نیروی انسانی؛ مولفه‌ای مهم در بهره‌وری و بالندگی جامعه
کد خبر: 4066329
تاریخ انتشار : ۰۳ تير ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۱
رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره بیان کرد:

نیروی انسانی؛ مولفه‌ای مهم در بهره‌وری و بالندگی جامعه

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در همایش جامعه روانشناسان و مشاوران گیلان بیان کرد: اگر جامعه‌ای بخواهد بانشاط، رشدیافته و بالنده باشد و از بهره‌وری و کارآمدی بالا برخوردار شود، قطعا یکی از مولفه‌های مهم و اصولی، مولفه نیروی انسانی است.

محمد حاتمی رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره

به گزارش ایکنا از گیلان، محمد حاتمی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در دیدار صمیمی جامعه روانشناسی و مشاوره استان و آئین تقدیر از بانیان سلامت روان استان گیلان که صبح امروز، سوم تیرماه در سالن یادگار امام شهرستان رشت برگزار شد، بیان کرد: اگر جامعه‌ای بخواهد بانشاط، رشدیافته و بالنده باشد و از بهره‌وری و کارآمدی بالا برخوردار شود، قطعا یکی از مولفه‌های مهم و اصولی در کنار سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌های کلان، مولفه نیروی انسانی است.

وی با بیان این‌که مهمترین مولفه برای نیروی انسانی، سلامت است، اظهار کرد: دو مولفه اصلی در سلامت، جسم و روان است که در تعامل تنگاتنگ باهم هستند. در کشور ما برای سلامت جسم سیاستگذاری، برنامه‌ریزی و بودجه‌بندی‌های خوبی انجام شده است که نمودش را در وزارت بهداشت و سیستم پزشکی مشاهده می‌کنیم.

حاتمی خاطرنشان کرد: اما در خصوص سلامت روان، با توجه به تعاریف جهانی، درمان‌محور عمل شده است. ما در سلامت روان سه مولفه سلامت اندیشه، احساسات و هیجانات و همچنین رفتار را درنظر می‌گیریم که در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی، ساختارمندی و بودجه‌بندی‌ها موارد مدون کمتر دیده می‌شود و ضرورت دارد با توجه به اهمیت موضوع به مولفه سلامت روان در حوزه آموزش و پیشگیری بیشتر توجه شود و از درمان‌محوری محض پرهیز شود.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با اشاره به این‌که وقتی دانشجویان روانشناسی و مشاوره در دانشگاه‌ها در مقطع کارشناسی ارشد فارغ‌التحصیل می‌شوند، توقع می رود که سه صلاحیت آموزشی، پژوهشی و حرفه‌ای را به‌دست آورده باشند، گفت: اگر این امر به درستی در دانشگاه‌ها اتفاق بیافتد، آن موقع سازمان نظام فقط به امر احراز و تایید صلاحیت افراد می‌پردازد.

وی از ۳ مصوبه مهم شورای مرکزی سازمان، خبر داد و افزود: این سه خبر خوب را امروز به‌عنوان رییس سازمان اعلام می کنم. نخست اینکه کمیسیون تلفیق در استان گیلان با بهره‌مندی از اساتید دانشگاهی، باتجربه و مورد تایید تشکیل خواهد شد و از این‌پس مصاحبه و بررسی پرونده‌های درخواست صلاحیت متقاضیان گروه‌های روانشناسی عمومی، بالینی، خانواده و کودکان استثنایی به استان واگذار می‌شود.

