دل‌هایی که از دور و نزدیک به بین‌الحرمین رسید
کد خبر: 4087349
تاریخ انتشار : ۰۱ مهر ۱۴۰۱ - ۰۰:۱۲
بر خط جامعه

دل‌هایی که از دور و نزدیک به بین‌الحرمین رسید

برگزاری مراسم اربعین حسینی با حضور گسترده زائران و همچنین پیاده‌روی جاماندگان حسینی در ایران از مهم‌ترین اخبار سرویس اجتماعی ایکنا در هفته‌ای بود که گذشت.

برخط جامعهبه گزارش ایکنا، گروه اجتماعی این خبرگزاری طی هفته‌ای که گذشت، اخبار مهمی با تیترهای؛ هزاران خیابان ایران امروز به بین‌الحرمین ختم شد، اطلاعیه ستاد امر به معروف در مورد فوت «مهسا امینی» و گشت ارشاد، بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی در واکنش به درگذشت مهسا امینی، برگزاری نشست مطالعاتی «خوانش فرهنگی، اجتماعی عاشورا و اربعین برای زیست جهان امروز»، رکورد زائران اربعین شکسته شد، افتتاح ۱۸۰ پروژه گردشگری در سراسر کشور، ورود یک‌ونیم میلیون دانش‌آموز در دوره پیش‌دبستانی، اعلام روزشمار دهه وقف ۱۴۰۱، برگزاری نشست هم‌اندیشی کشوری گردشگری سلامت، کاربرد معنویت در زندگی فردی و اجتماعی و برگزاری برگزاری دوره‌های آموزش مجازی پژوهشکده زن و خانواده را منتشر کرد که در ادامه به برخی از مهمترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

هزاران خیابان ایران به بین‌الحرمین ختم شد

مراسم پیاده‌روی عاشقان امام حسین(ع) روز 26 شهریورماه در شهرهای مختلف ایران برگزار شد و مردم ضمن قرائت زیارت اربعین، با طی مسیرهایی خود را به امامزادگان و اماکن متبرکه رساندند تا همگام با زائران اربعین حسینی در ثواب این زیارت عظیم شریک شوند.

در تهران میدان امام حسین(ع) از ساعت هفت صبح پذیرای عاشقان اربعین بود؛ مراسمی که با قرائت زیارت اربعین و زیارت عاشورا آغاز شد و به تدریج با افزایش موج جمعیت به اوج شکوه و جلال رسید.

هزار و ۵۰۰ موکب مردمی نیز با اقتباس از سنت بسیار ارزشمند مردم عراق در خدمت به زائران حسینی در مسیر میدان امام حسین(ع) به سمت قبله تهران، برپا شده بود و خادمان امام حسین(ع) در تلاش برای خدمت‌رسانی به مردم بودند.

امسال همانند سال‌های قبل، عاشقان امام حسین(ع) اغلب به صورت خانوادگی در مراسم حضور داشتند و حضور کودکان در این مراسم چشمگیر بود، حضوری که نشان می‌دهد باید خدمات ویژه‌ و برنامه‌های فرهنگی خاص کودکان در مسیرهای راهپیمایی اربعین بیشتر مد نظر قرار بگیرد.

اطلاعیه ستاد امر به معروف در مورد فوت «مهسا امینی»

روابط عمومی ستاد امر به معروف و نهی از منکر در مورد حادثه تأسف‌بار درگذشت مرحومه مهسا امینی اطلاعیه‌ای صادر کرد.

در بخش‌هایی این اطلاعیه آمده است: «ستاد امر به معروف و نهی از منکر با عرض تسلیت این ضایعه ناگوار به خانواده مرحومه مهسا امینی و طلب مغفرت از درگاه خداوند منان برای ایشان و صبر برای بازماندگان، در مورد این واقعه تلخ نکات زیر را به عرض مردم شریف ایران می‌رساند.

در این واقعه، اصل بر اجرای عدالت و شفافیت است و از دستگاه‌های مسئول انتظار می‌رود با رسیدگی کامل و اعلام به موقع، وجدان عمومی و اذهان آحاد جامعه را در قضاوت منصفانه یاری کنند».

