توصیه‌هایی برای ارتقای امنیت سایبری + صوت
کد خبر: 4103335
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۰۸:۰۵
دانستنی‌های سایبری/ 3

توصیه‌هایی برای ارتقای امنیت سایبری + صوت

یک کارشناس فضای مجازی ضمن توصیه به مخاطبان برای ارتقای امنیت سایبری گفت: اگر بهترین ابزار‌های امنیتی دنیا را داشته باشید، اما یک مخاطب ساده‌لوح و زودباور باشید، خیلی راحت با طراحی عملیات مهندسی اجتماعی شما را فریب خواهند داد.

چگونه هک نشویمسیدعلیرضا آل‌داود، کارشناس سواد رسانه‌ای در گفت‌وگو با ایکنا درباره روش‌های محافظت از ابزارهای دیجیتالی در برابر حملات احتمالی سایبری گفت: مهمترین موضوعی که مخاطبان باید مدنظر قرار دهند، این است که دانش و سواد دیجیتالی خود را برای کار با ابزار‌ها و نرم‌افزار‌ها و سخت‌افزارها ارتقا دهند. ما وقتی در زندگی حقیقی هستیم، حواسمان هست اگر ویروسی همچون آنفولانزا و کرونا در جامعه منتشر شده است، حتماً ماسک بزنیم، ایمنی بدن خودمان را ارتقا دهیم و فاصله‌گذاری اجتماعی داشته باشیم. اما در فضای سایبر، چون تصور می‌کنیم فضای غیرحقیقی و غیرملموس است، تهدیداتی برای ما وجود ندارد. در حالی که اتفاقاً در فضای سایبر تهدیدات بسیار زیاد است. به ویژه در بحث نرم‌افزار و شبکه اینترنت که مملو از گرو‌ه‌های هکری است و با روش‌های مختلف یا می‌خواهند اطلاعات شما را سرقت کنند یا به شما آسیب برسانند و دستگاهتان را خراب کنند و یا تلفن همراه یا دستگاه لپ‌تاپ را با واژه‌افزار قفل کنند و بعد باج بگیرند و این روز‌ها باج‌گیری با رمزارز‌ها رایج شده که خیلی مهم است و باید حواسمان باشد.

چه کنیم هک نشویم

وی افزود: در این فضا برای اینکه هک نشویم، باید یک نرم‌افزار امنیتی برای تلفن همراه، لپ‌تاپ و رایانه‌مان داشته باشیم و یا اینترنت سکیوریتی‌هایی که موجود هستند و یا آنتی ویروس‌هایی که فایروال هم دارند، نصب کنیم. 

آل‌داود به اهمیت یادگیری کار با این نرم‌افزارها اشاره کرد و گفت: نرم‌افزار‌هایی که به صورت امنیتی دسته‌بندی می‌شوند، حتماً یک مهارت‌هایی را برای تنظیماتشان نیاز دارند، تا از ما در مقابل هکر‌ها بهتر محافظت کنند؛ بنابراین باید این مهارت‌ها را کسب کنیم.

این کارشناس سواد رسانه‌ای ادامه داد: در کنار حملات سایبری، نوعی از این حمله، مهندسی اجتماعی است که با فریب دادن مخاطب، اطلاعاتش را سرقت کرده یا به تلفن همراه یا لپ‌تاپش نفوذ می‌کنند یا برایش فایل آلوده می‌فرستند و از این طریق یا اطلاعاتش را می‌برند و یا دستگاهش را خراب یا قفل می‌کنند؛ بنابراین مسئله مهمی است که در رابطه با حمله مهندسی اجتماعی مخاطبانمان را حفظ کنیم. 

 

کد

 

بایدهای رمز عبور

وی تصریح کرد: اگر بهترین ابزار‌های امنیتی دنیا را داشته باشید، اما یک مخاطب ساده‌لوح و زودباور باشید، خیلی راحت با طراحی عملیات مهندسی اجتماعی شما را فریب خواهند داد و اطلاعاتتان را به سرقت خواهند برد.

