هواداری در فضای مجازی
کد خبر: 4105173
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۶
در فصلنامه فرهنگ شهرت بررسی شد؛

هواداری در فضای مجازی

فصلنامه مجازی «فرهنگ شهرت» در دهمین شماره، پرونده هواداری در فضای مجازی را بررسی کرد.

هواداری در فضای مجازیبه گزارش ایکنا، فصلنامه مجازی مطالعات شهرت با عنوان «فرهنگ شهرت» در دهمین شماره به موضوعاتی چون؛ «سلبریتی از مصرف تا هواداری»، «تبیین نسبت مفهوم ولایت یا هواداری»، «فن‌فیکیشن به مثابه کنش‌مندی هواداران»، «خودشیفتگی روی دیگر هواداری»، «هواداری در عصر جهانی شدن»، «هوای هواداران را داشته باشیم»، «هواداری در فضای مجازی» و تازه‌های مطالعات شهرت و هواداری پرداخته است.

معصومه شمس، کارشناس ارشد مطالعات فرهنگی و رسانه در سرمقاله این شماره از فصلنامه نوشته است: تلاش برای درک و شناخت ذهنیت‌های هواداران در گام نخست و پیدا کردن راه صحیح‌تر مواجهه با آن‌ها در گام بعدی، به ویژه در مواجهه خانواده‌ها و نهاد‌های آموزشی هچون مدرسه با هواداران نوجوان اهمیت زیادی دارد. اعمال سلبی این گروه‌ها در قبال هواداران و سرزنش و طرد و سرکوب آن‌ها و یا انکار مسئله، نه تنها اوضاع را بهتر نمی‌کند؛ بلکه پیچیده‌تر هم می‌کند. به عنوان مثال یکی از مسائلی که بسیاری از خانواده‌ها از آن ناراحت هستند شکاف نسلی است. آن‌ها معتقدند زبان فرزندانشان را متوجه نمی‌شوند و این مشکل روز به روز آن‌ها را از هم دورتر می‌کند. آن دسته از افرادی که چنین نگرانی‌ای دارند باید بدانند که واکنش‌های منفی یادشده از سوی ایشان می‌تواند این وضعیت را تشدید کند.

«هواداری در فضای مجازی» را معصومه قمقامی کارشناس ارشد مطالعات زنان دانشگاه علامه طباطبایی(ره) نوشته است. در بخشی از این مقاله با عنوان «فن پیج‌ها در نگاه جامعه» آمده است: نظر افراد جامعه درباره فن پیج‌ها، نظرات مثبت و خوشایندی نیست. آن‌ها عقیده دارند که احساس نزدیکی به کسی که دسترس به او وجود ندارد، یک عشق و علاقه یک طرفه است که هر چند در فضا‌های عمومی به صورت واضح مطرح نمی‌شود؛ ولی فن‌پیج‌ها در گروه‌های خصوصی به این مباحث می‌پردازند. کسانی که با فن‌پیج بودن مخالف‌اند بیان می‌کنند که چرا یک نوجوان در بهترین ساعات عمرش که باید به فکر برنامه‌ریزی برای آینده‌اش باشد، قسمتی از زمانش را برای مدیریت یک صفحه هواداری بگذارد. در حالی که این زمان صرف شده هیچ آورده‌ای هم برایش ندارد. متأسفانه ضعف در سیاستگذاری‌ها و تولیدات هنری و رسانه‌ای منتج به این مسئله شده که الگوهای درست و مناسب به نوجوانان معرفی نمی‌شود و این طور پیش می‌رود که یک دختر نوجوان در پرسش «دنیای بدون محمدرضا گلزار را تصویر کن» همانند ابربهاری می‌گرید و می‌گوید چنین دنیایی برایم قابل تصور نیست.

کتاب «دستینه مطالعات شهرت راتلج» ویراسته آنتونی الیوت در حال حاضر یکی از واپسین کتاب‌های جدی در حوزه مطالعات شهرت و سلبریتی‌ها در جهان محسوب می‌شود. در این کتاب انتقادی، الیوت و همکارانش جنبه‌های مختلفی از فریب‌کاری‌های پرزرق و برق سلبریتی‌ها در عصر امروز را آشکار می‌کنند و توصیه‌هایی برای مقابله فرهنگی با این فریب‌کاری‌ها ارائه می‌کنند.

فصل‌های مختلف کتاب جنبه‌های گوناگونی همچون ستارگان صابونی، صنایع رسانه‌ای، هواداران و هواداری، نفوذداران و سلبریتی‌های آنلاین و همچنین فرم‌های غیرغربی شهرت را مطالعه کنند. یکی از نقاط قوت این کتاب این است که برای نخستین بار به رابطه شهرت و سیاست در مناطق گوناگون جهان و نیز مسئله سیاستگذاری‌های حکومت‌های مختلف دنیا درباره سلبریتی‌ها پرداخته است.

این کتاب از سوی انتشارات سوره مهر و با ترجمه احسان شاه قاسمی منتشر شده است.

انتهای پیام
captcha