بیانیه دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی 

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در واکنش به درگذشت خانم مهسا امینی و واکنش‌ها، تحلیل‌ها و حوادث پس از آن بیانیه‌ای صادر کرد که در بخش‌هایی از متن این بیانیه آمده است: «دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن ابراز همدردی با خانواده مهسا امینی و داشتن حس پدرانه و مادرانه فقدان فرزند خود از خداوند متعال برای آن مرحومه آرامش ابدی و برای بازماندگان طلب صبر می‌نماید. از آنجا که این اتفاق موجب جریحه‌دار شدن احساسات بسیاری از مردم شریف ایران شد، لازم است دستگاه‌های مسئول بر اساس دستور صریح روسای محترم قوای سه‌گانه کشور، ضمن بررسی دقیق و همه‌جانبه موضوع، نتایج آن را به اطلاع مردم و افکار عمومی برسانند و در صورت قصور یا تقصیر احتمالی با متخلفین برخورد لازم صورت پذیرد».

جمعه/////هزاران خیابان ایران در آرزوی رسیدن به بین‌الحرمین

خوانش فرهنگی، اجتماعی عاشورا و اربعین برای زیست جهان امروز

نشست مطالعاتی «خوانش فرهنگی، اجتماعی عاشورا و اربعین برای زیست جهان امروز» روز ۲۹ شهریورماه با حضور محمدهادی همایون، استاد دانشگاه امام صادق(ع) و عباسعلی رهبر، استاد دانشگاه علامه طباطبایی(ره) به همت دفتر مطالعات فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار شد.

محمدهادی همایون، استاد دانشگاه امام صادق(ع) طی سخنانی در این نشست بیان کرد: ما تا آستانه روز قیامت با اربعین مواجه هستیم. پدیده‌ای به اسم اربعین وجود دارد که ۴۰ روز مانده به قیامت نیز رخ می‌دهد. زمانی که تاریخ تمدن از سوی تاریخ‌نگاران تمدن غربی نگاشته شد، آن‌ها به گونه‌ای این تاریخ را رقم زدند که بتوانند از آن برای آمال خود بهره‌گیری کنند.

وی افزود: ما اگر بخواهیم تاریخ تمدن را واقعی بنویسیم، محور این تاریخ تمدن، عاشوراست. به این معنا که هر چیزی که پیش از عاشورا شکل گرفته، مقدمه عاشورا بوده و هر چیزی که پس از عاشورا به وقوع پیوسته باشد، از جمله مقوله ظهور با محوریت عاشورا جلوه‌گر خواهد شد. موتور پیش‌برنده این جریان در تاریخ نیز اربعین است. مردم در اربعین پشت سر امام(ع) به سمت خدا حرکت می‌کنند. بزرگترین تجلی تاریخی تا پیش از ظهور، عاشورا بوده که تا قیامت نیز ادامه خواهد داشت.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه باید بر روی اربعین‌ حسینی به عنوان رسانه ویژه انقلاب اسلامی سرمایه‌گذاری کنیم، گفت: اگر حرکت پیش‌برنده اربعین نبود، چیزی از کربلا و عاشورا باقی نمانده بود.

رکورد زائران اربعین شکسته شد

در اربعین امسال ۲۱ میلیون و ۱۹۸ هزار و ۶۴۰ زائر برای شرکت در مراسم اربعین وارد کربلا شدند. این تعداد زائر در طول تاریخ بی‌نظیر است و با حضور این خیل جمعیت، رکورد تعداد زائران اربعین شکسته شد.

این در حالی است که در سال ۲۰۱۶ حدود ۱۱ میلیون و ۲۰۰ هزار زائر، در سال ۲۰۱۷ حدود ۱۳ میلیون و ۸۰۰ هزار زائر، در سال ۲۰۱۸ حدود ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر، در سال ۲۰۱۹ حدود ۱۵ میلیون و ۲۰۰ هزار زائر، در سال ۲۰۲۰ حدود ۱۴ میلیون و ۵۰۰ هزار زائر، در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار زائر و در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۱ میلیون و ۱۹۸ هزار زائر در مراسم اربعین حسینی وارد شهر مقدس کربلا شدند. این شمارش از سوی شبکه جهانی الکفیل حرم حضرت عباس(ع) انجام و اعلام شده است.

افتتاح ۱۸۰ پروژه گردشگری در سراسر کشور

سیدمصطفی فاطمی، مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی روز ۳۰ شهریور در آئین رونمایی از پوستر هفته گردشگری که در سالن خلیج فارس معاونت گردشگری برپا شد، طی سخنانی گفت: روز جهانی گردشگری آغاز سال گردشگری هر کشور برای معرفی رویکردهای آن سرزمین در این حوزه هست.

