چگونه به فرزندانمان کمک کنیم + فیلم
کد خبر: 4103203
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۹
قلدری مجازی/ ۸

چگونه به فرزندانمان کمک کنیم + فیلم

یک کارشناس سواد رسانه‌ای ضمن ارائه راهکارهای مبارزه با قلدری سایبری گفت: قربانی را دریابیم و بگوییم دخترم، پسرم تو یک اشتباهی کردی، اشکالی ندارد، من مراقب توام.

چگونه به فرزندانمان کمک کنیمامروزه تقریباً تمام ابعاد زندگی انسان‌ها تحت تأثیر شدید رسانه‌ها قرار دارد، بنابراین تربیت که از اصول اساسی و ضروری برای تعالی و پیشرفت همه‌جانبه جوامع است، باید در رابطه با رسانه‌ها نیز به ویژه از سوی والدین مورد توجه قرار گیرد.

ایکنا بنابر رسالت آموزشی خود نسبت به ارائه بسته‌های آموزشی برای خانواده‌ها در رابطه با موضوع «قلدری مجازی» اقدام کرده است تا والدین را با یکی دیگر از جنبه‌های تربیت رسانه‌ای آشنا کند. در این درس گفتار‌ها سیدسعید حسینی، کارشناس سواد رسانه‌ای به بیان نکاتی مهم در موضوع قلدری مجازی می‌پردازد.

سیدسعید حسینی در قسمت هشتم از این مجموعه به موضوع «چگونه به فرزندانمان کمک کنیم» پرداخته است که مشروح آن را در ادامه مشاهده می‌کنید و می‌خوانید.

در کلیپ آخر می‌خواهم درباره راهکار‌های مبارزه با قلدری سایبری صحبت کنم. وقتی ما متوجه شدیم فرزند ما قربانی سایبر بولینگ شده است، چه کار باید بکنیم.

۱. توجه به قربانی: فرزندتان به شما می‌گوید قربانی شده است. می‌گوید یک نفر تهدیدش می‌کند یا شما متوجه می‌شوید، چکار می‌کنید؟ قطعاً ناراحت و نگران می‌شوید. ولی این ناراحتی و نگرانی را چطور بروز می‌دهید؟ چه کسی را مجرم و مقصر می‌دانید؟ فرزند خودتان را؛ «دیدی بهت گفتم. دیدی گفتم استفاده نکن، دیدی، گفتم این کار را نکن. دیدی، گفتم زیاده‌روی می‌کنی. این هم نتیجه‌اش.» همه ناراحتی‌ام را سر فرزندم خالی می‌کنم. همان کسی که بیشتر به من احتیاج دارد که کمکش کنم، همان را بیشتر مورد آزار و اذیت قرار می‌دهم. همان را بیشتر شماتت می‌کنم. یا برعکس، دنبال این باشم که چه کسی این کار را کرد؟ و سعی کنم این موضوع را برای چندین نفر تکرار کند و بگوید.

او وقتی موضوع را تکرار می‌کند، ناراحت می‌شود. ما فکر می‌کنیم به او کمک می‌کنیم. در حالی که 70 درصد کمک اصلی این است که قربانی را دریابیم. دخترم، پسرم تو یک اشتباهی کردی، اشکالی ندارد، من مراقب توام. من، ولی و مربی توام. من از تو حمایت می‌کنم. آن کسی که تو را تهدید می‌کند و تو را مسخره می‌کند او باید شرمنده باشد. او مجرم است و باید نگران باشد نه تو. تو هر اشتباهی کرده باشی من تو را دوست دارم و از تو حمایت می‌کنم.  

زمان خود ما هم پیش می‌آمد. زمان ما اینترنت نبود، اما آنقدر یک نفر به نفر دیگر توهین می‌کرد و یا او را مسخره کرده و مورد آزار و اذیت قرار می‌داد. آن موقع بود، الان هم هست. 

«نگران نباش من از تو حمایت می‌کنم». همین که بگوییم نگران نباش، بیشتر موضوع را حل کرده‌ایم. «تو برای من مهمی.» من یک پدرم می‌دانم هر کاری می‌کنید از سر دلسوزی است. اما برخی مواقع دلسوزی اشتباه و احساسی شدن مسیر را به اشتباه می‌برد و خطر را بزرگتر می‌کند. پس باید قربانی را دریابید. 

۲. التماس نکن: اگر کودک است ما باید کمکش کنیم و اگر نوجوان است، باید متقاعدش کنیم، به کسی که او را تهدید می‌کند، التماس نکن. به او نگو که تو را خدا این کار را نکن. التماس کردن تو اثر برعکس دارد. اثر معکوسش این است، او می‌گوید خوب قربانی و خوب طعمه‌ای پیدا کردم. بگذار این کار را ادامه دهم. اگر التماس کنی به او نشان می‌دهی که کارش درست است و ممکن است به نتیجه برسد. اما اگر این کار را نکنی، مثلاً بلاکش کنی و یا هیچ کاری نکنی. این طور باید وانمود کنی که تو می‌خواهی عکس را به پدر من نشان دهی، من خودم به پدرم می‌گویم و با خانواده‌ام در میان می‌گذارم. چه کسی را می‌خواهی تهدید کنی؟ این لحظه، چون مجرم ریسک می‌کند و احتمال دارد این ریسکش منجر به این شود که یک دفاع قضایی برایش پیش بیاید برای همین که از این خطر جلوگیری کند به او می‌گوید او قربانی خوبی نیست. ولش کن. سراغ قربانی دیگر می‌روم. بنابراین بلاکش کن و جواب نده.

بچه‌ها یک اشتباه دیگر هم در این مواقع می‌کنند. پیام‌هایی که دریافت می‌کنند ناراحت‌کننده است و وقتی تهدید می‌شوند، آن‌ها را پاک می‌کنند. در حالی که باید بگوییم، هیچ چیز را پاک نکن. می‌دانم که ناراحت می‌شوی. می‌دانم که نگهداری و نگاه کردن به آن برای تو ناراحت‌کننده است. اسکرین‌شات بگیر و نگهداری کن شاید بخواهی آن را جایی ارائه دهی. پس حتماً باید آن را نگهداری کرد.

 

 

رمز عبور را هم تغییر بدهید. چون ممکن است هک شده باشید و یا ممکن است این اتفاق به واسطه این باشد که از نظر امنیتی مشکل پیدا کردید. پس همه رمزهایتان را عوض کنید.  

پدر و مادر محترم به دیگران اطلاع ندهید، چه اتفاقی افتاده است. لازم نیست با هر کسی درد و دل کنید. شاید کسی متخصص است و درباره راهکار با او صحبت می‌کنید. اما ممکن است اگر این اتفاق را با افراد فامیل در میان بگذاریم تا مدت‌های بعد این موضوع پیش چشم فرزند ما باشد و برایش ناراحت‌کننده باشد. یا برخی مواقع بچه‌ها بخواهند تلافی کنند. متقاعد کنیم که تلافی کردن کار درستی نیست. 

سعی کنیم راهکار‌ها و فعالیت‌هایی خارج از اینترنت برای او احیا و ایجاد کنیم که با این اتفاقات بیشتر در اینترنت نباشد و ناراحت نشود. 

در چند کلیپ درباره قلدری سایبری صحبت کردم و امیدوارم این موارد برای شما مفید باشد. 

انتهای پیام
captcha