آیین نخل‌گردانی در سمنان برگزار می‌شود
کد خبر: 4076547
تاریخ انتشار : ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۶
همزمان با تاسوعای حسینی؛

آیین نخل‌گردانی در سمنان برگزار می‌شود

همزمان با نهم محرم و تاسوعای حسینی آیين تاریخی نخل‌گردانی با حضور باشکوه عزاداران حسینی در تکیه جهادیه سمنان برگزار می‌شود.

آیین نخل‌گردانی در سمنان برگزار می‌شود

به گزارش ایکنا از سمنان، همزمان با نهم محرم و تاسوعای حسینی آئین ویژه «نخل‌گردانی در تکیه جهادیه» که اوج سوگواری عزاداران حسینی در سمنان است و  از دیرباز نزد سمنانی‌ها مرسوم بوده و جذابیتی خاص دارد برگزار می‌شود.

واژه «نخل» به عنوان تابوت امام حسین(ع) شناخته می‌شود که چوب بستی عظیم به شکل برگ درخت است اما شباهتی به برگ درخت خرما ندارد. این آئین کهن و قدیمی با قدمتی بیش از 100 سال است، که با شور و نوای خاصی پس از اقامه نماز ظهر تاسوعا در تکیه جهادیه سمنان با شکوه خاصی برگزار می‌شود.

نخل‌گردانی؛ تشييع نمادين برای شهدای كربلاست، امام و شهدايی كه تشييعی متفاوت از همه انسانها داشتند، تشييعی كه به جای آنكه پيكر بر شانه‌های عزاداران قرار گيرد، سرها بر نيزه‌های دشمنان قرار گرفت.

مردم سمنان امروز با گذشت بيش از هزار سال از آن واقعه تاريخی، هر سال برای امام حسين (ع) تشييع پیکر برگزار می‌كنند تا شايد مرحمی برای زخم دل خود بيابند.

برای انجام آیین نخل‌گردانی، نخل را با پارچه‌های سبز و مشكی پوشش داده و در قسمت جلوی آن تصاوير امامان، شهدا و آينه می‌آويزند. برای بلند كردن نخل عزاداران شال سياه به گردن خود می‌اندازند و نخل را همراه با هيئات‌ عزاداری حمل می‌كنند و در این مراسم نخل‌هایی از محله‌های نزدیک در تکیه به هم می‌پیوندند و با فریاد یا حسین و یا ابالفضل دور تکیه گردانیده می‌شوند.

همچنین عزاداران حسينی در سمنان، اعتقاد راستينی به عمل نخل گردانی دارند، تا حدی که برای رفتن در زير نخل و شرکت در نخل گردانی، نذر می‌کنند و يا ده‌ها گوسفند، شتر و گاو در پای  نخل، قربانی میكنند و حتی برخی برای رفع حاجت خود به نخل متوسل می‌شوند و يا بعضی هرگاه به نخل برسند، به نخل، سلام می‌دهند.

در اين سنت حسنه مردم حاجتمند درگاه حسينی، سيب‌های سرخ و سفيد خود را در محفظه‌ای که در نخل وجود دارد قرار می‌دهند و در پايان مراسم تعدادی از آن را برای تبرک و شفای بيماران پس می‌گيرند و تعدادی را نيز برای کمک به حسينيه‌ها و عزاداری‌ها به مسئول هيئت می‌دهند تا با فروش آن به دوستداران حسينی، کمکی به تکیه کرده باشند.

یادآور می‌شود این آئین کهن نخل‌گردانی در تکیه جهادیه سمنان به عنوان یکی از فرهنگهای ملی در فهرست آثار معنوی سازمان میراث فرهنگی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام
captcha