فاطمی در این مراسم که احمد تجری، مدیرکل سرمایه‌گذاری، زیرساخت و مناطق نمونه گردشگری نیز حضور داشت با اشاره به شعار سازمان جهانی گردشگری با عنوان «بازاندیشی در گردشگری» افزود: به غیر از شعار سال ۱۴۰۱ که تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرینی است، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با رویکرد تنوع‌بخشی و استفاده از ظرفیت‌های مغفول مانده ایران به خصوص در میراث ناملموس، شعار ملی با عنوان «رویش اندیشه‌های نو در گردشگری ایران» را انتخاب کرده است.

مدیرکل دفتر توسعه گردشگری داخلی همچنین، از افتتاح ۱۸۰ پروژه گردشگری در سراسر کشور طی این هفته خبر داد و گفت: در حوزه‌های گردشگری کشاورزی، مذهبی، خوراک، ورزشی، ادبی، کودک، دریایی، علمی، فرهنگی اجتماعی، سلامت، طبیعی، گردشگری دسترس‌پذیر، در همه استان‌ها میزهای تخصصی گردشگری برگزار می‌شود. برپایی ۹۰ جشنواره موضوعی، افتتاح ۱۸۰ پروژه گردشگری در سراسر کشور، برپایی ۵۰ نشست، برپایی ۹۰ کارگاه آموزشی و برنامه‌های متنوعی در ۲۹ پایگاه برنامه‌ریزی شده است.

ورود ۱.۵ میلیون دانش‌آموز به دوره پیش‌دبستانی

مراسم جشن غنچه‌ها روز چهارشنبه، ٣٠ شهریورماه با حضور یوسف نوری، وزیر آموزش و پرورش؛ علیرضا کریمیان،‌ مدیرکل آموزش و پرورش شهر تهران؛‌ مجتبی همتی‌فر،‌ رئیس سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک در مدرسه صاحب‌الزمان(عج) منطقه ۱۱ پایتخت برگزار شد.

در این مراسم وزیر آموزش و پرورش به اهمیت مدیریت نظام آموزشی اشاره کرد و گفت: با وحدت فرماندهی در نظام آموزشی کشور مقرر شده تا اقدامات خوبی را برای نوآموزان در نظام اسلامی رقم بزنیم.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه حدود هشت میلیون کودک، قبل از ورود به مرحله پیش‌دبستانی داریم، گفت: امسال حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار دانش‌آموز به دوره پیش‌دبستانی وارد شدند.

جمعه/////هزاران خیابان ایران در آرزوی رسیدن به بین‌الحرمین

اعلام روزشمار دهه وقف 1401

روزشمار دهه وقف سال جاری اعلام شد و بر این اساس، دهه وقف سال ۱۴۰۱ از شنبه، دوم مهرماه مصادف با بیست و هفتم ماه صفر آغاز می‌شود و تا دوشنبه یازدهم مهرماه مصادف با ششم ماه ربیع‌الاول ادامه خواهد داشت. روزشمار دهه وقف سال ۱۴۰۱ به شرح زیر است؛

شنبه، دوم مهرماه همزمان با روز وقف: وقف، نقش رسانه در توسعه موقوفات و تکریم واقفان؛ یکشنبه، سوم مهرماه همزمان با شهادت پیامبر اکرم(ص) و امام حسن(ع): وقف، ترویج معارف قرآن، عترت و مهدویت؛ دوشنبه، چهارم مهرماه: وقف، تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین؛ سه‌شنبه، پنجم مهرماه همزمان با شهادت امام رضا(ع): وقف، امامزادگان، فرهنگ زیارت؛ چهارشنبه، ششم مهرماه همزمان با آغاز ربیع‌الاول: وقف، جهاد تبیین و نقش نظام اسلامی در صیانت از موقوفات؛ پنجشنبه، هفتم مهرماه: وقف، سبک زندگی اسلامی و تحکیم بنیان خانواده؛ جمعه، هشتم مهرماه: وقف، نقش مردم در مدیریت و احیای موقوفات و بقاع متبرکه؛ شنبه، نهم مهرماه: وقف، خدمات بهداشتی درمانی و گسترش سلامت جامعه؛ یکشنبه، ۱۰ مهرماه: وقف، خدمات فرهنگی اجتماعی به جوامع بشری و دوشنبه، ۱۱ مهرماه: وقف، موسسات خیریه، توسعه مشارکت‌های مردمی.

