چگونه ارتباطات امن اینترنتی بسازیم + فیلم
کد خبر: 4101042
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۱ - ۰۷:۴۹
قلدری مجازی/ 3

چگونه ارتباطات امن اینترنتی بسازیم + فیلم

یک کارشناس سواد رسانه‌ای ضمن تشریح بایسته‌های شکل‌گیری ارتباطات امن اینترنتی، گفت: متأسفانه آمار‌ها نشان می‌دهد، بیشترین قربانیان سایبر بولینگ یا قلدری مجازی، نوجوانان و جوانان هستند.

چگونه ارتباطات امن اینترنتی بسازیمامروزه تقریباً تمام ابعاد زندگی انسان‌ها تحت تأثیر شدید رسانه‌ها قرار دارد، بنابراین تربیت که از اصول اساسی و ضروری برای تعالی و پیشرفت همه‌جانبه جوامع است، باید در رابطه با رسانه‌ها نیز به ویژه از سوی والدین مورد توجه قرار گیرد.

ایکنا بنابر رسالت آموزشی خود نسبت به ارائه بسته‌های آموزشی برای خانواده‌ها در رابطه با موضوع «قلدری مجازی» اقدام کرده است تا والدین را با یکی دیگر از جنبه‌های تربیت رسانه‌ای آشنا کند. در این درس گفتار‌ها سیدسعید حسینی، کارشناس سواد رسانه‌ای به بیان نکاتی مهم در موضوع قلدری مجازی می‌پردازد.

سیدسعید حسینی در قسمت سوم از این مجموعه به موضوع «چگونه ارتباطات امن اینترنتی بسازیم» پرداخته است که مشروح آن را در ادامه مشاهده می‌کنید و می‌خوانید.

بگذارید از خاطرات گذشته خودمان شروع کنیم، وقتی مدرسه می‌رفتیم. قطعاً این خاطره در آقایان و خانم‌ها متفاوت است، اما در یک مورد مشترک است. ما در مدرسه و در ارتباطاتمان در زمان نوجوانی، دوستان و اطرافیانی داشتیم که شاید از اذیت و آزار دیگران لذت می‌بردند. شاید دوست داشتند، دیگران را اذیت کنند. اذیت و آزار دیگران برای برخی لذت‌بخش است، این اذیت و آزار را قلدری می‌گوییم.

اینکه به کسی زور گفته شود، یکی را مسخره کنیم، به یکی توهین کنیم، قطعاً رفتار‌های خوبی نخواهد بود. این رفتار صرفاً بین دو فرد نیست، می‌تواند بین دو گروه باشد و حتی می‌تواند بین یک کشور و کشور دیگر باشد. اما موضوع ما درباره تربیت فرزندمان در فضای سایبر است.

متأسفانه همانطور که اینترنت باعث پیشرفت‌های بسیاری شده و خیلی از اتفاقات مثبت را به زندگی ما وارد کرده است، ولی ما ناگزیریم از اینکه قبول کنیم یک‌سری اتفاقات بد هم در کنار اینترنت پیشرفت کرده است که نمونه‌ آن قلدری است.

قلدری که آن موقع به راحتی با توهین و شرمنده کردن و اذیت و آزار و یا یک رفتار بدنی انجام می‌شد، الان وقتی با اینترنت جمع می‌شود، تبدیل به قلدری سایبری یا سایبر بولینگ(Cyberbullying) می‌شود.

اذیت و آزار اینترنتی، هر جور اذیت کردن طرف مقابل است که می‌تواند با یک متن، ویدئو، تصویر و یا ایموجی و هر چه که فکر کنید، از طریق اینترنت باشد. در این لحظه ما یک قربانی، خواهیم داشت. قربانی که از طریق اینترنت آسیب دیده است.

فرزند شما در کنار شماست، در کنار شماست یعنی من خیالم راحت است که فرزندم در کنارم امن است. در کوچه نیست که تصادف کند یا دوست بدی پیدا کند یا اتفاق بدی برایش بیفتد، اما این خطر از طریق اینترنت برایش وجود دارد.

این خطر بسیار به او نزدیک است و فقط در محله خودش نیست. در ارتباط جهانی است. سایبر بولینگ، اولین دغدغه مربیان کل دنیا از حضور نوجوانان در فضای اینترنت است. اما چرا درباره نوجوانان اینقدر نگران هستیم. متأسفانه آمار‌ها نشان می‌دهد؛ بیشترین قربانیان سایبر بولینگ نوجوانان و جوانان هستند. اما علت چیست؟

قطعاً خودتان حدس می‌زنید، دو علت ساده دارد؛ یک، فرزندان ما خیلی ساده‌دل و مهربان هستند، نوجوانند و تازه ارتباطات ایجاد می‌کنند. قطعاً در ارتباطات به طرف مقابل خیلی زود اعتماد می‌کنند. نوجوان دوست دارد، ارتباط داشته باشد و نمی‌داند در دنیایی که زندگی می‌کند ممکن است آدم‌هایی باشند که خوب نباشند. آدم‌هایی باشند که مثل او صاف و صادق نیستند و آدم‌هایی باشند که سوء استفاده‌گر هستند. پس زود اعتماد می‌کنند و متأسفانه ممکن است، زود هم قربانی شوند.

 

 

دومین علت؛ فرزندان ما از اینترنت خیلی استفاده می‌کنند، چون وقت و علاقه بیشتر و هوش بهتری دارند؛ بنابراین وقتی از اینترنت استفاده می‌کنند، باعث می‌شود در معرض قربانی شدن قرار گیرند. در واقع بیشتر امکان قربانی شدن را داشته باشند و این دو عامل باعث شده این دغدغه به وجود بیاید و به قربانیان تبدیل شوند.

بنابراین من به عنوان یک ولی یا مربی باید آگاهی داشته باشم. در جلسات بعد درباره این موضوع بیشتر صحبت خواهم کرد.

انتهای پیام
captcha