پیشکسوتان اهل قلم سرمایه‌های حوزه نشر هستند
کد خبر: 4105188
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵

پیشکسوتان اهل قلم سرمایه‌های حوزه نشر هستند

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیشکسوتان اهل قلم را سرمایه‌های حوزه نشر دانست و حمایت از آنان را مورد تأکید قرار داد.

پیشکسوتان اهل قلم سرمایه‌های حوزه نشر هستند

به گزارش ایکنا از سمنان، یاسر احمدوند، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، امروز، 16 آذرماه در دیدار با اسماعیل همتی، از نویسندگان و فعالان فرهنگی سمنان، از تلاش‌ها و فعالیت‌های وی در حوزه نشر و تألیف تجلیل کرد و گفت: تولیدات و آثار پیشکسوتان ارزشمند بوده و همواره از آنها حمایت می‌شود.

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیشکسوتان اهل قلم را سرمایه‌های حوزه نشر برشمرد و حمایت از آنان را مورد تأکید قرار داد.

یادآور می‌شود اسماعیل همتی از سال ۵۳ در این عرصه وارد شده و در حوزه‌های، کودک و نوجوان و ادبیات نمایشی فعالیت ادبی داشته است.

وی شاعر و نمایشنامه‌نویس، دارای مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی نمایش و پژوهشگر است و نیز سابقه تدریس ادبیات دراماتیک در دانشگاه را در کارنامه خود دارد و تاکنون بیش از ۵۰ اثر شامل نمایشنامه، شعر و آثار پژوهشی و آموزشی در زمینه شاهنامه و ادبیات کهن و کودکان تالیف و منتشر کرده است.

همچنین از مطرح‌ترین نمایشنامه‌های او می‌توان به «شب بارانی»، «سفری برای آرش» و «خاطرات یک گاو جنون زده» اشاره کرد. خاطرات یک گاو جنون زده توسط اتحادیه ناشران عرب به زبان عربی نیز چاپ و منتشر شده است.

مطرح‌ترین دفتر شعر وی «حتی باد در خدمت عاشقان است» و «از عشق و نگرانی و وطن» است که «حتی باد...»در سال ۱۳۶۸ منتشر شد اما در سال ۱۳۷۳ اجازه چاپ دوم را نگرفت؛ در عوض کتاب «از عشق » در ماههای نخست انتشارش به چاپ دوم رسید و در سال ۹۴ چاپ سوم آن در قطع جیبی عرضه شد.

این نویسنده پیشکسوت همچنین ویراستاری تعدادی از کتاب‌های منتشر شده در ایران را بر عهده داشته و همچنین چند اثر تجربی آموزشی در زمینه داستان و نمایشنامه از وی منتشر شده که از میان آن ها می‌توان از کتاب «دعوت به روایت» نام برد که دی‌ماه ۱۳۸۷ در مراسمی در سمنان، رونمایی شد.

همتی افزون بر عضویت در انجمن نمایش، انجمن نمایشنامه‌نویسان ایران و انجمن نویسندگان کودک و نوجوانان ایران به مدت دو سال رئیس انجمن اهل قلم سمنان بود.

وی در این مدت تشکیل کارگاه‌های داستان‌نویسی، نسبت به گردآوری آثار جوانان سمنانی و چاپ و انتشار آنها اقدام کرد و این آثار در قالب دو کتاب «داستان‌هایی برای سه شنبه» (نشر آبرخ ـ کتاب سمنگان) و «شنبه‌ها ۵ عصر؛ فرهنگسرای کومش» (نشر بوستان اندیشه) منتشر شده است.

همتی در کلاسهای فوق‌برنامه داستان‌نویسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک نیز در سالهای ۷۵ تا ۸۰ خورشیدی اقدام به چاپ و انتشار مجموعه داستان‌های دانشجویان با نام «داستان‌های دوشنبه» کرده بود. وی علاوه بر سالها تدریس ادبیات دراماتیک در دوره‌های مختلف دانشگاهی، چهار سال عضویت در هیئت علمی و دو سال مدیریت دپارتمان رشته نمایش در دانشگاه آزاد اراک را در کارنامه خود دارد.

استاد همتی علاوه بر مدیریت مؤسسه فرهنگی سمنگان، دبیری «جایزه ادبی آهوی کومش» را به عهده داشته که چندین دوره آن برگزار شده است.

انتهای پیام
captcha