ایران در سوگ امام حسین(ع) گریست
کد خبر: 4077452
تاریخ انتشار : ۲۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۰
برخط جامعه

ایران در سوگ امام حسین(ع) گریست

ایران در هفته‌ای که گذشت همزمان با تاسوعا و عاشورای حسینی در عزای سیدالشهدا سیاهپوش شد و عزاداران حسینی کوشیدند بار دیگر شور و شعور حسینی را برکت زندگی خود کنند.

برخط جامعهبه گزارش ایکنا، گروه اجتماعی این خبرگزاری طی هفته‌ای که گذشت اخبار مهمی با تیترهای؛ برگزاری ویژه‌برنامه «کشف واقعیت‌های حجاب»، جهاددانشگاهی سمبل فعالیت‌های اندیشه‌ورز در حوزه زنان و خانواده است، تکیه رفتگرها، پیام رئیس جهاددانشگاهی به مناسبت روز خبرنگار، انتشار اطلاعیه شماره ۳ ستاد مرکزی اربعین حسینی، فرهنگ حرف اول را در ایجاد زیست بوم نوآوری می‌زند، اهدای بسته اینترنتی به خبرنگاران در روز خبرنگار، فداکارى؛ بنای نهضت حسینى، رسالت خبرنگاران؛ از نزدیکی به منفعت عمومی تا دوری از دکه‌زدگی، نذر خون؛ سنتی ایرانی که باید هدفمند شود، ۱۰ هزار پزشک و پرستار داوطلب اعزام به اربعین هستند، انتشار بسته قرآنیوم به مناسبت تاسوعا و عاشورا، پیام معاون مطبوعاتی ارشاد به‌مناسبت ۱۷ مرداد و چگونگی رسیدن به شعور عاشورایی را منتشر کرد که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

برگزاری ویژه‌برنامه «کشف واقعیت‌های حجاب»

فرهنگسرای اندیشه ویژه‌برنامه «کشف واقعیت‌های حجاب» را با محوریت گفت‌وگو درباره موضوع حجاب برگزار می‌کند. این برنامه گفت‌وگو محور با حضور کارشناسان برجسته عرصه عفاف و حجاب، اساتید حوزه و دانشگاه برگزار شده و تلاش دارد به شبهاتی که در این موضوع مطرح می‌شود، پاسخ دقیق و متقن علمی بدهد. نخستین جلسه از این ویژه‌برنامه با حضور ابوالفضل اقبالی، پژوهشگر و نویسنده کتاب «آیا او کارگر بود؟» برگزار شد.

اقبالی در ابتدای سخنان خود گفت: شارع مقدس، از تشریع حکم حجاب و وجوب آن، به دنبال حکمت‌ها و غایاتی است. از آنجا که پروردگار متعال ویژگی‌های انسان را می‌شناخته و می‌داند زن و مرد تمایل ذاتی به یکدیگر دارند، با حکم حجاب و قراردادن حریم‌های دیگر بین زن و مرد، می‌خواهد فضای تعاملات اجتماعی و عرصه عمومی جامعه را از امر جنسی پاکسازی و آن را به حریم خصوصی خانواده منتقل کند. به عبارت دیگر، اسلام برای افزایش کارآمدی افراد در فعالیت‌های اجتماعی‌شان، حریم‌هایی را میان زن و مرد قرار می‌دهد که یکی از این‌ها حجاب است.

پژوهشگر و نویسنده کتاب «آیا او کارگر بود؟» در برنامه «کشف واقعیت‌های حجاب» فرهنگسرای اندیشه گفت: بیش از ۳۰ دستگاه فرهنگی وظیفه پیگیری موضوع حجاب را داشته و دارند که در این زمینه غفلت کرده‌اند و این مسئله با گشت ارشاد حل نمی‌شود.

