خدمت‌رسانی 350 موکب سازمان اوقاف در اربعین حسینی
کد خبر: 4083165
تاریخ انتشار : ۱۳ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۴۶
حجت‌الاسلام غلامرضا عادل خبر داد؛

خدمت‌رسانی 350 موکب سازمان اوقاف در اربعین حسینی

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از برپایی 350 موکب این سازمان برای خدمت‌رسانی به زائران حضرت سیدالشهدا (ع) در ایام اربعین حسینی خبر داد.

خدمت‌رسانی 350 موکب سازمان اوقاف در ایام اربعین حسینیبه گزارش ایکنا، حجت‌الاسلام غلامرضا عادل، معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه امروز 13 شهریورماه، با حضور در نشست خبری تشریح برنامه‌های اربعین حسینی، اظهار کرد: نیت بسیاری از موقوفات، مرتبط با عزاداری حضرت سیدالشهدا(ع) است؛ علاوه بر این خیرین متعددی مایل به مشارکت در این حوزه هستند.

وی به اجرای دو ویژه‌برنامه بصیرت عاشورایی و شمیم حسینی در دهه اول محرم اشاره کرد و گفت: افزود: ویژه‌برنامه شمیم حسینی برای حمایت از هیئت‌های مذهبی با استفاده از عواید موقوفات مرتبط برگزار شد. ویژه‌برنامه بصیرت عاشورایی نیز تا پایان ماه صفر ادامه دارد. مبلغان، گروه‌های جهادی، خادمین بقاع متبرکه و امامزادگان نیز در این زمینه فعال شدند.

حجت‌الاسلام عادل ادامه داد:‌ سازمان اوقاف 107 موکب خدمت‌رسانی در اربعین سال 1398 برپا کرد و پس از سال 98 با توجه به ظرفیت‌های موجود عدد نمادین 313 را مدنظر قرار دادیم. امسال نیز بیش از 350 موکب در داخل کشور، مرزهای ورودی و خروجی، کشور عراق و اعتاب مقدس برای خدمت‌رسانی به زائران حضرت ابا عبدالله الحسین (ع) برپا می‌شود. 53 موکب در کشور عراق و در شهرهای سامرا، نجف، کاظمین، کربلا و در مسیر نجف به کربلا مستقر می‌شوند.

وی با بیان اینکه در مرزهای خروجی کشورمان 16 موکب به خدمت‌سانی می‌پردازند، گفت:‌ در استان‌های مسیر تردد نیز 131 موکب مستقر می‌شود. همچنین 150 موکب نیز برنامه بدرقه زوار و برنامه جاماندگان اربعین را خواهند داشت. مواکب در بخش‌های رفاهی، پذیرایی، اسکان و فرهنگی به خدمت‌رسانی مشغول خواهند بود.

وی در تشریح فعالیت‌های فرهنگی موکب‌های اربعین گفت: 600 مبلغ همراه با کاروان‌ها از مبدأ حرکت می‌کنند و در مواکب حضور خواهند داشت و به فعالیت‌های تبلیغی، برگزاری نماز جماعت، پاسخ به سوالات شرعی و پاسخگویی به شبهات و همچنین اجرای برنامه‌های فرهنگی و مسابقات مختلف و توزیع محصولات فرهنگی به کودکان را مورد توجه قرار خواهند داد. عمده فعالیت‌های فرهنگی سازمان اوقاف و امور خیریه در شهر سامرا خواهد بود و در همین راستا هفت استان در سامرا موکب برپا خواهند کرد.

عادل ادامه داد: در جوار مسجد براثا که جایگاه ویژه‌ای دارد، خدمات از سوی موکب ما صورت خواهد گرفت و پیش‌بینی می‌کنیم 4 تا 5 هزار ظرفیت اسکان در موکب کاظمین فراهم شود. در شهر نجف نیز از سوی استان‌های البرز، قزوین و امامزاده صالح فرحزاد تهران و بقعه شیخ طرشتی مواکبی برپا خواهد شد و پذیرایی و اسکان زائران در این مواکب مورد توجه قرار می گیرد.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه از برگزاری بزرگترین موکب شست و شوی لباس توسط امامزاده زینبیه اصفهان خبر داد و گفت: در عمودهای 202، 285، 299، 380، 430، 480، 809، 888، 1080، 1172 و 1218 نیز به همت این امامزاده خدماتی در بحث شست‌و‌شوی لباس و ایجاد کارخانه یخ به‌منظور دسترسی زائران به آب یخ فراهم شده است.

حجت‌الاسلام عادل ادامه داد:‌هفت استان ما در مرز مهران با راه‌اندازی مواکب در این مرز به زائران خدمت‌رسانی خواهند کرد؛ مواکب اربعین از 10 صفر تا پنج روز بعد از اربعین حسینی به زائران حضرت سیدالشهدا (ع) خدمت‌رسانی می‌کنند.

وی با اشاره به برگزاری همایش قدم‌های آسمانی اظهار کرد: همزمان با اربعین حسینی در 150 موکب داخل کشور نیز برنامه‌های فرهنگی و نیز ویژه‌برنامه جاماندگان اربعین برگزار خواهد شد و بنا است امامزادگان و بقاع متبرکه شاخص مواکب پذیرایی، بهداشتی و درمانی راه‌اندازی کنند. یکی از مواکب اربعین در شهر میرجاوه برای زواری که از کشور پاکستان وارد کشور ما می‌شوند، خدماتی همچون تهیه کفش برای زائران در نظر گرفته است و یکی از مواکب استان قزوین هم در مسیر خدمات دندانپزشکی به زائران ارائه می‌دهد.

حجت‌الاسلام عادل با اشاره به اینکه بخش زیادی از موقوفات در بخش آموزشی است، گفت: بر این اساس طرح مهر تحصیلی به منظور حمایت و تهیه بسته‌های آموزشی برای دانش‌آموزان نیازمند اجرا کنیم. تلاش داریم مؤسسه مدارس وقفی سال آینده راه‌اندازی شد؛ با راه‌اندازی این موسسه از مدارس وقفی شناسایی شده حمایت و آنها را ساماندهی می‌کنیم و ضمن اینکه بنا داریم در آینده نزدیک مدارس معارف را در سطح مدارس وقفی راه‌اندازی کنیم.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه در زمینه مهر تحصیلی یک هزار و 570 نیت ثبت شده است، تصریح کرد: طبق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته از هفته آینده 30 هزار بسته مهر تحصیلی میان دانش‌آموزان ابتدایی و دبیرستان توزیع خواهد شد؛ این بسته شامل کیف و لوازم‌التحریر ویژه دانش آموزان است و در این طرح 550 بقعه متبرکه و امامزاده مشارکت خواهند داشت. محصولات این بسته‌ها تولید داخل و از کیفیت مطلوبی برخوردار هستند و با قیمت مناسبی تهیه شده‌اند؛ طی هماهنگی با آموزش و پرورش و مؤسسات خیریه در اختیار بهره‌مندان قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام
captcha