رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف عضو آکادمی علوم جهان شد
کد خبر: 4104757
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۱ - ۱۶:۳۴

رئیس سابق دانشگاه صنعتی شریف عضو آکادمی علوم جهان شد

دکتر محمود فتوحی فیروزآباد، عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی شریف و پژوهشگر برجسته به‌عنوان عضو آکادمی علوم جهان (تواس TWAS) انتخاب شد.

به گزارش ایکنا به نقل از دانشگاه شریف، فرهنگستان علوم جهان (تواس) در نشست عمومی اخیر ۵۰ عضو جدید خود را معرفی کرد که در میان آنها نام دکتر فتوحی نیز ثبت شده است.

محمود فتوحی فیروزآباد استاد مهندسی برق و رییس پیشین دانشگاه صنعتی شریف در شاخه علوم مهندسی، تازه‌ترین عضو ایرانی فرهنگستان علوم جهان (TWAS) وابسته به سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی ملل متحد(یونسکو) است.

پیش از این تنها ۱۹ نفر از ایران به عضویت این نهاد علمی جهانی انتخاب شده بودند که شامل چهار نفر در شاخه علوم پزشکی، یک نفر در علوم مهندسی، ۲ نفر در علوم کشاورزی، پنج نفر در شیمی، ۲ نفر در زیست@شناسی، چهار نفر در فیزیک و یک نفر دیگر در علوم ریاضی بوده است.

فتوحی فیروزآباد علاوه بر ریاست دانشگاه صنعتی شریف، عضویت برجسته (فلو) انجمن جهانی مهندسین برق و الکترونیک (IEEE Fellow)، کسب جایزه پژوهشگر برجسته کشور در علوم مهندسی کشور در سال ۱۳۹۱، کسب جایزه علمی علامه طباطبایی بنیاد ملی نخبگان در سال ۱۳۹۲، پژوهشگر و محقق برجسته صنعت برق ایران در سال ۱۳۹۳، برنده جایزه سال ۲۰۱۶ انجمن بین‌المللی PMPAS، کسب مدال طلای سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO)، استاد نمونه کشوری در سال ۱۴۰۰، عضو وابسته فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران، جایزهٔ شانزدهمین جشنواره بین‌المللی خوارزمی و ارائه بیش از ۳۵۰ مقاله در مجلات معتبر بین‌المللی و کنفرانس‌های علمی را در کارنامه افتخارات علمی خود دارد.

براساس اعلام دانشگاه صنعتی شریف؛ آکادمی جهانی علوم (TWAS) یک آکادمی علمی مبتنی بر شایستگی است که برای کشورهای در حال توسعه تأسیس شده‌است.

در حال حاضر ۲۰ نفر (۴۰ درصد) از اعضای انتخاب شده جدید را زنان تشکیل می‌دهند. ۶ عضو از کشورهای کمتر توسعه یافته بنگلادش، اتیوپی، کنیا، مالی و نپال هستند که ۲ کشور آخر تاکنون کمترین عضویت را در فرهنگستان داشته‌اند.

علاوه بر این ۲ کشور از الجزایر، پرو، قطر و ترینیداد و توباگو هم که حضور چندان پررنگی در جمع اعضای فرهنگستان علوم جهان نداشته‌، اعضای جدیدی انتخاب شده‌اند.

همچنین، از سوی دیگر، چین، برزیل، هند و آمریکا به ترتیب با ۹، ۸، ۷ و ۳ عضو بیشترین سهم را از اعضای جدید فرهنگستان علوم جهان دارند.

انتهای پیام
captcha