همکاری‌های قرآنی ایران و مالزی تعاملی به نفع امت اسلامی است + فیلم
کد خبر: 4096339
تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۳
در دیدار هیئت ایرانی با مسئولان جاکیم بیان شد؛

همکاری‌های قرآنی ایران و مالزی تعاملی به نفع امت اسلامی است + فیلم

در دیدار هیئت ایرانی با مسئولان سازمان توسعه امور اسلامی مالزی(جاکیم)، طرفین زمینه‌های همکاری‌های قرآنی دو کشور را بسیار گسترده توصیف و بر ضرورت ارتقای این همکاری‌ها برای مصالح دو ملت ایران و مالزی و نیز امت اسلامی تأکید کردند.

حضور هیئت قرآنی اعزامی از ایران در سازمان جاکیم مالزی

به گزارش ایکنا، معاونت توسعه امور اسلامی مالزی (به زبان مالایی: Jabatan Kemajuan Islam Malaysia) یا با نام عمومی «JAKIM» شناخته می‌شود، یک نهاد دولتی در منطقه پوتراجایا مالزی است که امور اسلامی در این کشور را اداره می‌کند.

با پایان یافتن شصت و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم مالزی، هیئت قرآنی ایرانی اعزامی به این مسابقات به همراه سفیر ایران در مالزی از مؤسسه توسعه اسلام در مالزی (جاکیم) دیدن کردند. 


بیشتر بخوانید:


این جلسه به ریاست «سراج‌الدین سهیمی» معاون جاکیم و حضور چند تن از مسئولان این سازمان از جمله «امین‌الدین محمد»، مسئول سیاستگذاری جاکیم، «مرزوقی بن حسن»، مسئول شورای حلال مالزی، همچنین «علی‌اصغر محمدی»، سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی، «علیرضا معاف»، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و «محمد اورعی کریمی» رایزن فرهنگی ایران در مالزی برگزار شد.

سفیر ایران در مالزی در حال امضای دفترچه یادبود جاکیم

برنامه بازدید در بدو ورود هیئت ایرانی به سازمان جاکیم با نگارش جمله‌ یادگاری و امضای دفترچه یادبود این مؤسسه از سوی سفیر ایران در مالزی و معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شد.

علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر ارشاد در حال امضای دفترچه یادبود جاکیم

سپس هیئت ایرانی به اتاق جلسات این سازمان دعوت و نشست صمیمانه بین طرفین آغاز شد.

در ابتدای این نشست سراج‌الدین سهیمی، معاون جاکیم در سخنانی گفت: به مسئولان ایرانی حاضر در جلسه به‌ویژه جناب آقای علی اصغر محمدی، سفیر محترم ایران خیر مقدم می‌گویم. امیدواریم بتوانیم از طریق این نشست، روابط دوجانبه در زمینه فعالیت‌های قرآنی را گسترش دهیم.

تبریک برگزاری شایسته مسابقات قرآن به مسئولان مالزیایی

سپس محمدی، سفیر ایران در مالزی در سخنانی گفت: بسیار خوشحالم که در این جلسه مهم حضور دارم. قبل از هر چیز مایلم به خاطر برگزاری بسیار موفق مسابقات بین‌المللی قرآن که شش شب به طول انجامید به مسئولان مالزیایی تبریک بگویم. مثل همیشه مالزی بهترین تدارکات را داشت و همه چیز از ابتدا تا اختتامیه عالی بود.

وی ادامه داد: بسیار خوشحالم که با حضور دکتر سراج‌الدین بن سهیمی معاون جاکیم در این نشست حضور داریم. ان شاءالله در این جلسه درباره ظرفیت‌های همکاری‌های دوجانبه در زمینه موضوعات قرآنی مذاکره خواهیم کرد.

