مطالبه بحرین؛ پاسخ ایران به ادعای تکراری درباره مالکیت جزایر سه‌گانه + صوت
کد خبر: 4084692
تاریخ انتشار : ۲۰ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
بخشایش اردستانی مطرح کرد:

مطالبه بحرین؛ پاسخ ایران به ادعای تکراری درباره مالکیت جزایر سه‌گانه + صوت

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به ضرورت تلاش برای بهبود روابط با کشورهای عربی حوزه خلیج فارس گفت: در کنار این تلاش وقتی آنها هر سال ادعای مالکیت امارات بر جزایر سه‌گانه ایرانی را مطرح می‌کنند، ایران نیز در پاسخ متقابل باید تعلق بحرین به ایران و ضرورت بازگشت آن به خاک کشور را مطرح کند.

احمد بخشایش اردستانی، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز

وزرای امور خارجه کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه پایانی نشست 153ضمن تکرار ادعای امارات درباره جزایر سه‌گانه ایرانی تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی و همچنین ادعای مداخله ایران در امور یمن، خواستار شرکت در مذاکرات هسته‌ای و گنجاندن برنامه موشکی ایران در این مذاکرات شد.

ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، نیز با رد اتهامات بی اساس وارده در این بیانیه جزایر سه گانه ایرانی ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک را جزء لاینفک و ابدی خاک جمهوری اسلامی ایران دانست.

کنعانی با اشاره به استقبال ایران از بازگشت و ازسرگیری فعالیت سفرای دولت کویت و دولت امارات متحده عربی در تهران و استمرار گفتگوها با عربستان گفت :جمهوری اسلامی ایران همانند گذشته بر لزوم اتخاذ رویکرد همکاری محور از سوی همه کشورهای منطقه برای دستیابی به امنیت، ثبات و صلح در منطقه خلیج فارس تاکید دارد.

احمد بخشایش اردستانی، عضو هیئت علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز، در گفت‌وگو با ایکنا درباره بیانیه وزرای امور خارجه کشورهای عربی و تکرار ادعای مالکیت امارات بر جزایر سه‌گانه ایرانی گفت: به اعتقاد من این بیانیه در راستای یک برنامه هماهنگ‌شده برای تحت فشار قرار دادن ایران است؛ همزمان با این بیانیه، که البته همواره صادر می‌شده، آمریکا یک سری تحریم‌های جدید اعمال کرد و از طرفی رژیم صهیونیستی یک سری حملات انجام داد. معنا و مفهوم این فشارها این است که ایران به توافق برگردد.

پاسخ منطقی به یک ادعای تکراری

بخشایش درباره اینکه پاسخ منطقی ایران به این بیانیه کشورهای عربی چیست، گفت: بهترین پاسخ ایران این است که بحرین برای ایران است و باید به ایران باگزداندده شود و انگلیسی‌ها در زمان محمدرضا شاه بحرین را به زور از ایران گرفتند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این سؤال که آیا بیان این ادعاها در زمانی که برخی کشورهای عربی، از جمله امارات به دنبال بهبود روابط با ایران و اعزام مجمدد سفیر به تهران هستند، نشانه یک رفتار متناقض نیست، گفت: این کشورها به خاطر فشار خارجی مجبور به صدور چنین بیانیه‌هایی هستند وگرنه خود آنها دوست دارند با ایران ارتباط داشته باشند چون می‌دانند صلاح آنها در برقراری این رابطه است تا امنیت آنها برقرار باشد.

وی با اشاره به اینکه این بیانیه خواست واقعی آنها نیست و بیشتر از ناحیه تحریک و فشار آمریکا و صهیونیست‌ها است، گفت: اگر این کشورها به معنای واقعی مستقل باشند این واکنش‌ها را نشان نمی‌دهند اما متأسفانه بیشتر متأثر از قدرت‌های فرامنطقه‌ای هستند.

ادامه تلاش برای بهبود روابط

بخشایش درباره اینکه چنین رویکردهایی از سوی کشورهای عربی، ممکن است به تغییراتی در سیاست خارجی دولت سیزدهم نسبت به این کشورها منجر شود، گفت: ایران نباید این دو قطبی را ایجاد کند که اگر کشوری با اسرائیل رابطه برقرار کرد با‌ آن رابطه نداشته باشد؛ این رویکرد مناسبی نیست. لذا ایران باید با کشورهای عربی رابطه داشته باشد اما در جایی که آنها حمله لفظی می‌کنند ما هم باید به آنها حمله کنیم.

این عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: وقتی آنها در خصوص جزایر سه‌گانه ایرانی ادعای مالکیت می‌کنند، پاسخ و حمله لفظی ما هم باید این باشد که بحرین متعلق به ایران است و باید به ایران برگردد اما در عین حال باید روابط را ادامه و توسعه داد و بهبود بخشید.

دلایل تمایل عربستان

وی یادآور شد: در وضعیت فعلی اولویت سیاست خارجی ایران در رابطه با کشورهای عربی باید بهبود روابط با عربستان سعودی باشد چون عربستان نقش برادر بزرگ را برای سایر کشورهای عربی ایفا می‌کند و به یاد دارم در زمان‌های قبل هر وقت عربستان در حال بهبود رابطه با ایران بود به امارات و برخی دیگر از کشورهای عربی نهیب می‌زد که این ادعاها را علیه ایران مطرح نکنند.

کد

بخشایش درباره دلایل افزایش تمایل عربستان به مذاکره با ایران و ارتقای سطح مذاکرات از امنیتی به سیاسی گفت: دلیل اصلی آن این است که سعودی‌ها از دولت بایدن و حمایت مؤثر و مناسب آمریکا از خود تا حدی ناامید شده‌اند. آنها در این مدت شاهد خروج آمریکا از افغانستان و برخی کشورهای غرب آسیا بودند و از طرفی می‌بینند وقتی اسرائیل به سوریه حمله می‌کند، ایران پایگاه‌های آمریکا در سوریه را هدف قرار می‌دهد که این پیام را به اسرائیل می‌دهد که اگر حمله کند به اربابش حمله می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه ازاد اسلامی اظهار کرد:‌ وقتی عربستان سعودی‌ و کشورهای عربی می‌بینند آمریکا در مقابل این حملات کار خاصی نمی‌کند این تمایل را پیدا می‌کنند که روابط آرام و کم‌تنشی با ایران برقرار ‌کنند اما در عین حال تحت فشار آمریکا و اسرائیل ناچار به اتخاذ چنین مواضعی نیز علیه ایران می‌شوند.

 

مصاحبه از جواد نصیری اوانکی

انتهای پیام
captcha