مرکز به‌نژاد دامی جهاددانشگاهی؛شتاب‌دهنده طرح ملی قطب دامپروری مهدیشهر
کد خبر: 4068271
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۶

مرکز به‌نژاد دامی جهاددانشگاهی؛شتاب‌دهنده طرح ملی قطب دامپروری مهدیشهر

مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی کشور با بیان اینکه راه‌اندازی مرکز به‌نژاد دامی جهاددانشگاهی، شتابدهنده طرح ملی قطب دامپروری مهدیشهر است، گفت: این طرح، یک طرح ملی و فناورانه است.

مرکز به‌نژاد دامی جهاددانشگاهی؛شتاب‌دهنده طرح ملی قطب دامپروری مهدیشهر
به گزارش ایکنا از سمنان، داراب یزدانی، مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی کشور شب گذشته 11 تیر در سفر یکروزه به سمنان، با بیان اینکه راه‌اندازی مرکز به‌نژاد دامی جهاددانشگاهی، شتابدهنده طرح ملی قطب دامپروری مهدیشهر است، گفت: این طرح، یک طرح ملی و فناورانه است و خوشبختانه زیرساخت بسیار مناسبی از لحاظ فضای فیزیکی، تجهیزات آزمایشگاه و نیروی انسانی متخصص فراهم شده است.
 
وی در خصوص ویژگیهای یک طرح فناورانه در جهاددانشگاهی اظهار کرد: طرحهای فناورانه مختلفی در حوزه اصلاح نژاد دام سبک در کشور تهیه و ارائه شده، اما طرح اصلاح نژاد و به‌نژاد دام گوسفند سنگسری از سوی جهاددانشگاهی استان سمنان جدا از اینکه یک طرح ملی دارای ویژگی‌های منحصر به این اقلیم و منطقه است.
 
یزدانی ادامه داد: حفاظت از این ژن و نژاد دامی و همچنین بحث آمیخته‌گری و معرفی یک نژاد برتر و بهتر، از ویژگی‌های این طرح فناورانه است.
 
به گفته وی؛ همکاران ما در جهاددانشگاهی استان تلاش کنند جایگاه خودشان را در این زنجیره پیدا کنند و هدف از این طرح را مشخص کنند و با نیروی انسانی متخصص کار را پیش ببرند، ضمن اینکه باید نگاه ملی در اجرای این طرح وجود داشته باشد.
 
مدیرکل کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی کشور یادآور شد: جهاددانشگاهی در حوزه دام سبک و سنگین، در پژوهشگاه رویان و پژوهشکده ابن سینا در یکی دوسال گذشته توفیقات خوبی داشته که در این راستا تلاش می‌کنیم از ظرفیت این مجموعه علمی و پربار در جهت پیشرفت این طرح در استان سمنان استفاده کنیم.
 
مدیرکل دفتر تخصصی کشاورزی و منابع طبیعی جهاددانشگاهی کشور با تاکید بر اینکه ما موظف هستیم از طرحهای علمی و فناورانه ملی حمایت کنیم یادآور شد: در همین راستا از تمام ظرفیت و توانمندی موجود در مجموعه جهاددانشگاهی کل کشور برای پیشبرد اهداف و اجرای مطلوب پروژه‌ها و طرحها استفاده می‌کنیم.
 
علی منصفی‌راد، رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان نیز در این نشست از مرکز اصلاح نژاد و به‌نژاد دام سبک گوسفند سنگسری به عنوان یک نقطه عطف در رشد و توسعه صنعت دامپروری در این استان نام برد و افزود: پروژه احداث مرکز اصلاح نژاد و مرکز به‌نژاد دامی با تکیه بر دام سبک به عنوان یک طرح ملی فناورانه توسط جهاددانشگاهی استان در حال اجرا است.
 
وی با اشاره به اینکه این طرح فناورانه در راستای تحقق شعار سال و توجه به منویات مقام معظم رهبری در خصوص سال تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین و در قالب یک ایستگاه تخصصی عملیاتی می‌شود متذکر شد: این طرح می‌تواند به عنوان یک بازوی اجرایی به اجرایی شدن بهتر طرح ملی قطب دامپروری مهدیشهر کمک کند.
 
منصفی‌راد افزود: جهاددانشگاهی در سطح ملی و با اتکا به دو پژوهشگاه بزرگ رویان و ابن‌سینا از توانمندی بسیار بالایی در این بخش برخوردار است که انتقال دانش آن به استان می‌تواند به رشد و توسعه بیشتر استان نیز کمک کند.
 
وی از ارتباط و تعامل خوب بین وزارت جهادکشاورزی و سازمان جهاددانشگاهی به عنوان یک فرصت مناسب برای اجرایی شدن این طرح ملی و ارتقا سطح همکاری های جهادکشاورزی و جهاددانشگاهی در استان یاد کرد و افزود: خوشبختانه راه‌اندازی مرکز به‌نژاد دامی جهاددانشگاهی استان به عنوان یک طرح فناورانه به تایید جهاددانشگاهی کشور رسیده و بخشی از اعتبارات آن نیز تامین شده است.
 
رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان از خرید تجهیزات آزمایشگاه پایه جهاددانشگاهی در مرکز به‌نژاد دامی جهاددانشگاهی استان در شهرستان مهدیشهر خبر داد و گفت: تجهیزات متعددی خریداری شده و در فاز اول راه‌اندازی مرکز اصلاح نژاد دامی سبک این آزمایشگاه افتتاح خواهد شد.
انتهای پیام
captcha