جهاددانشگاهی؛ سمبل فعالیت‌های اندیشه‌ورز در حوزه زنان و خانواده 

فاطمه محمدبیگی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان پزشکی در گفت‌وگو با ایکنا در پاسخ به اینکه جهاددانشگاهی با توجه به رشدی که طی این سال‌ها داشته، چگونه می‌تواند مجلس شورای اسلامی را در رابطه با رفع دغدغه‌های جامعه بانوان کشور و نیز سیاست‌های جمعیتی کشور همراهی کند، گفت: ابتدا سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی را تبریک عرض کرده و یاد شهید کاظمی آشتیانی را که استاد حوزه دانش‌بنیان و زیست‌فن‌آوری بودند را گرامی می‌دارم. یاد آن مرحوم پررهرو و گرامی باد.

وی افزود: به توفیق الهی ارتباط ما با جهاددانشگاهی از ایام گذشته خوب بوده است و به نوعی خود را دانش‌آموخته جهاد می‌دانیم؛ چراکه در پروژه‌های متعددی با جهاد همکاری داشته و سال‌ها به عنوان مدرس در جهاددانشگاهی واحد قزوین چه در حوزه طب سنتی و چه در حوزه دانش خانواده و جمعیت تدریس داشتم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، اندیشکده بانوان جهاددانشگاهی را سمبل فعالیت‌های اندیشه‌ورز در حوزه زنان و خانواده دانست و گفت: دولت‌ها و مجلس باید اهمیت ویژه‌ای برای جهاددانشگاهی قائل باشند.

تکیه رفتگرها

احمد مسجدجامعی، پیشکسوت فرهنگی در یادداشتی که همزمان با ایام شهادت سیدالشهدا(ع) روایتی جالبی از تکایای تهران قدیم و رسوم آنها که برخی از آنها همچنان برقرار است، را بیان کرده است. با هم می‌خوانیم:

بعد از اینکه دور تهران حصار کشیدند و از قصبه به شهر تبدیل شد، تکیه در کنار مدرسه و حمام جزو نخستین فضاهای عمومی شهری بود که ساخته شد.

تکیه‌های قدیم را در محل تلاقی راه‌ها برپا می‌کردند، جایی که محل گذر بود. تکیه‌ها سقف نداشتند و ایام محرم رویشان چادر و سرپوش می‌زدند. مثل همین تکیه بازار تجریش که قلب بازار است. اهل بازار که برای عزاداری می‌آمدند، زن‌ها در تاق‌های بالا می‌‌نشستند و همراهی می‌کردند. هنوز هم در بازار تکیه‌ها را در سراها می‌زنند یا مثلاً تکیه نفرآباد در ری که قدیمی‌ترین تکیه تهران است و سابقه چهارصد ساله دارد.

در پایتخت تکیه‌های متفاوتی داریم. مثلا تکیه‌ صد و پنجاه ساله‌ سادات اخوی با منبر قدیمی «متبرک» آنکه گفته‌اند قنداق چمن شاهزاده قاجاری را از زیر آن گذرانده‌اند. طبق وقف‌نامه تکیه، آنجا قهوه می‌دادند. آن هم چه قهوه‌ای با چه ترکیبی. هنوز هم می‌دهند، اداره تکیه دست خود خانواده است و خانواده مقید به وقف‌هاست. در سال‌هایی که در شورای شهر تهران بودم هر دوی آنها را به ثبت میراث فرهنگی رساندیم.

جمعه/////اخباری با رنگ و بوی عاشورایی و روز خبرنگار

پیام رئیس جهاددانشگاهی به مناسبت روز خبرنگار

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی، رئیس جهاددانشگاهی به مناسبت روز خبرنگار پیامی صادر کرد.

در بخش‌هایی از این پیام آمده است:

«بسم الله الرحمن الرحیم

وَ بَذَلَ مُهْجَتَهُ فیکَ لِیَسْتَنْقِذَ عِبَادَکَ مِنَ الْجَهَالَةِ وَ حَیْرَةِ الضَّلالَةِ؛ و جانش را در راه تو بذل کرد، تا بندگانت را از جهالت و سرگردانىِ گمراهى بِرَهاند(زیارت اربعین سالار شهیدان)

حقایق و واقعیت‌ها، دشمنان ستیزه کار و خودکامه‌ای دارند؛ آنانی‌که نیاز بشر به آگاهی و تلاش او برای فائق آمدن به مشکلاتش و رهایی از سردرگمی را دستمایه‌ حملات مهلک و ناجوانمردانه‌ خود قرار می‌دهند و برای رسیدن به اهداف، منافع و نیاتشان، قلب و تغییر واقعیات و تحریف را پی می‌گیرند و اگر در این عرصه، کم‌توفیق باشند، همه وجهه‌ همت شیطانی خود را به‌کار می‌بندند تا لااقل، جابه‌جایی در اولویت‌ها اتفاق بیفتد.

