حکایت توفیق بانوی مسلمان اهل انگلیس در کارآفرینی
کد خبر: 4100140
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۴۰۱ - ۰۷:۲۱

حکایت توفیق بانوی مسلمان اهل انگلیس در کارآفرینی

«صباح نظیر» در سال 2011 میلادی، پس از اینکه متوجه شد بازار به نیازهای روز مصرف‌کننده مسلمان اهمیت نمی‌دهد، ایده جدیدی را مطرح کرد، بنابراین محصولات خود را از نو طراحی و آنها را در بازارهای اسلامی سراسر جهان عرضه کرد.

صباح نظیر، بانوی مسلمان اهل انگلیس

به گزارش ایکنا؛ غالباً گفته می‌شود که دنیای تجارت فقط تحت سلطه مردان است و این در جوامع اسلامی بیشتر نمود دارد که در آن عفت و حیای زنان همیشه حرف نخست را می‌زند.

با این وجود، نسل جدیدی از کارآفرینان مسلمان وجود دارند که با ورود مقتدرانه به بازارها و با محصولاتی که بر نیازهای مصرف‌کننده مسلمان تمرکز دارند، این طرز فکر کلیشه‌ای در ذهن این جوامع را به چالش کشیده‌اند.

صباح نظیر یکی از برجسته‌ترین بانوان مسلمان نسل جدید به حساب می‌آید که در سال 2004 شرکت خود «ایسلامیک مومنتس»(اوقات اسلامی) را تأسیس کرد که در زمینه طراحی و تهیه کارت تبریک فعالیت می‌کند.

نقش بانوان کارآفرین مسلمان در جامعه انگلیس/آماده

در سال 2011 میلادی، صباح پس از اینکه متوجه شد بازار به نیازهای روز مصرف‌کننده مسلمان اهمیت نمی‌دهد، ایده جدیدی را مطرح کرد، بنابراین محصولات خود را از نو طراحی و آنها را در بازارهای اسلامی سراسر جهان عرضه کرد.

صباح می‌گوید: «مصمم بودم پلتفرمی ایجاد کنم که برندی را به مصرف‌کننده ارائه دهد که متناسب با سبک زندگی او باشد و آن را به مصرف‌کنندگان جوان مسلمان در بازار عرضه کند که از یک سو با سبک زندگی و آرزوهایشان و از سوی دیگر با ایمان و عقایدشان مطابق باشد».

نقش بانوان کارآفرین مسلمان در جامعه انگلیس/آماده

بر اساس این گزارش، هزینه مصرف‌کنندگان مسلمان برای محصولات غذایی، پوشاک و لوازم جانبی در سال 2014 بالغ بر 1.8 تریلیون دلار بوده و در سال 2020 به 2.6 تریلیون دلار رسیده است.

تعداد مصرف‌کنندگان مسلمان در بریتانیا به سه میلیون نفر می‌رسد که در حدود 21 میلیون پوند از کل هزینه‌های مصرف‌کننده در این کشور سهیم هستند.

برندهای بین‌المللی مانند Mango و DKNY با راه‌اندازی مجموعه‌های مد ساده‌تر شروع به پاسخگویی به نیازهای این مخاطبان مسلمان کردند که باعث شده برخی از کارآفرینان جوامع اسلامی انگیزه تأسیس شرکت‌های جدیدی را که در چارچوب این بازار فعال به رقابت بپردازند، پیدا کنند؛ شرکت‌هایی که بسیاری از آنها توسط زنان مسلمان پایه‌گذاری شده است.

طاهر، همسر صباح نیز همین راه را در پیش گرفته است. او اخیراً مؤسس یک نمایشگاه با نام نمایشگاه سبک زندگی اسلامی بوده است، نمایشگاهی از محصولاتی که نیازهای مصرف‌کنندگان مسلمان را برآورده می‌کند و در «منچستر» برپا شده بود.