وی افزود: یک هیئت مالزیایی از فعالان در زمینه صنعت حلال هم به زودی از ایران دیدار می‌کنند و امیدوارم که بیشتر در این باره بحث کنیم. در مجموع من فکر می‌کنم ما باید روابط خود با جاکیم را تقویت کنیم چون جاکیم، سازمان بزرگی است که فعالیت‌های متعددی دارد و ما امیدواریم که امروز بتوانیم زمینه‌های همکاری‌ها در آینده را مشخص و این همکاری‌ها را وارد مرحله جدیدی کنیم. امیدوارم بتوانیم در زمینه فعالیت‌های قرآنی همکاری‌های بیشتری داشته باشیم.

جاکیم، مجموعه‌ای موفق با الهام از معارف قرآنی

سپس علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنان خود را چنین آغاز کرد: قال الله تعالی فی محکم کتابه: «فَلَوْلَا نَفَرَ مِنْ كُلِّ فِرْقَةٍ مِنْهُمْ طَائِفَةٌ لِيَتَفَقَّهُوا فِي الدِّينِ: پس چرا از هر فرقه‏‌اى از آنان دسته‏‌اى كوچ نمى‌كنند تا [دسته‏‌اى بمانند و] در دين آگاهى پيدا كنند و قوم خود را وقتى به سوى آنان بازگشتند بيم دهند.»

علیرضا معاف، معاون قرآن و عترت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

بسیار خوشحالم که امروز در خدمت شما بزرگواران هستیم و از وقتی که در اختیار ما گذاشتید تشکر می‌کنم. جاکیم بر اساس آنچه می‌دانیم و می‌شناسیم یکی از موفق‌ترین مجموعه‌هایی است که بر پایه منطق آیه شریفه 106 سوره اسرا «وَقُرْآناً فَرَقْنَاهُ لِتَقْرَأَهُ عَلَى النَّاسِ عَلَى مُكْثٍ وَنَزَّلْنَاهُ تَنزِيلاً: و قرآنی كه آن را بخش بخش كرديم تا آن را با تأنّی و درنگ بر مردم بخوانی و آن را آنگونه كه بايد به تدريج نازل كرديم» شکل گرفته و امروز توانسته بسیاری از برنامه‌های موفق قرآنی را در مالزی و جنوب شرق آسیا و دنیای اسلام شکل بدهد. این موفقیت را به مجموعه شما تبریک عرض می‌کنم.

ظرفیت عظیم معارف قرآنی برای همکاری‌های دوجانبه

معاف افزود: وزارت فرهنگ و ارشاد دولت جمهوری اسلامی توسعه معارف قرآن و خدمت به قرآن را جزء وظایف اصلی خود می‌داند. توجه، عمل، تمسک و توسل به قرآن و اعتصام به حبل الله جزء وظایف و اولویت‌های راهبردی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. قرآن امروز محور وحدت جهان اسلام است و اگر همه دولت‌ها و ملل اسلامی با استناد به آیه «واعتصموا بحبل الله» حول قرآن جمع شویم و بر مبنای قرآن اشتراکات را تعریف کنیم اتفاقات بزرگی در دنیای اسلام خواهد افتاد. تعریف اقدامات مشترک قرآنی بین وزارت فرهنگ و ارشاد ایران و مؤسسه جاکیم می‌تواند یکی از دستاوردهای این جلسه باشد.

وی افزود: ما در دولت جمهوری اسلامی ایران به زندگی اسلامی و سبک زندگی قرآنی، توجه و تدبر در مفاهیم قرآنی و عمل به آیات قرآن فکر می‌کنیم. ما هم مثل شما به این فکر می‌کنیم که اقتصاد قرآنی بر مبنای «أَحَلَّ اللَّهُ الْبَيْعَ وَحَرَّمَ الرِّبَا» (خدا داد و ستد را حلال‏، و ربا را حرام گردانيده است) شکل بدهیم. دیپلماسی قرآنی را بر مبنای «فَسَوْفَ يَأْتِي اللَّهُ بِقَوْمٍ يُحِبُّهُمْ وَيُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنِينَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْكَافِرِينَ» (به زودى خدا گروهى [ديگر] را می‌آورد كه آنان را دوست می‌دارد و آنان [نيز] او را دوست دارند) شکل دهیم.