کسانی‌ که در مقابل این جریان می‌ایستند و به احترام کرامت انسان‌ها با قلم، قیام می‌کنند، بدون شک دغدغه و کار مقدسی دارند. اینان، در میدان‌های غبارآلود به دنبال روشنگری‌اند و در امواج تردیدها، مخاطبانشان را به ساحل یقین می‌‌رسانند».

انتشار اطلاعیه شماره ۳ ستاد مرکزی اربعین حسینی

ستاد مرکزی اربعین حسینی در اطلاعیه شماره ۳ خودتاکید کرد: هرگونه فعالیت موکب‌ها در مراسم اربعین منوط به تایید ستاد توسعه و بازساری عتبات عالیات است.

در بخش‌هایی از متن اطلاعیه شماره ۳ ستاد مرکزی اربعین حسینی آمده است: ««انا من حسین»

بسمه تعالی

به اطلاع ملت عزیز و محبان اهل بیت(ع) و موکبداران و خادمان حضرت اباعبدالله الحسین(ع) می‌رساند:

داوطلبان و متقاضیان برپایی موکب در راهپیمایی اربعین حسینی برای صدور پروانه فعالیت دوزبانه (فارسی، عربی) می‌بایست با مراجعه به سایت ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات که مسئولیت مستقیم در شناسایی و تائید مواکب سراسر کشور را دارد، اقدام کنند که هرگونه فعالیت مواکب منوط به ثبت نام و تائید نهایی در سایت اعلامی است.

پایبندی به کلیه الزامات، ابلاغیه‌ها و دستورالعمل‌های مندرج در سایت مورد اشاره برای فعالیت تمامی موکبداران مورد تاکید است».

فرهنگ حرف اول را در ایجاد زیست بوم نوآوری می‌زند

گروه اجتماعی خبرگزاری ایکنا طی هفته گذشته و به مناسبت سالروز تشکیل جهاددانشگاهی، نسبت به انتشار گفت‌وگویی با جمال رحیمیان، معاون فرهنگی جهاددانشگاهی در رابطه با بیین فعالیت ۴۲ ساله این نهاد انقلابی اقدام کرد که در بخش‌هایی از این گفتو‌گو آمده است: « جهاددانشگاهی در چهار دهه گذشته در عرصه‌های علمی، پژوهشی، آموزشی، فرهنگی و... فعالیت گسترده‌ای در سراسر کشور و بعضاً در سطح بین‌المللی داشته که به صورت اجمالی آنها را مطرح می‌کنم.

در دهه اول بعد از انقلاب و همزمان با بازگشایی دانشگاه‌ها جهاددانشگاهی به عنوان بازو و مجری ستاد انقلاب فرهنگی دست به کار شد و مأموریت پیدا کرد که فضای دانشگاه‌ها را با ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب و منویات امام خمینی (ره) تطبیق دهد و در این مسیر تلاش کند. در آن دهه حتی تعیین مدیریت‌ها و بسیاری از کارهای کلان و مدیریتی دانشگاه‌ها و آموزش عالی کشور بر عهده مسئولان، مدیران و جوانان جهادگر بود که به لطف خدا دهه پرباری را پشت سر گذاشته و توانستیم جریانی را که بسط‌دهنده آرمان‌ها و تفکرات اسلام و انقلاب در دانشگاه‌ها بود را به مرور ایجاد کنیم.