برگزاری نشست هم‌اندیشی کشوری گردشگری سلامت

نشست هم‌اندیشی کشوری گردشگری سلامت روز ۲۹ شهریورماه با حضور مسئولان وزارت بهداشت، مسئولان دانشگاه علوم پزشکی تهران و جمعی از صاحب نظران کشور در حوزه گردشگری سلامت در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم پزشکی تهران آغاز به کار کرد.

در ابتدای این هم‌اندیشی دو روزه، سعید ناطقی، معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی تهران، سیاست‌ها و چشم‌انداز گردشگری سلامت در دانشگاه علوم پزشکی تهران را تشریح کرد و گفت: برگزاری این هم‌اندیشی با هدف بارش افکار در حوزه گردشگری سلامت برگزار شده است. در کشور ما ظرفیت‌های بزرگی در حوزه گردشگری سلامت وجود دارد و هدف این است که از این ظرفیت‌ها استفاده کنیم و موانع را برداریم.

وی ادامه داد: در گردشگری سلامت فرصتی برای صدور انقلاب داریم چراکه یکی از راه‌هایی که می‌توان انقلاب را صادر کرد ارائه خدمات پزشکی است. افت ارزش ریال طی سال‌های اخیر، تهدیدی برای اقتصاد کشور بوده است اما بعضا کشورهای پیشرفته غربی و شرقی ارزش پول ملی خود را کاهش می‌دهند تا هزینه ساخت محصولات در کشورشان کاهش پیدا کند و بتوانند در رقابت جهانی کالاهای خود را ارزان‌تر از رقبا بفروشند.

کاربرد معنویت در زندگی فردی و اجتماعی

پیش‌نشست برخط اولین کنفرانس بین‌المللی خانواده و تربیت معنوی با همکاری مشترک پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و مؤسسه خانواده اسلامی و تربیت معنوی خاتم و میزبانی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد.

«کاربرد معنویت در زندگی» موضوع اصلی این پیش‌نشست بود که در آن حسین باغگلی، استادیار علوم تربیتی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد؛ زهرا عبدخدایی، استادیار روانشناسی بالینی پژوهشکده خانواده و رئیس کلینیک تخصصی کودک و خانواده دانشگاه شهید بهشتی و راضیه ادبی، رواندرمانگر و معاونت مرکز مشاوره و توانمندسازی دانشجویی دانشگاه فردوسی مشهد، به سخنرانی پرداختند. سیده‌سلیل ضیایی، استادیار روانشناسی بالینی و عضو هیئت علمی پژوهشکده مطالعات اسلامی در علوم انسانی، نیز دبیر این نشست بود.

در این نشست سیده سلیل ضیایی، دبیر نشست با بیان اینکه بستر معنویت که در این نشست‌ها به آن پرداخته می‌شود اسلام است، گفت: اسلام آخرین و کامل‌ترین دین الهی است که همه آنچه را بشر در طول زندگی خود به آن نیاز دارد در اختیارش می‌گذارد. توحید به معنای یکتاپرستی از جمله اعتقاداتی است که بر همه جنبه‌های زندگی اثر می‌گذارد و اصل توحید عاملی برای معنا بخشیدن به زندگی انسان است و نقش مهمی در تأمین بُعد معنوی انسان دارد.

دوره‌های آموزش مجازی پژوهشکده زن و خانواده

دوره‌های آموزشی مجازی تک‌درس پاییز ۱۴۰۱ به‌صورت آفلاین از ۱۷ مهرماه تا ۱۰ آذرماه توسط پژوهشکده زن و خانواده برگزار می‌شود.

در این دوره آموزشی به مباحث اصول و فنون مشاوره اسلامی با تدریس حجت‌الاسلام‌ والمسلمین آینه‌چی؛ تکنیک‌های تاب‌آوری ‌در خانواده و حل تعارضات زوجین با تدریس حجت‌الاسلام‌ والمسلمین مهدی هادی پرداخته خواهد شد.

در دوره «اصول و فنون مشاوره اسلامی» حجت‌الاسلام‌ والمسلمین آینه‌چی به تبیین و آموزش سرفصل‌های «اهداف مشاوره»، «تعریف مشاوره»، «اصول پذیرش مشاور» و «ارزیابی مراجع در چارچوب معنویت» می‌پردازد.

انتهای پیام
captcha