افزایش ظرفیت بخش بانوان موکب‌های اربعین
کد خبر: 4082905
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۹:۵۶
مینو اصلانی خبر داد:

افزایش ظرفیت بخش بانوان موکب‌های اربعین

رئیس کمیته بانوان ستاد فرهنگی اربعین با اشاره به اینکه امسال بیش از 40 موکب ویژه بانوان در مسیر پیاده‌روی اربعین ارائه خدمت می‌کنند، گفت: بسیاری از موکب‌داران نیز اعلام کرده‌اند که بخش بیشتری از موکب خود را به خانم‌ها اختصاص می‌دهند.

مینو اصلانیمینو اصلانی، رئیس کمیته بانوان ستاد فرهنگی اربعین در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح برنامه‌های این کمیته در مراسم اربعین پرداخت و گفت: یکی از برنامه‌های اصلی اعزام مبلغ به منظور ارائه مشاوره، پاسخ به سؤال‌های فکری، اندیشه‌ای احکام و .... به موکب‌هایی است که قسمت بانوان دارند یا ویژه بانوان هستند.

وی با اشاره به اینکه طی دو ماه گذشته دوره‌های آموزشی برای هزار نفر از بانوان مبلغ برگزار و آنها برای حضور در مراسم اربعین و ارائه خدمات به بانوان آموزش دیده‌اند، گفت: این بانوان طلبه و مبلغ بودند و برای حضور در اربعین آموزش‌های مربوط به شناخت شرایط عراق، نحوه تعامل خانم‌های ایرانی و عراقی، انتقال محبت و احساسات و عواطف بین بانوان ایرانی و عراقی و سایر مباحث مهم و ضروری این سفر را آموزش‌  دیده‌اند.

اصلانی به این موضوع نیز اشاره کرد که در سال جاری 14 کارگروه در ستاد فرهنگی بانوان اربعین تشکیل شده تا بتوانیم همه اقشار مختلف بانوان را در مراسم اربعین سهیم کنیم و افزود: وظیفه ما زمینه‌سازی مشارکت همه بانوان در اربعین است.

وی ادامه داد: تاکنون گروه بین‌الملل، هشت نشست بین‌المللی با حضور بانوان مسلمان فرانسوی زبان، جنوب شرق آسیا، ماداگاسکار، هند، مالزی و ... برگزار کرده است که هدف این نشست‌ها تبیین شخصیت و الگوی زن مسلمان است. اربعین یک مسیر جهانی شدن است و برای جهانی شدن نیازمند شناسایی و معرفی الگو هستیم،  لذا معرفی الگوی زن مسلمان با تأسی از حضرت زینب(س) یک هدف و اصل در برنامه‌هاست.

اصلانی تصریح کرد: همه بانوان در کشورهای مختلف اذعان داشتند که حضرت زینب(س) الگویی تمام عیار برای زن مسلمان است و ما باید حضرت زینب(س) را با معرفی به بانوانی که در مسیر پیاده‌روی اربعین هستند، بهتر به دنیا بشناسانیم.

برگزاری نشست زنان فرهیخته کشورهای اسلامی

وی از معرفی سایر بانوان موفق در مسیر پیاده‌روی اربعین به زنان شرکت کننده در این مراسم نیز خبر داد و گفت: در کربلا سه نشست زنان فرهیخته کشورهای اسلامی را برگزار و مقالاتی در خصوص بانوان فرهیخته و الگو در جهان اسلام توسط بانوان ایرانی، عراقی، سوری، انگلیسی و ... ارائه می‌شود.

وی ادامه داد: گروه شعر و ادب نیز با حضور فاطمه نانی‌زاد که از شعرای بنام کشور هستند تشکیل شده و تاکنون 30 قطعه با نام مبارک حضرت زینب(س) و ترسیم الگوی زن مسلمان سروده شده که در هفته جاری نشست شعرای جوان را برگزار و از شعرهای آنها رونمایی می‌شود.  

