مساجد در حوزه مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی فعال باشند
کد خبر: 4079157
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۰
حجت‌الاسلام کمال‌الدین خداداده:

مساجد در حوزه مطالبه‌گری و عدالت‌خواهی فعال باشند

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران ضمن برشمردن ویژگی‌های مسجد تراز اسلام گفت: مساجد باید در حوزه مطالبه‌گری و عدالت خواهی برنامه داشته باشند و فعالیت کنند.

لطمه‌هایی که بر نرم افراز مدیریت مسجد خورده باید جبران شود

به گزارش خبرنگار ایکنا، حجت‌الاسلام کمال‌الدین خداداده، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور امروز جمعه 28 مردادماه در آستانه روز جهانی مسجد،(31 مردادماه) سخنران اول پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران بود.

وی با اشاره به اینکه آخر مرداد ماه در تقویم مسلمانان با عنوان روز جهانی مسجد نام‌گذاری شده است، گفت: فلسفه نام‌گذاری این روز به آتش کشیده شدن مسجدالاقصی توسط طرفداران اندیشه صهیونیستی در حدود 50 سال پیش بود که متأسفانه دستگاه ظلم و ابلیس سیاست اهانت به مقدسات مسلمانان را در پیش گرفته و قبله‌گاه اول مسلمانان را به آتش کشیدند.

وی تصریح کرد: صرف اینکه دشمن به این نتیجه رسیده به جای قبول و مباحثه با حرف منطقی و عاقلانه در مورد مقدسات ما به سمت زبان توهین، جسارت و هجو برود، نشان دهنده عجز دشمنان اسلام و نظام توحیدی است و امتداد این رفتار و حرکت را امروز در خبرهای مربوط به ملعونی که به پیامبر اسلام(ص) و کتاب قرآن اهانت کرده بود زیاد می‌شنویم؛ این ادامه رفتاری است که دستگاه ظلمت برای مقابله با اسلام و قرآن داشته است اما این حرکت‌ها نه تنها موجب ضعف اسلام نبوده بلکه موجب انسجام مسلمانان شده است.

حجت‌الاسلام خداداده در ادامه به جایگاه مسجد در نظام اسلامی اشاره کرد و گفت: مسجد پایگاه انقلاب، مکتب و نظام توحیدی است که در این نگاه تمدنی باید جایگاهش را بشناسیم به خصوص در این روز که به نام روز مسجد نام‌گذاری شده باید بیشتر در مورد مسجد حرف بزنیم.

تفاوت مسجد با سایر عبادتگاه‌ها را باید به گفتمان تبدیل کرد

وی در ادامه گفت: نگاه مقام معظم رهبری به مسجد نگاه ویژه‌ای است و اگر امروز مساجد را پُر نکنیم و به عنوان سنگر مجاهدت در برابر دشمنان نبینیم، بخشی از عرصه‌ای که باید در مقابل دشمن می‌ایستاد را از دست داده‌ایم. در نگاه تمدن نوین انقلاب اسلامی و تمدنی که امام پرچمدار آن است، تفاوت زیادی بین یک عبادتگاه، کلیسا و کنیسه با مسجد است این تفاوت‌ها را باید دید، فهمید و به گفتمان تبدیل کرد. نگاه اسلام به مسجد نگاه تمدنی است و این نگاه تمدنی به خصوص در بین شیعیان به عنوان یک کار منسجم نهاد امامت تعریف می‌شود. در مساجد محل، مساجد جامع، مصلی‌ها و مساجد اربعه این نگاه را می‌توان دید و این مناسک به عنوان یک مناسک به هم پیوسته از مسجد محل تا نماز جمعه امتداد دارد و همه اینها نشان دهنده این است که این یک کار ویژه تشکیلاتی برای مومنان است.

مسجد؛ محل عزیمت حکمرانی فرهنگی 

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد با تأکید بر اینکه مسجد خانه خدا و برای خداست و پناهگاه مردم و پایگاه ولایت است، گفت: بُعد سیاسی و بصیرتی مسجد باید دیده شود. مسجد محل عزیمت حکمرانی فرهنگی است و اگر با این نگاه فاصله گرفتیم بخش‌های مختلف فرهنگی، سبک زندگی و فرهنگ عمومی ما آسیب خواهد دید. بر همین اساس وقتی فرمایشات مقام معظم رهبری را مطالعه می‌کنیم و رویکرد حجت‌الاسلام رئیسی، رئیس جمهور کشورمان را می‌بینیم به این نتیجه می‌رسیم که نگاه ویژه‌ای که آنها به مسجد در حکمرانی دارند متفاوت است.  