و سبک زندگی قرآنی را بر مبنای آیه «مَنْ عَمِلَ صَالِحًا مِنْ ذَكَرٍ أَوْ أُنْثَى وَهُوَ مُؤْمِنٌ فَلَنُحْيِيَنَّهُ حَيَاةً طَيِّبَةً» (هر كس از مرد يا زن كار شايسته كند و مؤمن باشد قطعاً او را با زندگى پاكيزه‏‌اى حيات [حقيقى] بخشيم ) شکل دهیم و سایر ابعاد زندگی را بر مبنای آیات قرآن به تصویر بکشیم.

تشریح ظرفیت‌های قرآنی جمهوری اسلامی ایران

معاف در ادامه افزود: بسیار خوشحالم که در شصت و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی شرکت کردم. ما در ایران 29 دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن و 43 دوره مسابقات بین‌المللی قرآن را برگزار کردیم. بیش از 270 هزار دانشجو در مقاطع کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری در کشور ما در رشته‌های علوم قرآنی و حدیث فارغ‌التحصیل شده یا مشغول تحصیل هستند. در پنجاه سال اخیر ده‌ها هزار پایان‌نامه ارشد و دکتری در کشور ما نوشته شده است. صدها هنرمند، پژوهشگر و استاد قرآنی در رشته‌های حفظ، تلاوت و تفسیر آیات قرآنی در ایران مشغول به کار هستند و ظرفیت‌های عظیم دیگری در زمینه فعالیت‌های قرآنی در کشور ما وجود دارد. امروز آمدیم تا بیش از گذشته از تجربیات و مدیر فعالیت‌های قرآنی در مؤسسه جاکیم و مالزی بشنویم. در پنج روز اخیر در مسابقات بین‌المللی مالزی که یکی از معتبرترین مسابقات قرآنی جهان است حضور داشتم و از بسیاری از خلاقیت‌ها، ابتکارات و نوآوری‌ها در این مسابقات استفاده کردم.

وی افزود: امروز سؤال مهم همه این است که چگونه در جهان اسلام قرآن را بیش از گذشته محور فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خود قرار دهیم. فکر می‌کنم خوب است درباره این موضوع مهم گفت‌وگو کنیم. در پایان از جنابعالی و تیم مدیریت جاکیم دعوت می‌کنم تا از ظرفیت‌های مدیریتی و پژوهشی نظام جمهوری اسلامی در وقتی مناسب بازدید بفرمایید و در تهران هم گفت‌وگوهایی داشته باشیم.

«دارالقرآن»؛ از ابتکارات قرآنی مالزی 

سپس سهیمی گفت: بسیار خوشحالم که شما برای این نشست مهم اینجا حضور دارید. ما مشتاقیم که روابط بین مالزی و جمهوری اسلامی ایران گرم‌تر از گذشته شود. امیدواریم بتوانیم در ماه رمضان آینده با گروهی از همکاران در نمایشگاه بین‌المللی قرآن ایران حضور داشته باشیم و بتوانیم همکاری‌های خوبی به نفع امت اسلامی داشته باشیم.

سراج الدین سهیمی، معاون سازمان توسعه اسلام در مالزی

سهیمی ادامه داد: شما درباره اینکه چگونه اصول قرآن را در زندگی مسلمانان به‌ویژه مالزی پیاده کنیم صحبت کردید. یکی از ابتکارات در مالزی تأسیس مرکزی به اسم دارالقرآن است که از مؤسسات مخصوص حافظان قرآن است. این مرکز با هزینه کم به پرورش حافظان می‌پردازد و به فارغ‌التحصیلان دیپلمی با عنوان «دیپلم تحفیظ» داده می‌شود. اگر زمان داشته باشید یا در آینده می‌توانید از این مرکز بازدید کنید که بنای بسیار زیبایی دارد.