در این دوره بر اساس نیاز و ضرورت کشور همزمان فعالیت‌های علمی ـ پژوهشی نیز مورد توجه قرار گرفت و بخشی از نیازهای علمی‌تحقیقاتی مربوط به جنگ و نظامی را جهاددانشگاهی و جوانان متخصص جهاد در دهه اول تأمین و با پشتکار جهادی سعی می‌کردند نیازهای جبهه‌ها را برطرف کنند. در دانشگاه‌ها نیز علاوه بر فعالیت‌های فرهنگی تأمین منابع علمی و ایجاد فضای فرهنگی متناسب با ارزش‌های انقلاب، از جمله فعالیت‌هایی بود که در دهه اول جهاد به آن پایبند بود».

برای مطالعه کامل این گفت‌وگو اینجا کلیک کنید!

اهدای بسته اینترنتی به خبرنگاران در روز خبرنگار

عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از اختصاص بسته اینترنتی رایگان به خبرنگاران توسط این وزارتخانه علاوه بر بسته‌های ارائه شده از سوی برخی اپراتور‌ها خبر داد.

عیسی زارع‌پور در حاشیه نمایشگاه ظرفیت‌ها و توانمندی‌های وزارت دفاع گفت: هدیه بسته اینترنتی سال گذشته اپراتور‌ها برای خبرنگاران تمدید می‌شود ضمن اینکه امسال وزارت ارتباطات نیز به مناسب روز خبرنگار (۱۷ مرداد) بسته اینترنتی به خبرنگاران هدیه می‌دهد.

یادآوری می‌شود پیش‌تر مدیر عامل یکی از اپراتور‌ها و سخنگوی یکی دیگر از اپراتور‌ها از اهدای بسته رایگان اینترنت هدیه ویژه ۲۰۰ گیگابایتی یک‌ساله، به مناسبت روز خبرنگار به خبرنگاران خبر داده بودند.

جمعه/////اخباری با رنگ و بوی عاشورایی و روز خبرنگار

فداکارى؛ بنای نهضت حسینى

مصطفی دلشاد تهرانی، استاد دانشگاه و نهج‌البلاغه پژوه در یادداشتی به موضوع فداکارى و از خود گذشتگی در نهضت حسینى پرداخت که در بخش‌هایی از آن آمده است: «انسان تا از خود نگذرد و به فراتر از خویش نرود و حق را و انسانیت را و ارزش‌هاى والا و دین و مردم را بر خود مقدم ندارد، به امرى قدسى و اعتبارى الهى دست نمى‌یابد و به نیکویی‌هاى حقیقى واصل نمى‌شود. تعبیر قرآن کریم در این ‌باره، تعبیر شگفتی است: «لَنْ تَنَالُوا الْبِرَّ حَتَّى تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ وَ مَا تُنْفِقُوا مِنْ شَیءٍ فَإِنَّ اللهَ بِهِ عَلِیمٌ؛ هرگز به نیکوکارى نخواهید رسید تا از آنچه دوست دارید انفاق کنید و از هرچه انفاق کنید قطعاً خدا بدان داناست.»

هر عملى و فعلى که آدمى را به خدا نزدیک سازد، «ِبرّ» است و تقرب به حق، جز با گذشتن از خود و دوری جستن از آنچه مبغوض اوست و گذشتن از آنچه حجاب میان انسان و خداست، میسر نمى‌شود و مدرسه حسینى، مدرسه تربیت برای گذشتن از محبوب‌ترین تعلقات آدمى است در راه خدا و براى خدا و در جهت برپا‌داشتن حق و عدالت و پاسداشت انسان و انسانیت.

حسین(ع) خود، همه چیزش را فدا نمود تا حقیقت زنده بماند و عدالت رخ نماید و مردم باعزت زندگى کنند و تن به ذلت ندهند. حسین(ع) بناى نهضت خود را بر فداکارى در راه حق گذاشت و از همان آغاز، این حقیقت را اعلام و پیوسته بر آن تأکید کرد».