آل‌داود در ادامه درباره نکات مهم امنیتی در رابطه با شبکه‌های اجتماعی گفت: مخاطب حتماً باید برای استفاده از شبکه‌های اجتماعی و رایانه خود از روش‌های امنیتی استفاده کند و پاسخ سؤالات امنیتی که برای بازگرداندن رمز استفاده می‌کند، غیرقابل حدس باشد. از رمز‌های بالای ۸ کاراکتر، حروف بزرگ و کوچک و نشانه‌های دیگر استفاده کند. از همه مهمتر برای شبکه‌های اجتماعی و رایانامه‌ها رمز دومی که پیامک می‌شود را فعال کنند. همچنین رمز دو مرحله‌ای را فعال کنند، زیرا اگر رمز اول حدس زده شد کسی نتواند به اطلاعات دسترسی پیدا کند.

توصیه‌های امنیتی

وی همچنین چند روش برای ارتقای امنیت سایبری به مخاطبان ایکنا توصیه و بیان کرد: رمز عبور خود را تغییر دهید. زیرا این مسئله به هک نشدن کمک می‌کند. در همه اکانت‌ها و شبکه‌های اجتماعی یک رمز ثابت انتخاب نکنید که اگر یکی هک شد به بقیه اطلاعات هم دسترسی نداشته باشند. همواره از اطلاعاتتان پشتیبان‌گیری کنید. چون در بسیاری از موارد هکر‌ها دنبال سرقت اطلاعات نیستند، بلکه می‌خواهند به شما آسیب برسانند و اطلاعات شما را از بین ببرند که دسترسی به نسخه‌های بک‌آپ به شما کمک می‌کند، اطلاعات خود را به سادگی بازیابی کنید.

 

کد

 

این کارشناس فضای مجازی تأکید کرد: به هویت سایت‌ها توجه کنید. خیلی وقت‌ها سایت‌ها برای شما پاپ‌آپ(pop up) باز می‌کنند و به صورت انفجاری برای شما تبلیغات نشان می‌دهند، بنابراین ممکن است حاوی بدافزار‌ها باشند و سیستم شما را آلوده کنند. حتماً سایت‌هایی که می‌بینید و دنبال می‌کنید، آدرس‌های مورد تأیید داشته باشند و حتماً ssl آنها فعال باشد و به شما تذکر‌های ریسک ندهد. اتصالات خود را با دقت انتخاب کنید. نباید به هر شبکه وای فای متصل شوید. زیرا هکر‌ها می‌توانند از بسیاری از آن‌ها سوء استفاده کرده و به تلفن همراهتان نفوذ کنند. اگر در رستوران‌ها، فرودگاه‌ها و... می‌خواهید از شبکه عمومی وای‌فای استفاده کنید، یک نرم‌افزار امنیتی داشته باشید.

وی افزود: در اشتراک‌گذاری اطلاعات خود دقت کنید. خیلی وقت‌ها تبهکاران از طریق اطلاعاتی که شما در صفحه‌تان منتشر می‌کنید، شما را هک یا از شما سوء استفاده می‌کنند. از این رو همیشه برای رایانه و دستگاه خود رمز عبور یا اسکن چشم، اثر انگشت و رمز‌های ترکیبی و نه صرفاً اعداد ترتیبی بگذارید.

آل‌داود به فیشینگ‌ها هم اشاره کرد و گفت: بسیار دیده شده که تماس می‌گیرند که شما در رادیو برنده شدید و می‌خواهیم به شما پاداش بدهیم و باید به عابربانک مراجعه کنید و کد‌هایی که روی تلفن همراه و حساب‌هایتان وجود دارد را برای ما بخوانید که کاملاً کلاهبرداری است. هکرها همچنین صفحاتی شبیه صفحات اینترنت بانک را طراحی می‌کنند که وقتی اطلاعات بانکی را وارد می‌کنید، اطلاعات حساب بانکی و تلفن همراه به سرقت می‌رود. از این رو باید هشیار باشید و از جا‌هایی خرید کنید که درگاه‌های مطمئنی دارند و همچنین آن‌ها را چک کنید که واقعاً درگاه بانک هستند یا خیر.

انتهای پیام
captcha