نهضت عاشورا گسترش‌دهنده رسالت پیامبر اسلام(ص) بود
کد خبر: 4085939
تاریخ انتشار : ۲۵ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۹
حشمت‌الله قنبری:

نهضت عاشورا گسترش‌دهنده رسالت پیامبر اسلام(ص) بود

حشمت‌الله قنبری، پژوهشگر تاریخ اسلام با بیان اینکه نهضت کربلا گسترش‌دهنده رسالت پیامبر اسلام(ص) است، گفت: سر بریده امام حسین(ع) در اوج نیزه تمام رسالت پیامبر اسلام(ص) را به جهان مخابره کرد و حقیقتی است که به واسطه آن تمام آوردگاه کربلا به یک مکتب تربیتی تبدیل شد.

حشمت الله قنبری

به گزارش ایکنا، حشمت‌الله قنبری، عضو هیئت علمی دانشگاه و پژوهشگر تاریخ اسلام، امروز، 25 شهریور، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران با بیان اینکه نهضت جاویدان حضرت امام حسین(ع) به عنوان یک مکتب تربیتی و نظام جامع پیش روی بشریت قرار گرفته است، گفت: پدیده دهمین روز محرم الحرام سال 61 به لحاظ عدد و رقم نسبت به رخدادهای قبل و بعد از خودش ویژگی شاخص منحصر به فردی ندارد. درروز واقعه کربلا بنا بر روایات 72 تن یا 81 تن به شهادت رسیدند و تعداد بازماندگان در بالاترین آمار حدود 32 تن بودند ولی درست در نقطه مقابل، جریان برانداز بالغ بر 31 هزار نفر این فاجعه را رقم زدند. در چنین شرایطی معمولاً امکان تحقق مفهومی به نام جنگ وجود ندارد، چون تعداد یاران حضرت امام حسین(ع) با تعداد لشکریان دشمن قابل مقایسه نبود.

وی افزود: واقعه عاشورا وقتی به رخدادهای قبل و بعد خودش عرضه می‌شود، می‌بینیم در جنگ‌هایی که رخ داده ده‌ها هزار، صدها هزار و میلیون‌ها نفر زخمی و کشته شده‌اند، اما هیچ یک از این جنگ‌ها و پدیده‌ها مانند پدیده کربلا جاودانگی نداشته و یکی از شگفت‌انگیزترین نبردهای توحیدی در آنجا به وقوع می‌پیوندد.

پژوهشگر تاریخ اسلام ادامه داد: همه شهدای کربلا امت پیغمبر(ص) محسوب می‌شوند و همچنین امام حسین(ع) یک استثناء محسوب می‌شوند و صفحه‎ای که از این خلقت و آفرینش ورق زد، به خورشیدی تبدیل شد که هرگز غروب نخواهد کرد؛ درواقع امام حسین(ع) در واقعه عاشورا همانند خورشدی پرطلوع درخشیدند و نهضت ایشان گستره‌ای را به وجود آورد که در آن هیچ اصغری وجود نداشت و هر چه هست، اکبر است و اجزای پدیده کربلا را نمی‌توان از هم جدا کرد.

قنبری با بیان اینکه نظیر شهدای کربلا در خلقت وجود ندارد، عنوان کرد: جریان تربیت‌آفرین عاشورا باعث شد تا نهضت کربلا به یک مکتب کامل تبدیل شود، چون امام حسین(ع) در آن شرایط سخت که دشمن به وجود آورده بود هرگز ادب و اخلاق را رها نکردند و همواره نگران اهل حرم خود بودند.

وی ادامه داد: همه آنهایی که خودشان را به کربلا رساندند تا مقابل امام حسین(ع) بایستند هریک در زمان خود انسان‌های معروف و کاملی محسوب می‌شدند اما آنها به دلیل تطمیع و فریب حکومت یزید در راستای برداشتن چراغ هدایت از روی زمین تلاش کردند تا از این ظلمت همه جهان را فرا بگیرد.

این استاد دانشگاه نهضت کربلا را گسترش‌دهنده رسالت پیامبر اسلام(ص) دانست و گفت: سر بریده امام حسین(ع) در اوج نیزه تمام رسالت پیامبر اسلام(ص) را به جهان مخابره کرد و حقیقتی است که به واسطه آن تمام آوردگاه کربلا به یک مکتب تربیتی تبدیل شد.

قنبری بیان کرد: وقتی غروب عاشورا فرا رسید حسین بن علی(ع) تازه طلوع کرد و حضرت زینب(س) عزت نظام سلطه را از بین برد. هرچند دشمن به ظاهر همه موانع را از پیش رو برداشته بود اما حضرت زینب(س) طوری رفتار کردند که دشمن شگفت‎‌زده ‌شد و راوی کربلا طوری مقابل دشمن رجزخوانی می‌کرد که دشمن مانده بود.

وی در پایان گفت: باید همراه با امام زمانمان باشیم تا در نبرد با دشمن پیروز شویم و نباید از حمایت از ولی دست برداشت، چون بدون ولی گمراه خواهیم شد همانطورکه آنهایی که علی(ع) را رها کردند گمراه شدند.

انتهای پیام
captcha