وی ادامه داد: این یکی از ابتکارات در مالزی است اما تنها اقدام قرآنی ما نیست. ما قوانین و مقررات خاصی برای تربیت قرآنی در مالزی داریم. همچنین ابتکارات دیگری از جمله «مقاصد الشرعیه» داریم. امروز صبح ما سندی برای تحکیم ارزش‌های قرآنی در بین خانواده‌های مسلمان در مالزی امضا کردیم. این بسیار مهم است که زندگی خود را بر اساس اصول اسلامی شکل دهیم. بسیار مهم است که خانواده‌ها کودکان خود را با ارزش‌های قرآنی بزرگ کنند. امیدواریم که مسلمانان نه تنها در مالزی که در کل جهان اسلام زندگی را بر اساس اصول و معارف قرآنی بنا کنند.

اجرای سبک زندگی دینی، دغدغه مسئولان قرآنی ایران

سپس معاف به تشریح بخش دیگری از فعالیت‌ها و برنامه‌های قرآنی در ایران پرداخت و گفت: جنابعالی به مقاصد الشریعه اشاره کردید. در حوزه بیان آموزه‌های قرآن به زبان نو برای زندگی امروز در جمهوری اسلامی کارهای خوبی صورت گرفته است. همینطور در زمینه کارهای جذاب و جدید برای تحکیم بنیان خانواده و برنامه‌های قرآنی و دینی برای کودکان و نوجوانان هم برنامه‌ریزی‌های خوبی در سال‌های اخیر صورت گرفته و ما کتاب‌های متعددی را چاپ کردیم.

معاف افزود: مسئله اصلی ما هم مقابله با سبک زندگی غربی و اجرای سبک زندگی دینی است. فکر می‌کنم بر الگوی قرآنی برای شکل‌دهی یک جامعه دینی و جامعه قرآنی بین اندیشمندان، نواندیشان و دانشگاهیان ایران و مالزی به عنوان یکی از محورهای کاری توافق کنیم.

مسئولیت ایران و مالزی در قبال جهان اسلام

سپس سهیمی در ادامه گفت: ایران و مالزی نه تنها در قبال مردم خود بلکه در برابر دیگر مسلمانان هم مسئول هستند. در مالزی جاکیم مسئولیت امور اسلامی را بر عهده دارد ما ابتکارات زیادی برای ترویج ارزش‌های اسلامی داریم. باید مراقب باشیم که ارزش‌های لیبرال در برخی کشورهای اسلامی راه یافته است ما باید در همه ابتکارات و برنامه‌های خود از اصول و ارزش‌های قرآنی تبعیت کنیم. نشست امروز ما برای این است که ببینیم چگونه می‌توانیم با هم کار کنیم. ممکن است اقدام تازه‌ای در ایران انجام شده باشد که بتوانیم با اندکی تغییر با توجه به جامعه در مالزی آن را اجرا کنیم.

پیشرفت چشمگیر مالزی به سمت اسلامی شدن

سپس محمدی، سفیر ایران در مالزی ادامه داد: ایران و مالزی می‌توانند باب گفت‌وگو درباره مسائل مهم مختلف جهان اسلام را باز کنند و به تبادل تجربیات بپردازند. 

وی افزود: این دومین بار است که از دهه 1990 به مالزی می‌آیم و می‌بینیم که این کشور در 25 سال گذشته تغییرات زیادی کرده و بیشتر به سمت اسلامی شدن رفته است. این نفوذ بیشتر اسلام در سبک زندگی مردم مختص مالزی نبوده زیرا ایران هم چنین وضعیتی دارد و یافتن نقاط مشترک در بسیاری از جنبه‌های زندگی بسیار مهم و ضروری است. ما باید از مالزی یاد بگیریم که چگونه این کشور، اسلام را به عنوان روش زندگی در این جامعه بسیار متنوع پیاده کرده است. ایران می‌تواند از مالزی در زمینه دیدگاه این کشور به فقه، شریعت و نظام قضایی اسلامی بیاموزد. 

