مساجد از مسابقات قرآن سهمی ندارند
کد خبر: 4087220
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۶
بررسی وضعیت مسابقات قرآن اوقاف از نگاه داوران و متسابقان / 16

مساجد از مسابقات قرآن سهمی ندارند

مدرس دانشگاه و داور مسابقات قرآن با اشاره به اینکه برای برگزاری مسابقات قرآن باید به دو شاخصه تبلیغات و افزایش مبلغ جوایز توجه شود، گفت: یکی از نقاط ضعف این است که برای برگزاری مسابقات قرآن هیچ نگاهی به مساجد نیست.

مرتضی مختاری، داور مسابقات قرآنمرتضی مختاری، مدرس دانشگاه و داور مسابقات قرآن، در گفت‌و‌گو با ایکنا از استان مرکزی، برنامه‌ریزی و تهیه مقدمات برگزاری مرحله شهرستانی و استانی چهل و پنجمین دوره مسابقات قرآن اوقاف را مورد تحسین قرار داد و افزود: تلفیق داوران بومی و غیربومی باعث شد تا سطح داوری از سطح بسیار بالایی برخوردار باشد و از سوی دیگر حضور داورانی همچون استاد ابوالقاسمی و قره شیخلو باعث ایجاد انگیزه شرکت‌کنندگان در مسابقات بود.

وی سطح فنی شرکت‌کنندگان را مطلوب ارزیابی کرد و با تأکید بر تمرین بیشتر برای کسب مقام‌های کشوری، اظهار کرد: برای برگزاری هرچه بهتر مسابقات لازم است به چند محور توجه لازم شده و بازنگری صورت گیرد که از آن جمله می‌توان به ثبت‌نام این رویداد مهم قرآنی اشاره کرد. انجام ثبت‌نام‌ها به صورت سایت در مقطع زمانی مشخص مطلوب است، اما برای حضور حداکثری باید از رسانه‌های پرمخاطب همچون صدا و سیما جهت تبلیغات استفاده کرد. اصل ثبت‌نام به صورت نظام واحد در سیستم سامانه‌ای حرکت به جلوست و باید در این مسیر ثابت قدم بود و داوطلبان نیز خودشان را با این شرایط وفق دهند.


بیشتر بخوانید


مختاری ضرورت آموزش قبل از مسابقات را مورد تأکید قرار داد و گفت: حافظان، قاریان و مرتلان در استان و کشور این مهم را مدنظر داشته باشند که مسابقات صرف به تنهایی نمی‌تواند کارآمد باشد. متسابقان برای موفقیت باید برنامه منظم آموزشی از جمله حضور در جلسات، استفاده از نظر اساتید، استماع تلاوت، نقد و بررسی تلاوت‌ها، استفاده از نظر داوران در تحلیل تلاوت جهت شناخت نقاط ضعف و قوت را فراموش نکنند.

این داور مسابقات قرآن ارتقای جوایز را یکی از دلایل حضور شرکت‌کنندگان بیشتر در مسابقات دانست و تشریح کرد: باید باور کنیم با گذر زمان و تحولات اقتصادی بسیاری از شرکت‌ها و مجتمع‌های تجاری برای فروش محصولات خود و ربودن گوی سبقت از رقبا روی جوایز مانور می‌دهند و به طور طبیعی خانواده‌ها را برای خرید محصول از فروشگاهی خاص ترغیب می‌کند. ضمن اینکه قایل به مقایسه فعالیت‌های قرآنی با سایر فعالیت‌ها نیستیم، اما واقعیت این است که اگر متسابق زحمت کشید در کنار اجر معنوی از جایزه قابل توجهی نیز برخوردار شود.

موافق کاهش هزینه تبلیغات به ازای افزایش جوایز نیستم

مختاری ادامه داد: بنده موافق کاهش هزینه تبلیغات به ازای بالا بردن جوایز نیستم، اعتقاد دارم در کنار ارائه بهترین فضاسازی، تبلیغات، مکان مناسب، توجه به ذائقه بصری مخاطب، اطلاع‌رسانی‌ها قبل و حین برگزاری مسابقات، فراهم کردن امکانات رفاهی، جایگاه و دکور، سیستم صوتی برای مسابقات قرآن، باید جوایز را افزایش داد. فضاسازی مسابقات و جوایز باید به موازات یکدیگر ارتقا پیدا کند. البته در برخی مسابقات که سطحش نیز خیلی چشمگیر نیست، سراغ دارم جوایز خوبی در کنار پرداختن به فضاسازی در نظر گرفته می‌شود.

