جهانی‌شدن اربعین بایکوت رسانه‌ای آن را ناممکن کرده است + صوت
کد خبر: 4085062
تاریخ انتشار : ۲۲ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۷:۱۳
فداحسین مالکی:

جهانی‌شدن اربعین بایکوت رسانه‌ای آن را ناممکن کرده است + صوت

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به موج‌سواری رسانه‌های معاند بر روی برخی مشکلات روزهای اخیر زائران مراسم راهپیمایی اربعین برای تحت‌الشعاع قرار دادن اصل این برنامه گفت: این رسانه‌ها می‌خواهند مانع تکثیر پیام عدالت‌طلبانه و ضد ظلم اربعین شوند اما به واسطه جهانی‌شدن این پدیده و رسانه بودن هر یک از زائران در این هدف ناکام می‌مانند.

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس

فداحسین مالکی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، در گفت‌وگو با ایکنا درباره ابعاد اهمیت جهانی راهپیمایی اربعین گفت: عظمت اربعین در چند سال اخیر به منزله مهمترین کنگره و نمایش قدرت جهان اسلام در دنیا به منصه ظهور رسیده و تثبیت شده و این کنگره عظیم اسلامی توسط همه مسلمانان اعم از شیعه و سنی و حتی غیر مسلمانان به اشکال مختلف مورد استقبال قرار گرفته است که می‌تواند پشتوانه بزرگی برای قدرت جهان اسلام باشد.

وی با اشاره به برخی اتفاقات نامطلوب در مرزها گفت: بعد از دو سال توقف راهپیمایی اربعین به خاطر شیوع ویروس کرونا، امسال استقبال گسترده‌ای از سوی مردم برای حضور در این مراسم انجام گرفت که شاید برای مسئولان قابل پیش‌بینی نبود. از طرفی تحولات و ناآرامی‌های اخیر عراق تقریبا وقت و انرژی زیادی از دولتمردان عراقی گرفت تا بتوانند وضعیت داخلی عراق را آرام کنند و لذا این اتفاقات تا حدی توجهات را از راهپیمایی اربعین کاهش داد.


بیشتر بخوانید:


مالکی در ادامه درباره اقدامات کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ما در کمیسیون از حدود دو ماه پیش جلسه‌ای را با حضور تمام دستگاه‌های مربوطه برگزار کردیم که مسئولیت جلسه هم با بنده بود و استانداران ایلام، کرمانشاه و خوزستان هم در این جلسه حضور داشتند و برنامه‌ریزی‌ها و پیش‌بینی‌های خوبی صورت پذیرفت اما مشکلات داخلی عراق تا حدی برنامه‌ها را به هم ریخت و عراقی‌ها به دلایل مختلف اعم از فشارهای بیرونی و مشکلات داخلی با کندی فرآیند پذیرش و انتقال زوار از مرزهای شش‌گانه را انجام می‌دادند و این باعث ازدحام و گرمازدگی زائران شد.

اربعین را هیئتی نمی‌توان مدیریت کرد

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه نمی‌توان اربعین را به صورت هیئتی و غیرحاکمیتی برنامه‌ریزی و مدیریت کرد، گفت: امسال اولین حرکات در این راستا و با ورود مجلس انجام شد و امیدواریم در سال آینده با برنامه‌ریزی دقیق‌تر و بهتر وارد شویم.

وی با اشاره به ممانعت دولت عراق برای ورود اتباع خارجی از جمله پاکستانی‌ها گفت: در این راستا وزارت امور خارجه و وزیر کشور ورود جدی به مسئله داشتند و حتی وزیر کشور در عراق حضور پیدا کرد که خود این مسئله وقفه‌ای ایجاد کرد و چند ساعتی مرزها بسته شد و ایجاد ازدحام کرد. در حقیقت یک سری مسائل غیر قابل پیش‌بینی قدری باعث نگرانی و دغدغه زائران عزیز ما شد.

سوءاستفاده رسانه‌های معاند 

مالکی درباره تلاش رسانه‌های معاند با سوء استفاده از این مسائل برای زیر سؤال بردن اصل مسئله راهپیمایی اربعین گفت: آنها کینه عظمت اربعین حسینی را به دل دارند و اربعین خار چشم این رسانه‌ها و جریان‌های خودفروخته است و قطعا از این اتفاقات برای پیشبرد برنامه‌ها و اهداف ضد دینی خود استفاده می‌کنند و تلاش می‌کنند محتوای ضد ظلم، ضد تبعیض و عدالت‌طلبانه اربعین را سانسور کنند و نگذارند این پیام در فضای جهانی تکثیر شود که قطعا به واسطه جهانی شدن پدیده اربعین و رسانه بودن هر یک از زائران اربعین در این هدف ناکام می‌مانند.

وی با اشاره به اهمیت توجه به مسئله انتقال زائران به شهرهای مقدس نجف و کربلا، گفت: تأکید دولت عراق این است که زوار عراقی در روز اربعین در کربلا توقف نداشته باشند تا زورار سایر کشورها به راحتی بتوانند زیارت خود را انجام دهند. چون پیش‌بینی می‌شود در روز اربعین بالغ بر 20 میلیون نفر در کربلا حضور داشته باشند و این روز بسیار مهمی هم به لحاظ معنوی و نمایش عظمت و قدرت اسلام و هم به لحاظ امنیتی است. لذا علیرغم اینکه همه مسئولان امنیتی و سیاسی عراق و مردم این کشور تلاش زیادی برای خدمت بهتر به زوار انجام داده‌اند مهم این است که در روز اربعین اتفاقی نیفتد که این حماسه و شکوه را تحت‌الشعاع قرار دهد و در این میان صبوری زائران ایرانی بسیار حائز اهمیت است.

توصیه به زائران ایرانی 

مالکی درباره مهمترین توصیه خود به زائران ایرانی اربعین گفت: الان خوشبختانه رفت و آمدها عادی شده و مشکل خاصی وجود ندارد اما به هر حال مردم هم نباید خیلی تعجیل کنند و مراعات سایر موطنان و زائران را داشته باشند. دستگاه‌های دولتی نیز بعد از اتفاقات نامناسب چند روز اخیر بسیج شده‌اند تا مشکلات قبلی تکرار نشود و رئیس‌جمهور هم دستوراتی به استانداران سه استان مرزی برای بسیج سریع تمامی امکانات داده‌اند.

کد

مسئله مهم پایانی انتقال زائران به کشور است، گفت: دولتمردان باید از حالا باید برای بازگشت مناسب زائران از مرزها برنامه‌ریزی کنند. کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم به طور مرتب با وزارت امور خارجه و سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در کربلا در تماس است تا اگر مشکل یا مسئله خاصی باشد به دستگاه مربوطه انتقال دهیم.

مصاحبه از جواد نصیری اوانکی

انتهای پیام
captcha