مرکز جامع مشاوره شغلی و کارآفرینی جوانان راه‌اندازی می‌شود
کد خبر: 4103774
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴
توسط جهاد دانشگاهی سمنان؛

مرکز جامع مشاوره شغلی و کارآفرینی جوانان راه‌اندازی می‌شود

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان از ارائه طرح پیشنهادی با عنوان راه‌اندازی مرکز جامع مشاوره شغلی و کارآفرینی جوانان توسط جهاددانشگاهی استان سمنان خبر داد.

مرکز جامع مشاوره شغلی و کارآفرینی جوانان راه‌اندازی می‌شود

به گزارش ایکنا از سمنان، علی منصفی راد، رئیس جهاد دانشگاهی استان سمنان، شب گذشته، 9 دی، در جلسه ستاد ساماندهی امور جوانان استان سمنان از ارائه طرح پیشنهادی با عنوان راه‌اندازی مرکز جامع مشاوره شغلی و کارآفرینی جوانان از سوی جهاددانشگاهی استان سمنان خبر داد و گفت: مطالعات این طرح در ابتدا با رصد و شناسایی مسائلی چون ناقص بودن چرخه اشتغال جوانان، عدم توانایی و انگیزه لازم جهت راه‌اندازی کسب و کار، عدم تمایل به کارآفرینی و تلاش در ایجاد شغل، عدم تمایل به مشاغل در حیطه‌های صنعت، کشاورزی و معدن و تمایل زیاد به مشاغل اداری و خدماتی آغاز شد.

وی افزود: در این طرح مشاغل مورد نیاز از نگاه جوانان طبقه‌بندی شده  که در این راستا مشاغل با حقوق ثابت ماهیانه شامل کار اداری و کار غیر اداری (فنی و کارگری) و همچنین مشاغل آزاد و خود درآمد شامل صنفی، تولیدی و دانش بنیان نیز در طبقه‌بندی دوم قرار می‌گیرند.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان از راه‌اندازی طرح مرکز مشاوره شغلی و کارآفرینی جوانان استان سمنان در سه فاز شناسایی مزیت‌ها و فرصتهای شغلی استان، توانمندسازی و اتصال به بازار آماده خبر داد.

وی با بیان اینکه در فاز اول طرح (با نگاه مشاغل آینده و آینده مشاغل) بررسی سند توسعه استان و شناسایی مزیت‌های استان، دریافت فرصتهای شغلی استان در حوزه‌های صنعت و معدن،کشاورزی و خدمات و پایش کامل متقاضیان و نهایتاً جلسه با مشاوران، متخصصین و کارآفرینان و دانشگاهیان انجام خواهد شد.

منصفی‌راد در تشریح فاز دوم طرح گفت: در مرحله توانمندسازی، فعالیت‌هایی شامل استعداد سنجی، مشاوره شغلی، تعیین برنامه و هدف شغلی و نهایتاً آموزش در بخش‌های عمومی، تخصصی و مهارتی انجام می‌شود که در این مرحله پس از توانمندسازی متقاضیان و اطمینان از آمادگی آنها برای ورود به بازار کار شرایط و زمینه‌های لازم برای اتصال به بازار کار فراهم می‌شود.

به گفته وی؛ در فاز سوم طرح که اتصال به بازار برای متقاضیان مشاغل خوددرآمد (خدماتی، تولیدی،دانش بنیان) است، کمک به تهیه طرح کسب و کار، اخذ مجوزهای لازم، کمک به تامین منابع مالی ، همکاری در راه اندازی کسب و کار (تولید، استاندارد سازی وبرند سازی)، ارتقا کمیت و کیفیت محصول و بسته‌بندی و شکل‌دهی بازار (فیزیکی،اینترنتی، اتصال به بنگاه های بالادستی )، کمک به تنظیم برنامه‌های تولید و فروش و از همه مهمتر شبکه‌سازی و تثبیت شغل که مهم‌ترین اقدام در مشاغل خود درآمد است، انجام می‌پذیرد.

رئیس جهاددانشگاهی استان سمنان؛ پایش و جذب حداکثری متقاضیان واقعی کسب و کار در استان، توانمندسازی و تربیت نیروی کار ماهر، نیمه ماهر برای بنگاههای اقتصادی موجود، هدفمند نمودن برنامه‌های اشتغال و متمرکز کردن اهداف سازمان‌ها و دستگاه‌های متولی جهت رفع مشکل بیکاری و کمک به تولید دانش بنیان و کارآفرینی را از هداف این طرح برشمرد.

منصفی‌راد جلوگیری از هدر رفت منابع مالی و هدفمند نمودن برنامه‌های توسعه‌ای استان، توجه به آینده مشاغل و مشاغل آینده و حرکت به سوی جامعه‌ای پویا و کارآفرین ، هدفمند نمودن آموزشهای مهارتی و ایجاد زمینه لازم برای سرمایه‌گذاری به دلیل وجود نیروی کار ماهر و نیمه ماهر را از دیگر نتایج مفید و ارزشمند این طرح دانست.

منصفی راد با بیان اینکه طرح مذکور پس از تصویب در ستاد ساماندهی امور جوانان، از سوی استاندار سمنان ابلاغ خواهد شد، یادآور شد: جهاددانشگاهی استان سمنان پیش از این سابقه اجرای طرحهای متعدد و متنوع در حوزه اشتغال زنان سرپرست خانوار، طرح ملی توسعه مشاغل خانگی و چندین دوره طرحهای ملی آموزش سرباز مهارت با رویکرد اشتغال محور را داشته که با همکاری اداره کل ورزش و جوانان استان سمنان، اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان و اداره کل امور زنان و خانواده استانداری سمنان در استان سمنان اجرا شده است.

انتهای پیام
captcha