تدوین کتاب «گزیده اشعار ابن یمین فریومدی» در سمنان
کد خبر: 4078489
تاریخ انتشار : ۲۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۳

تدوین کتاب «گزیده اشعار ابن یمین فریومدی» در سمنان

مسئول دبیرخانه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان سمنان از تدوین کتاب «گزیده اشعار ابن یمین فریومدی» در قالب برنامه‌های همایش ملی بزرگداشت ابن شاعر ایرانی خبر داد.

تدوین کتاب «گزیده اشعار ابن یمین فریومدی» در سمنان

به گزارش ایکنا از سمنان، نعمت‌الله قنبری نیکدل، مسئول دبیرخانه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان سمنان، امروز، 25 مرداد، درجمع خبرنگاران از تدوین کتاب «گزیده اشعار ابن یمین فریومدی، در قالب برنامه‌های همایش ملی بزرگداشت این شاعر ایرانی خبر داد.

مسئول دبیرخانه انجمن آثار و مفاخر فرهنگی استان سمنان ادامه داد: با توجه به حجم بالای اشعار این شاعر بزرگ ایرانی، گزیده‌ای از اشعار وی تدوین و در دسترس علاقمندان حوزه شعر و ادب و عموم مردم قرار خواهد گرفت.

نیکدل، هدف از تهیه این گزیده اشعار را ارتباط و خوانش بهتر، آسان‌تر برای مخاطبان به ویژه نسل جوان برشمرد و افزود: تدوین این کتاب توسط یکی از استادان و پژوهندگان هم استانی رشته ادبیات انجام و همزمان با برگزاری همایش نکوداشت ابن یمین فریومدی رونمایی خواهد شد.

قنبری نیکدل متذکر شد: قریب به ۱۵ هزار بیت شعر از ابن یمین فرومدی در قالب‌های مختلف مانند قطعه، قصیده، غزل و رباعی باقی مانده است.

اندرز و طعن و طنز در قطعه‌های او مشهود است، ابن یمین در شمار افراد روشن ضمیر و بیدار دل است که در لباس قناعت و ساده‌زیستی و نیز پاکدلی و آزاداندیشی به سرودن شعر می‌پرداخت.

یادآور می‌شود امیر فخرالدین محمود بن یمین فریومدی شاعر ایرانی فیلسوف، شاعر و بزرگترین قطعه‌سرای ایرانی قرن هشتم هجری است که بخش بیشتر زندگانی وی در روستای فرومد خراسان (در استان سمنان کنونی) و نیز در سبزوار خراسان، سپری شد.

او یکی از بزرگ‌ترین قطعه‌سرایان ایرانی است نه تنها در ایران و سرزمین‌های آشنا با زبان و ادبیات فارسی؛ بلکه در خارج از این مرز و بوم مشهور و شناخته شده و در زمینه اشعار اخلاقی و پند و نصیحت و حکمت از جمله شاعرانی است که درباره زندگانی و آثار و افکار به ویژه مفاهیم اجتماعی و اخلاقی قطعات او سخن‌ها رفته و کتاب ها و مقالات نوشته شده است.

انتهای پیام
captcha