این مدرس دانشگاه اضافه کرد: برای حضور راه‌یافتگان به مرحله کشوری باید ایجاد انگیزه کرد، این مرحله از مسابقات در دو بخش مقدماتی و نهایی برگزار می‌شود که برای انگیزه بیشتر می‌توان برای منتخبان مرحله مقدماتی نیز جوایزی در نظر گرفت.

وی تصریح کرد: با استفاده از داوران به‌روز به این سمت حرکت کنیم که تمام مسابقات از اوقاف گرفته تا نهادها، دانشگاه‌ها، نیروهای مسلح و ... ملزم به استفاده از داوران طرح ساماندهی باشند. اجرای این طرح از سوی اوقاف تغییر و تحول جدی در داوری ایجاد کرد؛ از این رو لازم است همه دستگاه‌ها نسبت به استفاده از این داوران اهتمام ویژه داشته باشند؛ چراکه علاوه بر به‌روز بودن دانش آنان، علمشان همواره در حال ارتقاست.

به نیروهای بومی اعتماد کنیم

مختاری با تأکید بر آموزش و ارتقای سطح برگزیدگان و منتخبان مرحله استانی جهت شرکت در مرحله کشوری با استفاده از اساتید مجرب، اضافه کرد: اعتقادی برای برگزاری این دوره با استفاده از اساتید اعزامی از مرکز ندارم؛ چراکه با برگزاری طرح ساماندهی مشخص شده در سطح شهرستان‌ها، شهرها و استان‌ها اساتید خوب و قابل اعتمادی وجود دارند که تجربه داوری در مرحله کشوری و حتی بین‌المللی دارند و این مهم برای متسابقان نیز باید توضیح داده شود تا توجیه شوند. به دنبال دعوت از داوران غیربومی با وجود داشتن ظرفیت و پتانسیل بومی نباشیم، هرچند که این امر نیز دارای امتیازاتی است، اما بهترست به داشته‌های خود اعتماد و توجه کرده و از نیروهای استانی بهره‌مند شویم.

وی تحقق شعار «هر مسجد یک پایگاه قرآنی» به عنوان یکی از مطالبات مقام معظم رهبری را متذکر شد و افزود: یکی از نقاط ضعف این است که برای برگزاری مسابقات قرآن هیچ نگاهی به مساجد نیست. چهل و ششمین دوره مسابقات قرآن سال آینده آغاز می‌شود و برای برگزاری مسابقاتی باشکوه باید از همین امروز شروع کرد و ظرفیت قرآنی مساجد اعم از حافظان، مرتلان و قاریان فعال در این اماکن مقدس را شناسایی کرد.

ضرورت کشف استعدادهای مسجدی

مختاری در ادامه توضیحات خود بیان کرد: برای رونق هرچه بهتر و بیشتر مسابقات قرآن و کشف استعدادها می‌توان مسابقات بین مسجدی برگزار کرد و از نفرات برتر هر مسجد بین نمازگزاران تجلیل کرد. بدین ترتیب مردم علاوه بر شناخت امام جماعت مسجد، با مؤذن، حافظ و قاری مسجد نیز آشنا شده و همین تشویق‌ها زمینه‌ساز ورود تعداد بیشتری از نوجوانان به حوزه قرآن خواهد شد.

این داور قرآن در پایان به ارسال فایل صوتی مسابقات اذان و داوری آن در مرکز اشاره و ادامه داد: با برگزاری این مسابقه بدین شکل موافقم و آن را تأیید می‌کنم. بنده سابقه بیش از 10 سال داوری مسابقات دارم و فارغ از معنا و مفاهیم بلند اذان، به علت یکنواخت بودن مضامین برای داور و مستمع خسته‌کننده است. مسابقات اذان با مسابقاتی همچون قرائت، ترتیل و حفظ کاملاً متفاوت است؛ چراکه در این رشته‌ها قرعه متفاوت است و شنیدن تلاوت برای داوران و مستمع جذاب است. بی‌حوصله شدن مستمعان از شنیدن بیش از 30 اذان با شأن و عظمت اذان مغایرت دارد و ارسال فایل صوتی جهت داوری در مرکز اقدامی کارشناسی شده و سنجیده است.

انتهای پیام
captcha