رسالت خبرنگاران؛ از نزدیکی به منفعت عمومی تا دوری از دکه‌زدگی

گروه اجتماعی ایکنا در هفته‌ای که گذشت و به مناسبت روز خبرنگار، گفت‌وگویی با حسن خجسته، عضو هیئت علمی دانشکده صدا و سیما در رابطه با بررسی موضوع رسالت اجتماعی خبرنگاران را منتشر کرد که در بخش‌هایی از آن آمده است: « خبرنگار واسطه بین عامه مردم با عمق و زوایای پنهان جامعه است تا بتواند مردم را با حقایق آشنا کند. خبرنگار باید از روی واقعیت‌ها پرده‌برداری و واقعیت را به حقیقت نزدیک کند؛ چراکه برخی وقایع ممکن است از حقایق دور باشند و این هنر خبرنگار است که بتواند این دو مقوله را تا حد ممکن به یکدیگر نزدیک کند.

واقعیت‌ها همواره در مقابل چشمان ما قرار دارد، اما ممکن است این واقعیات و ادراک انسان با حقیقت متفاوت باشند. بنابراین، کار خبرنگاری، حرفه‌ای بسیار شریف است؛ چراکه واسطه بین خلق جامعه و درک صحیح خبرنگار از جامعه است و این کار بسیار دشوار است؛ لذا خبرنگار باید به بسیاری از مهارت‌ها مجهز باشد تا بتواند این وظیفه را به درستی انجام دهد.

یکی از اصطلاحاتی که در مورد خبرنگاران به کار می‌رود این است که خبرنگار دروازه‌بان اول است؛ چراکه وقتی وارد محیط می‌شود، براساس درک و چارچوب‌هایی که در ذهنش نهادینه شده است، به کسب و دریافت اطلاعات در محیط می‌پردازد. البته ممکن است این مسئله باعث شود که خبرنگار نتواند تمامی جنبه‌های واقعیت یا حقیقت مورد انتظار را به دست آورد. بنابراین، باید خود را به دانش‌های گوناگون مجهز کند و اطلاعات کافی را درباره پدیده‌های مورد نظر به دست آورد. خبرنگار باید چارچوب مناسب و صحیحی را برای روایتگری پیدا کند».

برای مطالعه کامل این گفت‌و‌گو اینجا کلیک کنید!

نذر خون؛ سنتی ایرانی که باید هدفمند شود

سرپرست دفتر برنامه‌ریزی، جذب و نگهداری اهداکنندگان خون در گفت‌وگو با گروه اجتماعی ایکنا، به سژالاتی در مورد نذر خون و اهدای خون در ماه محرم پاسخ داد که در بخش‌هایی از این گفت‌وگو آمده است: « شاخص اهدای خون بانوان در ایران کمتر از پنج در صد است که لزوم مشارکت بیشتر بانوان در امر اهدای خون را عیان می‌کند. در ایام تاسوعا و عاشورای حسینی مراجعه بانوان برای امر اهدای خون اندکی افزایش می‌یابد و امیدواریم اهدای خون به صورت مستمر در برنامه بانوان قرار گیرد. از آنجا که نیمی از جمعیت کشور را بانوان تشکیل داده‌اند، تقریبا به همین میزان نیز مصرف خون توسط آنان صورت می‌پذیرد، لذا آشنایی با ضرورت اهدای خون و اینکه بانوان رکن اصلی خانواده هستند و سهم فراوانی در آشنایی سایر اعضای خانواده و تشویق به این امر را می‌توانند به عهده داشته باشند، اهمیت این امر را مشخص می‌کند.

جمعیت کشور ما به سمت سالمندی می‌رود و این امر موجب می‌شود تعدادی از اهداکنندگان به علت بیماری یا افزایش سن از فرایند اهدای خون بازنشسته شوند، همین مسئله ضرورت ورود جمعیت جوان به اهدای خون را نشان می‌دهد. به طور کلی بیش از ۵۰ در صد از خون کشور توسط افراد در بازه سنی ۲۱ تا ۴۰ سال تأمین می‌شود که با توجه به جمعیت جوان کشور این سهم می‌تواند افزایش یابد. البته مراجعه جوانان در ایام محرم پر رنگ‌تر است و امید است ضمن استمرار، افزایش پیدا کند».

برای مطالعه کامل این گفت‌وگو اینجا کلیک کنید!