حاتمی اضافه کرد: آزمون فارغ‌التحصیلان رشته‌های غیر مرتبط در آبان‌ماه ۱۴۰۱ برگزار و قبول‌شدگان می‌توانند برای در خواست صلاحیت و پروانه اشتغال اقدام نمایند و خبر سوم اینکه اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها که مرتبه دانشیاری و بالاتر داشته باشند، پس از تکمیل مدارک پرونده نسبت به صدور پروانه اشتغال ایشان اقدام خواهد شد و دیگر نیاز به حضور در کمیسیون‌های تخصصی برای مصاحبه ندارند.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با اشاره به اینکه تهدید کرونا برای جامعه روانشناسان و مشاوران که حرف‌یاورانه محسوب می‌شوند تبدیل به فرصتی شد تا همگان به اهمیت نقش‌آفرینی آنان در امر سلامت جامعه پی‌ببرند، تصریح کرد: در دوران پساکرونا نیز که همگی دوران فشار روانی و استرس مزمن را تجربه کرده‌ایم، اگرچه به صورت همگانی نیاز به دارودرمانی در حوزه سلامت روان نداریم اما نیاز به دیالوگ با فرد متخصص متعهد وجود دارد.

وی اذعان کرد: کرونا یک پاندمی بود و در کشور ما به دلیل وجود مسائل پیرامونی چون تحریم‌ها و تجربه شرایط اقتصادی سخت، شرایط دشوارتر تجربه شده است و نیاز به خدمات روان‌شناسی بیشتر احساس می‌شود. مردم نیاز دارند مسائل خود را با یک فرد معتمد دارای تخصص درمیان بگذارند و راهکار اصولی دریافت کنند.

حاتمی اضافه کرد: به‌طور مثال افرادی که در دوران ۲ سال همه‌گیری کرونا و قرنطینه در سن ۱۲ تا ۱۵ سالگی بوده‌اند، به دلیل کاهش تعاملات و روابط بین‌فردی با همسالان و جامعه دچار هویت تاخیری شده‌اند، پس مدارس نیاز به روانشناس دارند. همینطور لازم است خانواده‌ها، ادارات و ... از نظر شاخصه‌ها و نیازهای سلامت روان بررسی و غربالگری شوند و همه اقشار جامعه نیاز به دریافت خدمات روان‌شناسی حرفه‌ای و اصولی دارند تا بتوانیم در شرایط پساکرونا به سلامت عبور کنیم‌.

رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره از برگزاری همایش ملی آسیب‌شناسی و مداخلات روانی اجتماعی دوران کرونا در مردادماه از سوی انجمن مطالعات روان‌درمانی با مشارکت قرارگاه کرونا خبر داد و اذعان کرد: تدوین «سند خدمات روانشناسی و مشاوره در دوران پساکرونا» یکی از دستاوردهای این همایش خواهدبود که در آن مسأله پژوهش، آموزش و مداخلات مورد توجه قرار می‌گیرد.

حاتمی ادامه داد: بیمه‌های پایه برای استفاده شهروندان از خدمات روانشناس و مشاوره، آموزش مهارت‌ها، آموزش سواد سلامت روان، تجربه‌نگاری، غربالگری ملی، تشخیص مداخلات زودرس، طرح روانشناس مدرسه، روانشناس خانواده و روانشناس دادگاه و کلیه تمهیداتی که باید جهت مقابله با عوارض روانی - اجتماعی بحران کرونا به منظور احیاء اجتماعی و امنیت روان و آرام‌بخشی انجام شود در سند قید و به ستاد ملی پیشنهاد می‌شود‌.

وی افزود: در صورت تصویب این سند، مسأله فرهنگ‌سازی، شغل‌یابی و جایگاه روان‌شناسی و مشاوره ارتقاء خواهد گرفت. همچنین انتخابات سازمان نظام روانشناسی و مشاوره در پیش است که از همه اعضا انتظار می‌رود در سرنوشت آینده و رشته خود مشارکت نمایند.

همچنین در این همایش، قربانعلی یحیایی، رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره استان گیلان، شاپور سلطان‌خواه، نائب رئیس سازمان نظام روانشناسی و مشاوره استان، جواد عینی‌پور، رییس انجمن مطالعات روان‌درمانی استان و محسن مشکبید حقیقی به‌عنوان پیشکسوت استانی به نمایندگی از جامعه روانشناسان و مشاوران استان به ایراد سخن در خصوص فرصت‌ها، تهدیدها و چالش‌های حوزه روانشناسی استان و کشور و راهکارهای پیشنهادی پرداختند.

انتهای پیام
captcha