رایگان بودن خدمات هلال احمر در اربعین
کد خبر: 4078086
تاریخ انتشار : ۲۳ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۹:۳۲
رئیس جمعیت هلال احمر خبر داد:

رایگان بودن خدمات هلال احمر در اربعین

رئیس جمعیت هلال احمر از آمادگی هلال احمر و برنامه‌ریزی‌های انجام شده برای اربعین حسینی خبر داد و گفت: دریافت خدمات هلال احمر در مراسم اربعین سال جاری کاملاً رایگان است؛ البته هر فردی می‌تواند از طریق واریز وجه و یا حتی با دادن داروهای اضافه خود به مراکز هلال احمر، کمک کند.

خدمات هلال احمر در ایام اربعین کاملاً رایگان است

به گزارش خبرنگار ایکنا، پیرحسین کولیوند، رئیس جمعیت هلال احمر، 23 مردادماه طی نشستی با اصحاب رسانه ضمن تبریک روز خبرنگار به تشریح فعالیت‌های این جمعیت طی بحران‌های اخیر پرداخت و گفت: از ابتدای سال تاکنون حوادث زلزله، سیل، فروریختن متروپل، مناسبت‌های عزاداری محرم و ... را داشتیم که در همه آن‌ها هلال احمر فعال بوده است.

وی گفت: در حوادث زلزله و سیل اگرچه تعدادی از هموطنانمان را از دست دادیم، اما جمعیت هلال احمر خوب عمل کرد و با استفاده از تجارب قبلی آمادگی بهتری ایجاد کردیم.

کولیوند اضافه کرد: زلزله‌های اخیر خیلی سخت نبود اما سیل پنج استان جنوبی خسارت مادی زیاد داشت که در آن بزرگ‌ترین محموله 120 تنی بارگیری و به کمک سپاه و ارتش به خوبی ارسال شد و مردم نیز رضایت داشتند.

وی در خصوص حادثه متروپل نیز گفت: درست است که در این حادثه فقط یک ساختمان فرو ریخت اما از بُعد امنیتی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، امداد و نجات و ...  حائز اهمیت بود و شبکه‌های معاند برای تخریب سنگ تمام گذاشتند اما قلم خبرنگاران ما قلم آن‌ها را شکاند و علی‌رغم سیاه‌نمایی‌ها، مردم و جوانان داوطلبانه به امدادگران کمک می‌کردند. در آن گرما کسی تشنه نماند و موکب خدمت‌رسانی توسط مردم برپاشد.

رئیس جمعیت هلال احمر افزود: در سیل اخیر 26 استان گرفتار شدند، مشابه این اتفاق خارج از کشور نیز می‌افتد ولی شبکه‌های معاند یک یا دوبار به آن‌ها می‌پردازند و در مقابل، اتفاق‌های ایران به شدت خبرسازی می‌شود. خبر سیل خارج از ایران یک یا دوبار منتشر می‌شود اما حدود 150 بار شبکه‌های معاند به اخبار سیل در ایران پرداختند.

وی با تأکید بر اینکه سعی کرده‌ایم بهره‌وری در نیروی انسانی ایجاد کنیم، گفت: سیل امامزاده داوود را ببینید؛ دو متر گل و لای و بعد یک پرتگاه خطرناک که باید نیروی متخصص و دلسوز برای جست‌و‌جوی مفقودان وارد آنجا می‌شدند و در رودخانه به دنبال مفقودان می‌گشتند. نیروهای ما باید از نظر روحی و جسمی بسیار قوی باشند.

تربیت 5000 نیروی واکنش سریع در هلال احمر

کولیوند اعلام کرد: مقرر شده است پنج هزار نفر در قالب نیروی واکنش سریع تربیت شوند. از سال 92 به بعد تجهیزات هلال احمر به روز نشده بود که امسال 900 دستگاه آمبولانس خریداری می‌شود. تجهیزات امداد فردی را نیز تقویت خواهیم کرد. شب عید انبارهای هلال احمر شارژ شدند که در حوادث اخیر خیلی کمک کرد و چیزی کم نداشتیم و مجلس نیز با هلال احمر خوب همکاری کرده است.

وی ادامه داد: هم پایگاه‌ها، هم شعب و هم خانه‌های هلال احمر را افزایش می‌دهیم تا در کاهش آسیب‌ها و حوادث و بلایا فعال باشند. تهیه سند تحول دیجیتال هلال احمر را نیز شروع کرده‌ایم تا از فناوری‌های نوین استفاده کنیم. یک مرکز جمع‌آوری و تحلیل اطلاعات را نیز در تهران فعال خواهیم کرد تا با اشراف، بحران‌ها را مدیریت کنیم.