رئیس کمیته بانوان ستاد فرهنگی اربعین از فعالیت گروه جمعیت این ستاد نیز سخن گفت و  اظهار کرد: در گروه جمعیت امسال دو کارگروه محتوایی تشکیل دادیم به عنوان جمعیت و الگوی زن نه شرقی و نه غربی و محتواهایی تولید شده که در اختیار بانوان مبلغ موکب‌ها قرار می‌گیرد تا در مورد بحران جمعیت با مردم صحبت کنند. کارگروه معرفی زن مسلمان نیز محتواهای خوبی تولید کرده؛ از کارت پستال گرفته تا پیکسل‌هایی که بر روی چادر نصب می‌شود. همچنین گروه ورزش را تشکیل دادیم که در محیط‌های ورزشی فعال هستند و نشست‌هایی در محیط‌های ورزشی برگزار می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه در سال جاری در 31 استان کارگروه بانوان اربعین تشکیل شده است، گفت: همایش‌های بزرگ رهپویان زینبی در کل کشور شکل گرفته و نشست‌های تخصصی با نخبگان هر استان در خصوص شخصیت حضرت زینب(س) برگزار شده است. معرفی حضرت زینب(س) به نسل جوان و معرفی الگوهایی که با تأسی به آن حضرت تلاش کرده و به خوبی درخشیده‌اند از قبیل نویسندگان، شعرا، نخبگان علمی و فرهنگی و ... نیز در دستور کار قرار دارد.

بانوان ایرانی هدایایی به بانوان عراقی بدهند

اصلانی در پاسخ به اینکه چه برنامه‌ای برای برقراری ارتباط بین بانوان ایرانی و عراقی دارید؟ گفت: همگرایی و همدلی بین بانوان ایرانی و عراقی رقم خواهد خورد چون می‌توانند به خوبی با هم ارتباط برقرار کنند و احساساتشان را منتقل کنند؛ به همین دلیل هم برای بانوان مبلغ و هم عموم بانوان جزوات و سایت‌های آموزشی در نظر گرفته شده تا این ارتباط برقرار شود. همچنین از بانوان خواسته‌ایم در حد توانشان هدایایی برای بانوان خادم عراقی همراه داشته باشند و به آنها هدیه کنند.

وی اضافه کرد: این اقدامات در سال‌های بعد صمیمیت و همدلی ایجاد می‌کند و موجب می‌شود ایران و عراق دو کشور کاملاً به هم پیوسته، متحد، صمیمی، با یک هدف و یک شعار برای رسیدن به ظهور باشند و در این مسیر قدم بردارند. این روابط مفاهمه مشترک در زمینه الگوی زن مسلمان ایجاد خواهد کرد و موجب می‌شود هویت زن مسلمان تقویت ‌شود. زنان مسلمان ایران و عراق می‌توانند برای سایر زنان در خط مقاومت و سایر کشورهای اسلامی که دچار روزمرگی هستند، بسیار تأثیرگذار باشند.

اصلانی در خصوص تعداد موکب‌های ویژه بانوان در اربعین سال جاری، گفت: تمام موکب‌ها بخش بانوان دارند. با بسیاری از موکب‌داران صحبت کرده‌ام و آنها این دغدغه را داشتند که بخش بیشتری از موکب خود را به خانم‌ها اختصاص دهند چون آقایان می‌توانند در محیط‌های روزباز و حتی خیابان استراحت کنند ولی خانم‌ها به دلیل شرایطشان این امکان را ندارند.

وی از موکب‌داران کشورمان برای تلاش برای تهیه محل‌های مناسب برای استراحت بانوان تشکر کرد و گفت: امسال بیش از 40 موکب ویژه بانوان داریم که توسط بانوان اداره می‌شود. خانم‌های موکب‌دار هم داریم که تعداد آنها رو به افزایش است و ستاد بازسازی و توسعه عتبات بدون هیچ گونه تبعیضی به بانوان در کمترین زمان مجوز تأسیس موکب می‌دهد.

انتهای پیام
captcha