وی افزود: امروز وزیر ارشاد شعار نهضت بازگشت به مسجد را سر می‌دهند که اگر این نهضت اتفاق بیفتد و مساجد به پویایی و نشاط برسند آنوقت متوجه می‌شویم مسجدی که اسلامی و محل تجمع، عبادت و ذکر مسلمانان است نمی‌تواند سکولار و بی‌خاصیت باشد و مسجد قطعاً باید اثرگذار باشد.

حجت‌الاسلام خداداده، صرف ساخت و ساز مسجد را نگاهی حداقلی به آبادانی مساجد دانست و گفت: نهضت بازگشت به مسجد به معنای این نیست که ما فقط به ساخت و ساز مسجد اهتمام کنیم. حضرت محمد(ص) فرمودند مساجد را آباد کنید؛ آبادی مسجد به نمازگذاران مسجد است؛ مسجد اگر نمازگذار نداشته باشد با گنبد و گلدسته و معماری آباد نمی‌شود.

وی اظهار کرد: مسجد مد نظر ما مسجدی است که محور ارتقای فرهنگ عمومی، محور توسعه دیانت و معنویت، محور جهاد تبیین و کادرسازی برای انقلاب و به تعبیر امام کارخانه انسان‌سازی باشد و اگر مسجد این کارکردها را نداشته باشد با آرمان‌های امامین انقلاب فاصله گرفته است.

رئیس ستاد کانون‌های مساجد اضافه کرد: مسجد باید محور رشد و فراگیری اقتصاد مردم پایه، همان اقتصاد مقاومتی که سال‌ها گره‌گشای اقتصاد ما بوده و از سوی مقام معظم مطرح شده، باشد. همچنین مسجد در حوزه مطالبه‌گری باید فعال باشد و برای عدالت خواهی برنامه داشته و فعالیت کند. متأسفانه در طول تاریخ انقلاب اسلامی قصه پر غصه مسجد فراز و فرودهای زیادی داشته است. در اواخر دهه 70 با نگاهی روبرو شدیم که انقلابی‌گری را برای مسجد به دنبال نداشتند و برای فعالیت‌های انقلابی، فرهنگی و تربیتی نهادهای دیگری ایجاد کردند که به کار مسجد لطمه زد.

لطمه‌هایی که بر نرم‌افراز مدیریت مسجد خورده باید جبران شود

وی ادامه داد: در دهه 80 نیز با همین نگاه در حوزه مسائل فرهنگی مساجد روبرو بودیم اما امروز تمام نهادهای فرهنگی نظام دوباره به بحث مهم مسجد مراجعت کرده‌اند؛ هم سازمان تبلیغات اسلامی در بنیاد هدایت، هم بسیج در گفتمان محله اسلامی، هم سازمان اوقاف و امور خیریه و هم حوزه‌های علمیه نگاهشان را به مساجد عوض کرده‌اند. امروز نگاه کلان حوزه‌های علمیه به مساجد تغییر کرده و لطمه‌هایی که بر نرم‌افراز مدیریت مسجد خورده باید جبران شود.

خداداده با تأکید بر نگاه هم‌افزای کانون‌های مساجد به همه دستگاه‌ها که در حوزه امور مساجد و امورات مسجد فعال هستند، گفت: نگاه تحولی دولت از ناحیه نمایندگی که فرهنگ و هنر باید در مسجد داشته باشند، با همکاری بسیج و سایر نهادها برای جوانان نشاط لازم را در مساجد ایجاد می‌کنند.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد، نگاه تحولی که در دولت به مساجد است توسط کانون‌های مسجاد دنبال شود تا جایگاه اصلی مسجد برای تربیت نسلی متعهد و هنرمند که بتواند سبک زندگی جامعه را اصلاح کند، محقق شود.  

انتهای پیام
captcha