۱۰ هزار پزشک و پرستار داوطلب اعزام به اربعین هستند

معاون مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر از تقویت کادر درمان درمانگاه‌های هلال احمر در عراق برای ارائه خدمات پزشکی به زائران ایرانی در تاسوعا و عاشورای حسینی خبر داد و اعلام کرد: بیش از ۱۰ هزار نفر از کادر درمان، داوطلب اعزام به مراسم اربعین شده‌اند.

طاهر درودی با اعلام خبر افزایش تعداد کادر درمانی در درمانگاه‌های هلال احمر در کشور عراق، گفت: مرکز پزشکی هلال احمر در طول سال در سه شهر کربلا، نجف و کاظمین درمانگاه فعال دارد اما در هفته جاری به دلیل افزایش تعداد زائران ایرانی در شهرهای مذهبی عراق و شرایط خاص تاسوعا و عاشورای حسینی کادر درمان درمانگاه‌ها را افزایش داده است.

وی از اعزام گروهی از پزشکان متخصص، پرستاران، تکنسین‌ها و فوریت‌های پزشکی برای ارائه خدمات به زائران ایرانی در عراق خبر داد و گفت: این افراد به کادر درمانی درمانگاه‌های هلال احمر اضافه ani و طی هفته جاری به زائران خدمات پزشکی ارائه می‌کنند.

جمعه/////اخباری با رنگ و بوی عاشورایی و روز خبرنگار

انتشار بسته قرآنیوم به مناسبت تاسوعا و عاشورا

بسته ویژه انتشارات دانش بنیان قرآنیوم به مناسبت فرا رسیدن ماه محرم و ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در یک کتابخانه موبایلی با نام کتیبه محرم منتشر شد.

در این کتابخانه آثار امام حسین(ع) و زیارت‌های ویژه آن حضرت با دستخط ائمه اطهار(ع) منتشر شده است.

زیارت اربعین، زیارت وارث، زیارت عاشورا، دعای عرفه و قرآن کریم از آثار استفاده شده در این کتابخانه با دستخط امام حسین ، امام صادق و امام کاظم(ع) است.

پیش از این انتشارات قرآنیوم با همکاری کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی نسبت به احیاء دستخط ائمه اطهار(ع) از روی قرآن‌های موجود در موزه قرآن و کتابخانه حرم مطهر رضوی اقدام کرده بود.

پیام معاون مطبوعاتی ارشاد به‌مناسبت ۱۷ مرداد

فرشاد مهدی‌پور، معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی ضمن قدردانی از تلاش‌های خستگی‌ناپذیر خبرنگاران در توجه به نیازمندی‌ها و مسائل و مشکلات کشور و در عین حال، تبیین پیشرفت‌ها و واقعیت‌های موجود، از عزم جدی این معاونت در رفع دغدغه‌های صنفیِ خبرنگاران و ارتقای منزلت روزنامه‌نگاری خبر داد.

در بخش‌هایی ازاین پیام آمده است: « عاشورا، یادآورِ مجاهداتِ مردان و زنانی است که با برافراشتن بیرق شرافت و آزادگی، چراغ حقیقت و آگاهی را به‌روی همه جهانیان برافروختند و برای همیشه‌ی تاریخ نورافشانی کردند.

تقارن ۱۷ مرداد امسال با عاشورای حسینی، فرصتی مغتنم برای یادآوری این حقیقتِ روشن است که خبرنگاری در امتداد شغل اولیا و هم در ادامه‌ منشِ راویان حماسه تاریخ‌سازی است که در جریان نهضت عاشورا با چشمان حقیقت‌بینِ خود، آنچه را که دیدند و شاهد بودند، به عینیتِ تمام برای مردم بازگو کردند و مفاهیم بلندی چون عشق و ایثار، آزادگی و اخلاص، صداقت و راستی و دیگر مفاهیمِ انسانی را با نهضت امام حسین(ع) گره زده و برای همیشه جاودانه ساختند.

بدون تردید، بخش بزرگی از رسالتی که امروز خبرنگارانِ ایرانِ اسلامی نیز بر عهده دارند، در ادامه‌ی همان مسیر و در راستای همگانی کردن مفهوم «جهاد تبیین» به معنای واقعی کلمه است».