طاهر می‌گوید که 60 درصد از شرکت‌های حاضر در این نمایشگاه که تعداد آنها به 130 شرکت می‌رسد توسط زنان کارآفرینی که در  تهیه سجاده‌های نفیس برای نماز، اسباب‌بازی‌های اسلامی، مد، لوازم جانبی و لوازم آرایش سرمایه‌گذاری کرده‌اند، تأسیس شده است.

وی افزود: دوران اینکه از زنان توقع داشته باشیم به امور سنتی مربوط به کارخانه و آشپزخانه بپردازند و در امور اجتماعی شریک نباشند، گذشته است.

به گفته طاهر، تحقیقات از بازار نشان داده که 50 درصد از شرکت‌های جدید در جوامع مسلمان توسط زنان تأسیس شده‌اند و انتظار می‌رود که این تعداد در چند سال آینده افزایش چشمگیری داشته باشد.

Mocktail شرکتی است که نوشیدنی‌های حلال خود را در «واتفورد» به مصرف‌کنندگان مسلمان ارائه می‌دهد.

شاهین حسین، بانوی مؤسس این شرکت می‌گوید: «من در لندن بزرگ شده‌ام و می‌دانم که گاهی اوقات ممکن است بین انگلیسی و مسلمان بودن تضاد فرهنگی وجود داشته باشد، چیزی که در دانشگاه وقتی دوستانم را در حال نوشیدن مشروب می‌دیدم، بسیار مشهود بود».

وی افزود: «متوجه شدم که هیچکس توجهی به پر کردن این شکاف در بازار با تولید یک نوشیدنی غیر الکلی و حلال برای مسلمانان ندارد».

این بانوی مسلمان می‌گوید: «شرکت ما تنها ظرف سه ماه که نوشیدنی‌های خود را وارد بازار کرد، 19 هزار بطری لیموناد مخلوط با نعنا را با نام «Nohito» توزیع کرد».

نقش بانوان کارآفرین مسلمان در جامعه انگلیس/آماده
وی افزود: این شرکت پس از استقبال خوبی که از نوشیدنی لیموناد در بازار شد، دو نوشیدنی دیگر را با طعم‌های مختلف روانه بازار کرد، از جمله نوشیدنی توت فرنگی.

شاهین حسین همچنین گفت: با این حال، نمی‌توان گفت که برای زنان کارآفرین و تاجر مسلمان در بازار تجارت، فرش قرمز پهن شده است.

«طاهر نظیر»، همسر صباح در بخش دیگری از سخنانش می‌گوید: «زنان مسلمان طبقه متوسط ​​سنتی اغلب حمایت مالی لازم برای راه‌اندازی کسب و کار را نمی‌یابند و به روش‌های سنتی تأمین مالی جمعی هم متوسل نمی‌شوند».

شاهین حسین هم معتقد است که مادر شدن یک چالش بزرگ برای زنان مسلمانی است که می‌خواهند وارد دنیای تجارت و امور مالی شوند.
نقش بانوان کارآفرین مسلمان در جامعه انگلیس/آماده
وی می‌گوید که اداره یک شرکت برای یک زن دشوار خواهد بود بخصوص که خود او دو کودک خردسال دارد که به توجه مادر نیاز دارند.

این بانو ادامه می‌دهد که شرکتش را فرزند سوم خود می‌داند، زیرا تلاش زیادی برای مدیریت آن انجام داده است؛ به عنوان مثال، وی پس از خوابیدن دو پسرش، ایمیل‌ها و درخواست‌های مشتریان را پیگیری می‌کند، بنابراین زمانی برای خواب کافی ندارد.

در پایان این گزارش آمده است: «با افزایش مستمر تقاضای مصرف‌کنندگان مسلمان برای محصولات و کالاهای مورد نیازشان، این فرصت برای بانوان کارآفرین باقی می‌ماند تا شرکت‌های بیشتری تأسیس کنند و به رشد بیشتری دست یابند».

گزارش از الهام مؤذنی

انتهای پیام
captcha