وی در ادامه از موفقیت هلال احمر در مجامع بین‌المللی سخن گفت و افزود: حضور فعالی در مجامع بین‌المللی صلیب سرخ داشته‌ایم و برای اولین بار دو جایگاه مدیریتی گرفتیم. 12 تفاهم‌نامه در کنفرانس منا امضا شد و در جلسات فعال بودیم و برنامه داشتیم.

کولیوند در خصوص عملیات حج تمتع نیز، گفت: در عملیات پزشکی حج با تجربه‌ترین نیروها را انتخاب و اعزام کردیم و کیفیت خدمت‌رسانی پزشکی در حج امسال بی‌نظیر بود. به خوبی از زائران مراقبت شد و در عملیات حج، سه نفر فوتی داشتیم و حجاج نیز خیلی مراعات کردند. برای اولین بار نیز با رئیس جمعیت هلال احمر عربستان ملاقات حضوری داشتیم.

وی با اشاره به آماده شدن برای خدمت‌رسانی اربعین، گفت: در داخل کشور امداد و نجات بر عهده هلال احمر است و در مرزها خدمات ارائه خواهیم‌ کرد اما در عراق بهداشت و امداد و نجات کلاً برعهده هلال احمر است. تجارب گذشته احصا و مشکلات رصد شده است. در برخی نقاط صفر مرزی مثل مرز زرباطیه هیچ امکاناتی وجود نداشت که پایگاه‌های بهداشت و درمان مستقر و از موکب‌های بزرگ خواستیم آنجا موکب برپا کنند.

برپایی پایگاه‌های امداد و نجات از نقطه صفر مرزی تا نجف اشرف

رئیس جمعیت هلال احمر در ادامه گفت: از نقطه صفر مرزی تا شهر نجف پایگاه امداد و نجات برپا می‌شود و در نجف نیز درمانگاه و بیمارستان ثابت و سیار خواهیم داشت. از نجف تا کربلا نیز هر 100 عمود، مقر درمانی داریم و بیمارستان‌هایی برای درمان، قرنطینه و کمک به گرمازدگان خواهیم داشت. در شهرهای کاظمین، سامرا و امام‌زاده سیدمحمد(ع) نیز پایگاه و مراکز درمانی خواهیم داشت. همچنین اتوبوس آمبولانس و چهار بالگرد در مرزها مستقر می‌شود، دو هواپیما نیز به عنوان بیمارستان هوایی خواهیم داشت.

وی بر لزوم آموزش زائران اربعین تأکید کرد و گفت: آموزش‌ها در سه سطح همگانی و عمومی برای مردم، آموزش مهارتی برای کارکنان و آموزش تخصصی برای کادر درمان ارائه می‌شود. همچنین با نیروهای بهداشتی حشدالشعبی، هلال احمر و وزارت بهداشت عراقق نیز هم‌افزایی شده تا در مناطقی که آن‌ها به اندازه کافی ارائه خدمات می‌کنند، ما پایگاه ایجاد نکنیم. قبل از اربعین نیز مانور امدادی در عراق خواهیم داشت.

کولیوند اضافه کرد: نرم‌افزارهای عملیاتی طراحی شده تا به صورت مجازی هم خدمات سلامت ارائه شود. کنگره «سلامت در اربعین» نیز پنجم شهریور برگزار می‌شود که تقویت دیپلماسی سلامت، یکی از اهداف برگزاری این کنگره است چرا که دیپلماسی سلامت از سایر دیپلماسی‌ها تأثیرگذارتر است.

وی از به‌روزرسانی روش‌های اطلاع‌رسانی و تقویت مشارکت مردمی در مراسم اربعین سال جاری خبر داد و گفت: هیچ پولی از زائران اربعین برای ارائه خدمات دریافت نمی‌شود، اما هر فردی می‌تواند به هلال احمر از طریق واریز وجه و یا حتی با دادن داروهای اضافه به مراکز هلال احمر، کمک کند؛ این داروها برای مصرف زائران اربعین مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

کولیوند در خصوص امدادگران هلال احمر نیز گفت: از شهریورماه سال جاری تمام امدادگران بیمه می‌شوند و از حداقل دستمزد قانون کار بهره‌مند خواهند شد اما برای استخدام آن‌ها به مجوز دولت نیاز داریم که پیگیر این مسئله نیز هستیم.

انتهای پیام
captcha