چگونگی رسیدن به شعور عاشورایی

خبرگزاری ایکنا طی ایام ماه محرم و بنا بر رسالت آموزشی خود نسبت به تحلیل ابعاد روانشناسی عزاداری سیدالشهدا(ع) اقدام کرده است تا با بررسی زمینه‌های روانی این اتفاق توسط محمدرضا کمن، روانشناس بالینی در شناخت و معرفت بهتر و کامل‌تر این واقعه قدم مؤثری بردارد و چراغ راهی برای زندگی انسان امروز بیفروزد. محمدرضا کمن درباره چگونگی رسیدن به مرحله پذیرش حقیقت شهادت امام حسین(ع) و کسب شعور عاشورایی به ایکنا گفت: « یکی از سؤالاتی که در ایام سوگواری حضرت سیدالشهدا(ع) در اذهان عمومی شکل می‌گیرد این است که چرا باید عزاداری کرد. مجلس عزاداری امام حسین(ع) مجلسی است که معمولاً برای دادن تذکرات اعتقادی یا اخلاقی و ذکر مصیبت،‌ سینه‌زنی و یا زنجیرزنی برپا می‌شود. این مجالس هرساله تکرار شده و به اشکال مختلف برگزار می‌شود. با برپایی مجالس عزاداری امام حسین(ع) حزن و اندوهی وجود انسان را فرا می‌گیرد و اشک از چشمان عزاداران جاری می‌شود. برای تشریح علت عزاداری کردن به بیان روایتی از امام هشتم شیعیان می‌پردازیم، وجود نازنین امام رضا(ع) فرمودند: «إِنَّ اللّه تَبارَکَ وَ تَعالى لَمْ یُبِحْ اَکْلاً وَ لاشُرْبا اِلاّ لِما فیهِ الْمَنْفَعَةُ وَ الصَّلاحُ وَ لَمْ یُحَرِّمْ اِلاّ ما فیهِ الضَّرَرُ وَ التَّلَفُ وَ الْفَسادُ، فَکُلُّ نافِعٍ مُقَوٍّ لِلْجِسْمِ فیهِ قُوَّةٌ لِلْبَدَنِ فَهُوَ حَلالٌ؛ خداوند تبارک و تعالى هیچ خوردنى و نوشیدنى را حلال نکرده است، مگر آنکه در آن منفعت و صلاحى بوده و هیچ خوردنى و نوشیدنى را حرام نکرده، مگر آنکه در آن ضرر و مرگ و فسادى بوده است. پس آنچه مفید و مقوّى بدن و باعث تقویت آن شود، حلال شده است.»

جمعه/////اخباری با رنگ و بوی عاشورایی و روز خبرنگار

خدا از سر محبت یا دوست‌داشتنی که نسبت به مخلوق خود دارد خیر و شر آنان را بهتر از هر کسی می‌داند لذا یکی از مواردی که خداوند در ادیان توحیدی به‌ویژه برای اهل کتاب و مسلمانان توصیه کرده برگزاری عزاداری است. در عزاداری شرکت می‌کنیم به همان علتی که نماز می‌خوانیم در عزاداری شرکت می‌کنیم به همان علتی روزه می‌گیریم در عزاداری شرکت می‌کنیم به همان علتی که توصیه‌های اخلاقی دین را رعایت می‌کنیم. ما در عزاداری شرکت کرده و گریه می‌کنیم چون خداوند دوست دارد و آنچه او دوست داشته باشد قطعاً به نفع بندگان است. عزاداری با نیت تعبدی و با علم به اینکه می‌دانیم خداوند به خیر ما آگاه است، بهترین نوع عزاداری و اتفاقاً منطقی‌ترین نوع، نگاه به انجام فرایض و توصیه‌های دین، اعتماد به خداوند است؛ فارغ از اینکه شواهد علمی برای آن موجود نباشد اما من نوعی فرایض و توصیه‌های دینی را انجام می‌دهم. حال فارغ از این دیدگاه و نیت تعبدی می‌خواهیم به بررسی ابعاد روانشناسی عزاداری سیدالشهدا(ع) بپردازیم».

برای مطالعه کامل این گفت‌وگو اینجا کلیک کنید!

انتهای پیام
captcha