار باعث خوشحالی و شور و نشاط وصف‌ناشدنی در من شده بود این کار را کردم و به همین دلیل و استرس زیاد حی علی صلاة را به جای دو بار چهار بار گفتم و وقتی متوجه شدم که دیر شده بود و انتظار داشتم که بعد اذان با من برخورد بدی شود اما ماموستا جعفری نه تنها خطای مرا به رویم نیاورد بلکه مرا بیشتر تشویق به اذان گفتن کرد و این امر زمینه‌ای شد که تا به امروز مسجد را به عنوان خانه دومم انتخاب کنم.

در مورد موفقیت‌های خودتان در عرصه‌های قرآنی توضیح بفرمایید.

بنده از سال دوم دبیرستان موفق به برگزاری کلاس‌های قرآن برای قرآن آموزان این ناحیه منفصل شهری شدم و با کمک و یاری خداوند متعال، انجام کارهای تحقیقی و استفاده از تجربه استادان قرآنی خودم توانستم پربارترین کلاس‌های قرآنی را در سطح این روستا برگزار کنم و بعد از پایان کلاس‌های حوزوی به عنوان امام جماعت مسجد فعالیت خود را انجام بدهم.

امروزه کودکان و نوجوانان و حتی والدین آن‌ها برای حضور در کلاس‌های قرآن نیاز به مشوق دارند، من برای این امر از اهرم ورزش استفاده کردم که بسیار کارساز بود و توانستم تعداد شرکت‌کنندگان در کلاس‌های قرآن را بالا ببرم. و درحال حاضر ۶۰۰ نفر قرآن آموز را تربیت کرده‌ام که به چندین نوبت در برنامه‌ها شرکت می‌کنند و امروز به برکت قرآن تعدادی از قرآن‌آموزان سابقم نیز در کنار بنده به مربی‌گری می‌پردازند.

در مورد تشویق و ایجاد انگیزه برای قرآن‌آموزان توضیحاتی برایمان بدهید.

امروزه خانواده‌ها برای کلاس‌های قرآن رغبت کمتری دارند اما کلاس‌های ورزش مورد استقبال قرار می‌گیرد در این راستا ما با استفاده از برگزاری کلاس‌های فوتبال یک انگیزه برای حضور کودکان و نوجوانان در مسجد را ایجاد کردم و با تشکیل تیم‌های ورزشی روز به روز به تعداد قرآن‌آموزان اضافه شد شرط قرار گرفتن قرآن‌آموزان در مسابقات فوتبال حفظ جزء 29 و 30 قرآن بود. همین کمک گرفتن از قرآن و شرکت در کلاس‌های قرآنی زمینه کسب رتبه اول مسابقات فوتبال بخش مرکزی سنندج توسط تیم فوتبالمان شد و سه نفر از شاگردانم در تیم منتخب فوتبال استان قرار گرفتند.

آیا در مسجد علاوه برکلاس‌های قرآن فعالیت‌های دیگری انجام می‌شود؟

بله، بنده به عنوان امام محله برنامه‌های مشاوره فردی برای خانواده قرآن‌آموزان در مسجد محله برگزار می‌کنم و با کمک اساتید توانا برنامه‌های پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی را در مسجد انجام می‌دهم. علاوه بر این هفته‌ای دوبار جلسات مشاوره گروهی نیز برگزار می‌کنیم. همچنین طرح رسیدگی به کودکان بازمانده از تحصیل و پیشگیری از کودک همسری نیز بخشی از فعالیت های بنده در این منطقه بوده که در این راستا با شناسایی کودکان و پیگیری پرونده‌های آن‌ها و حمایت مالی از آنان با کمک خیرین، هزینه‌های تحصیل شان را تأمین و زمینه ادامه تحصیل آنها را فراهم می‌کنیم.

همچنین با تأسیس کتابخانه عمومی و وقف کتاب توسط دانشجویان اقدام به برگزاری کلاس‌های کمک آموزشی و کنکور به صورت رایگان با استفاده از اساتید دانشگاهی کردیم و در نتیجه انجام این امور در سال گذشته 6 نفر قرآن‌آموزان ما در دانشگاه فرهنگیان و یک نفر در دانشگاه شهید بهشتی پذیرش شدند.

ماموستا فتحی زاده مدرسه را مکمل مسجد می‌داند و با تأسیس مرکز فرهنگی - اجتماعی کارآفرینی جوانان ننله(آوای قدسیان) زمینه فعالیت در این عرصه را فراهم کرده است و توانست مدرسه‌ای که خراب و غیرقابل استفاده بود را با اخذ مجوز و همراهی آموزش و پرورش بازسازی و در اختیار خانواده‌های قرآن‌آموزان قرار دهد و کلاس‌های کارآفرینی و نظایر آن را در این مدرسه برگزار می‌کند.

لطفا در مورد فعالیت‌های خودتان در مورد اشتغالزایی و محرومیت‌زدایی نیز توضیحاتی بیان کنید.

شناسایی نیازمندان منطقه و تأسیس مرکز خیریه برای حمایت از محرومان بخش دیگری از فعالیت‌های ما در مسجد است و با استفاده ظرفیت‌های مردمی برای آموزش اشتغال و محرومیت‌زدایی‌ها قدم‌های مؤثری برداشته‌ایم که تأسیس مرکز فرهنگی - اجتماعی کارآفرینی جوانان ننله(آوای قدسیان) یکی از این اقدامات بوده است و همچنین با برگزاری کلاس نسخه‌خوانی با همکاری تعدادی از پزشکان به صورت تئوری و عملی باعث اشتغالزایی ۲۰ نفر در هر دوره شده‌ایم و علاوه بر این تعداد زیادی نیز در مشاغل مختلف مانند گلیم بافی و خیاطی مشغول به کار شده‌اند. اجرای طرح کرامت از طریق خیرین یکی دیگر از اقدامات ما بوده است که با کمک مسجد هزینه ترک اعتیاد برای تعدادی از افراد پرداخت شده و 5 نفر موفق به ترک اعتیاد شده‌اند.

همچنین در راستای کاهش طلاق نیز با میانجیگری و برگزاری کلاس برای زوجین تلاش خود را برای صلح و سازش بین خانواده‌ها انجام می‌دهیم و علاوه بر این کارگاه‌های پیش از ازدواج از طریق واحد جوانان وزارت ورزش برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی نیز در مسجد ما برگزار می‌شود.

همچنین با پیگیری‌های زیاد بنده زمینی که بیش از ۵ میلیارد تومان ارزش داشت تنها به قیمت ۳۰۰ میلیون تومان توسط صاحب آن به اداره ورزش شهرستان واگذار شد و بهار امسال زمین چمن مصنوعی در این محل تأسیس شد. در زمینه محرومیت زدایی نیز با کمک خود مردم سرویس بهداشتی عمومی ساخته شد و تاکنون چند خانه بازسازی و یک خانه نیز احداث کرده‌ایم.

همچنین با تأسیس مؤسسه خیریه و مرکز نیکوکاری نصرت در این مسجد یاری‌گر مردم بوده‌ایم و به نیازمندان حرفه و شغل رایگان آموزش داده می‌دهیم. برگزاری کلاس تعمیرات موبایل و مهارت‌های کامپیوتر و مکانیکی ماشین‌های سبک در این مرکز انجام می‌شود.

در راستای ترویج ازدواج آسان جوانان نیز با کمک خیرین سالانه هشت مورد جهیزیه تأمین می شود  و همچنین  318 خانواده تحت پوشش مرکز نیکوکاری هستند و به آنها رسیدگی می‌شود.

ملیحه سیفی

انتهای پیام
captcha