انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا خطرناک بودن ترامپ را عیان کرد
کد خبر: 4100745
تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۱ - ۰۹:۰۳
استاد دانشگاه راتگرز در گفت‌وگو با ایکنا:

انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا خطرناک بودن ترامپ را عیان کرد

مایکل راکلند گفت: در کمال امیدواری شاهد هستیم که نفوذ ترامپ کاهش یافته است. این انتخابات نشان داد که اکنون تعداد بیشتری از آمریکایی‌ها می‌بینند که دونالد ترامپ یک احمق خطرناک است. افرادی که او در انتخابات اخیر از آنها حمایت کرد اکثراً شکست خوردند.

مایکل آرون راکلند(Michael Aaron Rockland)، استاد دانشگاه راتگرزRutgers) University) نیوجرسی

انتخابات میان‌دوره‌ای آمریکا با پیروزی نزدیک جمهوری‌خواهان در مجلس نمایندگان و پیروزی دموکرات‌ها در مجلس سنا به پایان رسید. انتخاباتی که برخلاف تمام پیش‌بینی‌ها که احتمال پیروزی گسترده جمهوری‌خواهان را داده بودند، به نفع حزب دموکرات به پایان رسید.

با این همه در این انتخابات یک چیز مشخص شد: عدم موفقیت نامزدهای مورد حمایت دونالد ترامپ در این انتخابات. این موضوع نشان داد که عمر سیاسی رئیس جمهور سابق آمریکا اگر برای وی به پایان نرسیده باشد اما وضعیت او را در بین حزب جمهوری‌خواه بسیار متزلزل کرد. در واقع می‌توان گفت که حتی با وجود اعلام آمادگی و نامزدی ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری 2024، وی برای جلب حمایت هم حزبی‌های خود کار بسیار دشواری در پیش دارد.

از سوی دیگر پیروزی غافلگیرانه و غیرمنتظره نامزدهای مسلمان در این انتخابات باعث شد که حالا کارشناسان و تحلیلگران این اقلیت را به عنوان گروهی تأثیرگذار در انتخابات آینده ببینند.

مایکل آرون راکلند(Michael Aaron Rockland)، استاد دانشگاه راتگرزRutgers) University) نیوجرسی در ایالات متحده در رشته مطالعات آمریکا، نویسنده و روزنامه‌نگار است. وی تاکنون چهار کتاب در مورد جامعه آمریکا در نیوجرسی نوشته و موفق شده است که جایزه ملی تدریس مِری سی.تروپی(Mary C. Turpie) را در زمینه مطالعات آمریکا در ۱۹۹۷ و جایزه Scholar-Teacher را از دانشگاه راتگرز در ۲۰۰۳ به دست آورد. وی در گفت‌وگویی که با خبرگزاری ایکنا داشت در مورد تأثیرات این انتخابات بر جامعه و سیاست آمریکا صحبت کرد.

مایکل راکلند در مورد انتخابات امسال و وضعیت سیاسی آمریکا پس از این انتخابات با تأکید بر این موضوع که جامعه آمریکا در حال به دست آوردن نگاه منطقی به مسائل است گفت: فکر می‌کنم کمی عقلانی‌تر شده‌ایم. اکنون تعداد بیشتری از آمریکایی‌ها می‌بینند که دونالد ترامپ یک احمق خطرناک است. افرادی که او در انتخابات اخیر از آنها حمایت کرد اکثراً شکست خوردند. آنچه ما نیاز داریم دو حزب سیاسی قوی است.

استاد دانشگاه راتگرز ادامه داد: دموکرات‌ها در حال حاضر کاملاً محکم هستند. جمهوری‌خواهان در دوران ترامپ کاملاً دیوانه‌وار رفتار کردند.

صندوق‌ها رأی در انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا

در کمال امیدواری شاهد هستیم  که نفوذ ترامپ کاهش یافته است. بنابراین، اگرچه من عمدتاً یک لیبرال دموکرات هستم (اگرچه گاهی اوقات به جمهوری‌خواهان شایسته رأی داده‌ام)، اما می‌خواهم یک حزب جمهوری‌خواه قوی ببینم. جو بایدن آنها را به الگوی خوبی برای تبعیت تبدیل کرده است. بنابراین، به طور کلی، من کشور را در این برهه از زمان در شرایط بسیار خوبی می‌بینم.

این کارشناس مسائل سیاست داخلی آمریکا در مورد حضور گسترده مسلمانان در این انتخابات گفت: ما کشوری تشکیل شده از اقلیت‌ها هستیم و از این رو خوشحالم که مسلمانان به طور فزاینده‌ای خود را مانند بقیه ما آمریکایی می‌بینند. آنها «رویای آمریکایی» را پذیرفته‌اند.

ما کشوری تشکیل شده از اقلیت‌ها هستیم و از این رو خوشحالم که مسلمانان به طور فزاینده‌ای خود را مانند بقیه ما آمریکایی می‌بینند

وی در مورد تعداد نامزدهای مسلمانی که در این انتخابات پیروز شدند و تأثیر آن بر سیاست‌های کشور گفت: فکر می‌کنم بهترین چیز در مورد ایالات متحده این باور است که هر کسی می‌تواند آمریکایی باشد. متأسفانه هنوز تندروهای افراطی وجود دارند. آنها همه چیز را برای همه ما به خصوص مسلمانان خوب خراب می‌کنند.

راکلند تصریح کرد: با وجود فاجعه 11 سپتامبر 2001 فکر می‌کنم مسلمانان آمریکایی کم کم یاد می‌گیرند که تئوکراسی (حاکمیت دینی) و دموکراسی با هم نیستند. ما یک کشور مسیحی نیستیم، بلکه کشوری هستیم که از همه ادیان به‌طور یکسان حمایت می‌کند.

استاد دانشگاه راتگرز در پاسخ به این سؤال که وضعیت دولت جو بایدن پس از این انتخابات به دلیل عملکرد ضعیف آن در امور داخلی و خارجی چه تغییری خواهد کرد، گفت: معتقد نیستم که جو بایدن در امور داخلی و خارجی ضعیف عمل کرده باشد. این واقعیت که دموکرات‌ها کنترل سنا را حفظ کرده‌اند و اکنون تقریباً به همان اندازه نمایندگان دموکرات در مجلس دارند، به خوبی نشان‌دهنده موفقیت بایدن است.

وی در پایان در مورد اینکه شانس انتخاب مجدد جو بایدن به عنوان رئیس جمهور بر اساس نتایج این انتخابات چقدر است تصریح کرد: در مورد نامزدی مجدد جو بایدن برای ریاست جمهوری، باید گفت او شانس خوبی دارد.

راکلند در پایان و در پاسخ به سؤالی در مورد اینکه آیا امکان پیروزی یک نامزد جمهوری‌خواه در انتخابات بعدی وجود خواهد داشت یا خیر گفت: اگر ترامپ نامزد نهایی جمهوری‌خواهان شود احتمالاً بایدن، نامزد دموکرات‌ها خواهد شد و در انتخابات پیروز می‌شود.

گفت‌وگو از محمدحسن گودرزی

انتهای پیام
captcha