وی ادامه داد: برخی مسائل هستند که در ایران کمتر مورد توجه قرار گرفته‌اند چون ایران یک کشور تقریباً صددرصد اسلامی است. مثلا موضوع حلال که مالزی در این زمینه بسیار پیشرفت کرده است در ایران چندان مورد توجه قرار نگرفته و به بعد تجاری‌سازی حلال کمتر پرداخته شده است. مالزی جامعه‌ای است که متشکل از پیروان ادیان و نژادهای مختلف و یک جامعه بین‌المللی است و ما باید درس‌های زیادی از این کشور بگیریم.

محمدی افزود: ما و شما به عنوان متولی رسمی امور اسلامی در مالزی باید گفت‌وگو کنیم تا ببینیم در چه موضوعات نظری و عملی می‌توانیم همکاری‌های دوجانبه را افزایش دهیم. از طریق گفت‌وگو بهتر می‌توانیم یکدیگر را بشناسیم و درک کنیم و این امروز یک ضرورت برای ارتقای همکاری‌هاست.

صنعت حلال، زمینه‌ای مهیا برای همکاری‌های دوجانبه

سهیمی، معاون جاکیم در ادامه گفت: ما در این جلسه حاجی امین‌الدین محمد، مدیر بخش آموزش را داریم و همچنین آقای مرزوقی، مسئول بخش حلال در جاکیم هستند. ما اخیراً در استانبول با هیئتی از ایران دیدار داشتیم و برای همکاری در زمینه حلال مذاکره کردیم. مایلیم گواهی حلال را گسترش دهیم. ما در شورای حلال در این زمینه تلاش می‌کنیم و مطمئنم که در بسیاری زمینه‌ها نه تنها حلال می‌توانیم از یکدیگر بیاموزیم. ایران، در زمینه پیاده کردن معارف قرآنی در خانواده پیشرفت‌های زیادی داشته است و ما می‌توانیم از ایران الگوبرداری کنیم.

لزوم تعریف زمینه‌های مشترک برای همکاری

معاف در ادامه گفت: ما مایلیم کارگروه مشترک بین جاکیم و وزارت فرهنگ در چند محور شکل بگیرد. در زمینه کارهای آموزشی اعم از آموزش عمومی و تخصصی در زمینه کارهای پژوهشی و نظری اعم از پژوهش‌های بنیادی و کاربردی. در زمینه کارهای تبلیغی و ترویجی اعم از کارهای هنری و رسانه‌ای و در زمینه اشتراک نظر در نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها، فستیوال‌ها و مسابقات.

وی تأکید کرد: در این زمینه هم باید تجربیات به اشتراک گذاشته شود و هم برنامه‌های مشترک طراحی و تعریف شود. رایزنی فرهنگی ما در مالزی می‌تواند پیگیری هماهنگی این برنامه و مصوبات کارگروه مشترک را بر عهده داشته باشد. می‌توان با یک توافقنامه بین جاکیم و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، این موارد را قطعی و عملیاتی کرد.

سهیمی هم گفت:  بسیاری از این موارد در ذهن من هم بود از جمله امضای تفاهم‌نامه در زمینه تحقیقات قرآنی. می‌توان این موارد را در قالب یک نمودار تهیه و مشخص کرد.

ضرورت تفاهم و درک متقابل بر اساس قرآن کریم

در ادامه محمد اورعی کریمی، رایزن فرهنگی ایران در مالزی در سخنانی گفت:  بسیار خوشحالم که بلافاصله پس از مسابقات بین‌المللی قرآن مالزی ما در اینجا هستیم تا درباره تفاهم و درک متقابل بر اساس قرآن کریم گفت‌وگو کنیم. زیرا قرآن کتابی است که همه امت را گرد هم می‌آورد امیدواریم که خداوند سبحانه و تعالی ما را یاری کند که نه تنها قرآن را بخوانیم بلکه به آن عمل کنیم و قرآن را وارد زندگی روزمره خود کنیم. پیامبر اکرم(ص) در روز قیامت خطاب به خداوند شکایت می‌کند که امت من و نه غیرمسلمانان قرآن را مهجور گذاشتند.

کریمی افزود: ما امیدواریم با توجه و عمل به قرآن این کتاب الهی را وارد زندگی کنیم. بنابر این از این وقتی که در اختیار ما گذاشتید تشکر می‌کنم و امیدوارم این نشست مفید باشد و به‌زودی نتیجه این نشست را ببینیم. اجازه بدهید که سلام آقای مسعود نوری، نماینده ایران در مسابقات قرآن مالزی و استاد ایشان آقای حسینی را که نتوانستند در اینجا حضور داشته باشند به شما ابلاغ کنم.

محمد اورعی کریمی، رایزن فرهنگی ایران در مالزی

سهیمی هم  اجرای نماینده ایران را بسیار خوب دانست و گفت: ما قبلا محفل قرائت قرآن در ماه رمضان داشتیم و قاریان ایرانی حاضر در این محفل بسیار خوب بودند.

پیشنهاد حضور اساتید ایرانی در هیئت داوران مسابقات مالزی

همچنین در این نشست محمد مهدی عزیززاده، قائم‌مقام معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سخنانی گفت: من پیشنهادی را می‌خواستم مطرح کنم و آن این است که با توجه به اینکه مسابقات قرآن مالزی از قدیمی‌ترین و معتبرترین مسابقات قرآن جهان است از کشور ایران تنها در زمینه تلاوت قرآن دعوت می‌شود. پیشنهاد می‌کنم موضوع دعوت از ایران در رشته حفظ قرآن را هم در برنامه خود اضافه و در این رشته هم از ایران دعوت کنید.

وی افزود: علاوه بر این آمادگی داریم که در حوزه برگزاری کارگاه‌های آموزشی تلاوت قرآن کریم کارگاه آموزشی که مهارت‌های قرائت قرآن را به قاریان آموزش می‌دهد در کشور مالزی مشارکت کنیم. 

محمد مهدی عزیززاده، قائم‌مقام معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ

عزیززاده گفت: همچنین ما اساتید زیادی داریم که برای داوری مسابقات بین‌المللی دعوت می‌شوند و می‌خواهیم خواهش کنیم که در تیم داوری مسابقات بین‌المللی مالزی از داوران ایرانی هم دعوت شود.

سهیمی در پاسخ گفت: از نکته‌ای که گفتید سپاسگزاری می‌کنم و حتماً این را مد نظر خواهیم داشت که برای سال آینده در رشته حفظ هم از ایران دعوت کنیم. نکته دوم اینکه ما در نظر داریم برای دارالقرآن در زمینه قرائت از استادان خارجی استفاده کنیم که در این بین حتماً از استادان ایرانی هم استفاده خواهیم کرد. همچنین برای سال آینده از ایران خواهیم خواست که داورانی را برای چهار یا پنج رشته مسابقات قرآن پیشنهاد کنند.

در ادامه مرزوقی، مسئول بخش حلال در جاکیم هم گفت آماده همکاری با ایران در زمینه آموزش‌های مربوط به صنعت حلال هستیم.

محمدی سفیر ایران هم در سخنان پایانی خود گفت: ایران و مالزی در زمینه فعالیت‌های اسلامی و قرآنی در یک جبهه هستند و زمینه‌های همکاری زیادی دارند و امیدواریم این نشست مقدمه‌ای برای همکاری‌های گسترده دو طرف باشد. 

این مراسم با اهدای یک جلد قرآن نفیس از سوی وزارت ارشاد به طرف مالزیایی و اهدای هدایایی از طرف مالزیایی به مسئولان ایرانی پایان یافت. 

اهدای نسخه‌ای از قرآن بایسنقری ایران به مسئولان جاکیم

اهدای لوح سرامیک قرآنی ایران به مسئولان جاکیم

ترجمه و تنظیم: محسن حدادی

انتهای پیام
captcha